Dyrektorzy brytyjskich uniwersytetów apelują o osiągnięcie 70% uczestnictwa w szkolnictwie wyższym do 2040 roku
Rektorzy podkreślają, że uniwersytety są „niezbędne dla wzrostu gospodarczego” i apelują o przywrócenie stypendiów socjalnych. Ministrowie powinni dążyć do tego, aby do 2040 roku 70% młodych ludzi kontynuowało edukację po ukończeniu szkoły, a opłaty za studia w Anglii powinny zostać podwyższone – tak sugerują liderzy brytyjskich uniwersytetów.
Zdjęcie: Andrew Fox/Alamy
„Plan zmian” opublikowany przez Universities UK (UUK), organizację reprezentującą rektorów uczelni, postuluje osiągnięcie celu 70% poprzez wsparcie w postaci stypendiów dla uczniów z trudną sytuacją materialną oraz utworzenie nowego „funduszu szans edukacji wyższej” dla regionów o niskim wskaźniku zapisów na studia i do szkół wyższych. Plan zawiera również szereg innych rekomendacji, w tym apel do rządu o przywrócenie stabilności finansowej uniwersytetów poprzez zakończenie ograniczeń liczby studentów zagranicznych oraz zwiększenie finansowania nauczania i badań.
W zamian uniwersytety zobowiązałyby się do przeprowadzenia „transformacyjnej” kampanii efektywnościowej oraz do ściślejszej współpracy z przedsiębiorstwami i lokalnymi liderami w celu silniejszego wspierania wzrostu regionalnego.
Rząd rozważa zwiększenie opłat za studia licencjackie w Anglii zgodnie z inflacją oraz przywrócenie stypendiów socjalnych, jednak ostateczna decyzja wymaga zatwierdzenia przez kanclerz Rachel Reeves.
Prof. Sally Mapstone, przewodnicząca UUK i rektor Uniwersytetu St Andrews, powiedziała: „Uniwersytety są kluczowe dla wzrostu gospodarczego. Na każde 1 funta wydanego na nie, rząd zyskuje 14 funtów.
„Ale stoimy przed wyborem. Możemy obrać ścieżkę, która prowadzi do lepszych i silniejszych uniwersytetów, realizujących cele nowego rządu i otwierających więcej możliwości dla szerszego grona ludzi, albo możemy pozwolić im popaść w zaniedbanie.”
Raport UUK ukazuje się 25 lat po tym, jak Tony Blair wezwał do tego, aby połowa młodych Brytyjczyków kontynuowała edukację wyższą do 30. roku życia – cel ten został osiągnięty przed 2020 rokiem. Jednak prof. Nick Pearce z Uniwersytetu w Bath, jeden z autorów planu zmian, podkreślił, że nowy cel 70% uczestnictwa młodych ludzi w Anglii powinien być szerszy i obejmować wszystkie formy edukacji wyższej poniżej poziomu studiów licencjackich.
Rozdział autorstwa Pearce’a koncentruje się na potrzebie poprawy kwalifikacji siły roboczej poprzez zachęcanie do zapisów na poziomie trzecim, takim jak A-levels czy BTecs, oraz na poziomie szóstym, czyli studiach licencjackich.
„To nie jest cel dotyczący wyłącznie uczestnictwa w studiach uniwersyteckich; chodzi o zwiększenie uczestnictwa we wszystkich formach edukacji na poziomie czwartym i wyższym, na przykład na kursach poniżej poziomu licencjackiego, takich jak dyplomy wyższe narodowe (higher national diplomas)” – wyjaśnił Pearce.
„W przyszłości rozwój powinien koncentrować się na edukacji wyższej, z otwarciem możliwości w całym kraju. Należy przywrócić stypendia socjalne i zapewnić lepsze wsparcie dla studentów z problemami zdrowia psychicznego i innymi potrzebami” – dodał. Jo Grady, sekretarz generalna Związku Uniwersytetów i Kolegiów (University and College Union), powiedziała: „Universities UK słusznie wzywa do większych inwestycji ze strony rządu, ale musi to być połączone z całościowym przeglądem obecnego modelu finansowania.”
Wkład w raport obejmują rozdziały autorstwa Petera Mandelsona, dotyczące badań i innowacji, oraz Davida Willettsa, konserwatywnego lorda, który wzywa do „dobrze zarządzanego” procesu rekrutacji studentów zagranicznych, ograniczonego lokalną pojemnością, oraz do usunięcia posiadaczy wiz studenckich z głównych statystyk migracyjnych.
Willetts zauważył, że globalny status brytyjskich uniwersytetów jest postrzegany „przez coraz węższą perspektywę rekrutacji studentów zagranicznych”, co prowadzi do niestabilności i ograniczeń, które w tym roku spowodowały gwałtowne spadki liczby zapisów studentów z zagranicy.
Rzecznik Departamentu Edukacji powiedział: „Stworzymy stabilną przyszłość dla naszych światowej klasy uniwersytetów jako motorów wzrostu i możliwości, aby mogły one lepiej służyć studentom, lokalnym społecznościom i gospodarce.
„Przejęliśmy trudną sytuację w szkolnictwie wyższym. Sekretarz ds. edukacji podjął kluczowy pierwszy krok, przekształcając rolę Biura ds. Studentów (Office for Students), koncentrując się na kluczowych obszarach, takich jak monitorowanie stabilności finansowej, aby zapewnić uniwersytetom długoterminowe bezpieczeństwo finansowe.”
Dział: Edukacja
Autor:
Richard Adams | Tłumaczenie: Jakub Grubiński – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/