Czym jest NOTAM, system komputerowy FAA, który wstrzymał wszystkie loty w USA?
Istotny system komputerowy Federalnej Administracji Lotnictwa, który miał awarię w środę i na krótko wstrzymał wszystkie loty w USA, zapewnia liniom lotniczym cyfrową tablicę ogłoszeń z najważniejszymi aktualizacjami dotyczącymi bezpieczeństwa
System jest znany jako zawiadomienie o misjach lotniczych lub NOTAM. Wysyła alerty do pilotów, aby poinformować ich o warunkach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo ich lotów. Jest niezależny od systemu kontroli ruchu lotniczego, który utrzymuje samoloty w bezpiecznej odległości od siebie, ale jest kolejnym istotnym narzędziem dla bezpieczeństwa lotniczego. Komunikaty NOTAM mogą zawierać informacje o zgaszonych światłach na określonym pasie startowym lub wieży w pobliżu lotniska, w której nie działają wymagane światła bezpieczeństwa, lub pokazach lotniczych odbywających się w pobliskiej przestrzeni powietrznej. „To tak, jakby powiedzieć kierowcy ciężarówki, że droga przed nim jest zamknięta. To ważne informacje.” - powiedział Mike Boyd, konsultant lotniczy w Boyd Group International. Boyd i inni stwierdzili, że środowe problemy są oznaką, że systemy komputerowe wymagają modernizacji. „Dzisiejsza katastrofalna awaria systemu FAA jest wyraźnym sygnałem, że amerykańska sieć transportowa desperacko potrzebuje znacznych ulepszeń.” - powiedział Geoff Freeman, dyrektor generalny US Travel Association, grupy handlowej zrzeszającej branże podróżniczą i turystyczną. „Amerykanie zasługują na kompleksowe i bezpieczne podróżowanie. A gospodarka naszego kraju zależy od najlepszego w swojej klasie systemu podróży lotniczych.” Chociaż wiele lotów odbywa się bez konieczności oglądania jednego z tych komunikatów, ważne jest, aby komunikaty NOTAM docierały do pilotów, którzy są przeszkoleni w zakresie ich sprawdzania. FAA obsługuje również krajowy system kontroli ruchu lotniczego, w którym kontrolerzy ruchu lotniczego używają radaru do śledzenia wszystkich samolotów w ich przestrzeni powietrznej i komunikacji radiowej z kokpitami, aby bezpiecznie nimi kierować. Wiadomo również, że systemy komputerowe, które są podstawą systemu ATC, ulegają awariom. Ale kiedy tak się dzieje, zazwyczaj dotyczy to tylko jednego regionu, a nie całej przestrzeni powietrznej kraju. NOTAM jest systemem krajowym, więc jego awaria w środę oznaczała, że samolotom w całym kraju nakazano wstrzymanie startów przez kilka godzin, zanim zostały dopuszczone do ponownego lotu krótko przed godziną 9:00 czasu wschodniego. Jeśli nie pojawią się żadne nowe problemy, loty powinny wkrótce wrócić do normy, chociaż może minąć trochę czasu, zanim wszystkie opóźnione loty zostaną wyemitowane. Tuż przed południem w środę czasu ET usługa śledzenia FlightAware pokazuje około 7000 opóźnionych lotów do, ze Stanów Zjednoczonych i na terenie Stanów Zjednoczonych, z prawie 1100 odwołanymi lotami. Firma analityki lotniczej Circium poinformowała, że na środę zaplanowano 23 000 lotów krajowych i międzynarodowych do lub ze Stanów Zjednoczonych. „Myślę, że do 18:00 tego wieczoru nawet nie będziemy wiedzieć, że to się stało.” - powiedział Boyd. Jeśli problem przeciągnie się zbyt długo, załogom lotniczym, które czekają na opóźnione loty, zabraknie casu w dniu służby. W takim przypadku opóźniony lot może zmienić się w odwołany, jeśli nie uda się znaleźć nowej załogi. NOTAMS istnieje od dziesięcioleci. Do grudnia 2021 roku był znany pod nazwą „Zawiadomienia dla lotników”, chociaż akronim pozostaje ten sam. Zostało to zmienione, aby usunąć termin związany z płcią, a także dlatego, że powiadomienia były wówczas wysyłane również do operatorów dronów, a nie tylko pilotów na pokładach samolotów.
Dział: Technologia
Autor:
Chris Isidore, CNN Business | Tłumaczenie: Maria Szafran
Źródło:
https://edition.cnn.com/2023/01/11/tech/faa-computer-system-notam