2024-05-20 09:05:28 JPM redakcja1 K

Dzieci mogą zwiększyć liczbę szczepień poprzez edukację swoich dziadków

W niedawnym badaniu opublikowanym w czasopiśmie Nature Aging naukowcy przeprowadzili losowe badanie kliniczne (RCT) w celu zbadania, czy interwencja w zakresie edukacji zdrowotnej skierowana do chińskich studentów zwiększy liczbę szczepień przypominających przeciwko koronawirusowi 2 (SARS-CoV-2) wśród ich dziadków.

 

Tło historyczne

Koronawirus (COVID-19) wywarł znaczny wpływ na osoby starsze, czyniąc z nich grupę najwyższego ryzyka hospitalizacji, przyjęcia na OIOM i śmiertelności. Szczepienia są skuteczne, pomimo spadku liczby szczepionek Omicron, co wymaga zaleceń dotyczących dawek przypominających.

Pomimo bezpłatnych szczepień i porad dotyczących zdrowia publicznego, niechęć do szczepień jest powszechna w Chinach, szczególnie wśród osób starszych. Potrzebne są nowe działania, aby złagodzić wahania i promować szczepienia przypominające.

Naukowcy wiążą zalecenia członków rodziny z wyższymi wskaźnikami szczepień, a wnuki w wieku szkolnym mogą zachęcać członków rodziny do szczepień. 

O badaniu

W niniejszym badaniu naukowcy ocenili skuteczność zapewniania szczepień przypominających przeciwko SARS-CoV-2 wśród dziadków w wieku ≥ 60 lat za pomocą interwencji edukacyjnej dostarczonej ich ≥ 16-letnim wnukom w Chinach.

Naukowcy rekrutowali ochotników między 1 września a 22 września 2022 roku. Badanie RCT obejmowało studentów w wieku 16-35 lat w Chinach kontynentalnych, z co najmniej jednym kwalifikującym się żyjącym dziadkiem w wieku ≥60 lat, którzy mieli za sobą pierwszą serię szczepień przeciwko COVID-19, ale nie otrzymali dawki przypominającej i byli gotowi przekonać swoich dziadków do zaszczepienia się dawką przypominającą.

Naukowcy wykluczyli w tym przypadku dzieci, których dziadkowie otrzymali dawkę przypominającą szczepionki przeciwko SARS-CoV-2 między oceną wyjściową a randomizacją.

Pierwszorzędnym punktem końcowym był wskaźnik przyjęcia dawki przypominającej szczepionki SARS-CoV-2 wśród dziadków. Drugorzędnymi wynikami badania były postawy dziadków i zamiar otrzymania dawki przypominającej.

Naukowcy losowo przydzielili 202 studentów w stosunku 1:1 do grupy otrzymującej interwencję edukacyjną online z 14 codziennymi przypomnieniami SMS (188 dziadków) lub do grupy kontrolnej obejmującej 187 dziadków. Studenci zgłaszali status szczepień uzupełniających swoich dziadków w momencie rozpoczęcia badania i po trzech tygodniach.

Kampania edukacji zdrowotnej, zbudowana przy użyciu paradygmatu wiedzy, postaw i praktyki (WPP), dotyczyła epidemiologii, polityki, skuteczności, profilu bezpieczeństwa, wskazań, przeciwwskazań i środków ostrożności dotyczących szczepień przeciwko COVID-19 wśród osób starszych w Chinach.

Program został udostępniony uczestnikom za pośrednictwem interaktywnych stron internetowych, z pytaniami mającymi na celu ocenę ich zrozumienia i zainteresowania.

Podstawowymi analizami były per-protocol (według regulaminu) i intention-to-treat (do zabiegu), z modelami z solidnymi błędami standardowymi.

Zespół przeprowadził analizy podgrup w celu oceny wpływu interwencji w zależności od wieku dziadków, płci, miejsca zamieszkania, wykształcenia, wcześniejszego wspólnego zamieszkiwania z wnukami i chorób współistniejących, a także analizy wrażliwości z wykorzystaniem uogólnionych równań szacunkowych (URS).

Wyniki

Dziadkowie z grupy interwencyjnej częściej otrzymywali dawkę przypominającą szczepionki niż osoby z grupy kontrolnej [interwencja, 31% (45/147); kontrola, 17% (26/154); współczynnik ryzyka (RR) 2,0].

W analizie według protokołu, nastawienie dziadków do otrzymania dawki przypominającej znacząco wzrosło wśród dziadków biorców interwencyjnych (z 4,9 do 5,3, zmiana = 0,4), a niewielki wzrost wykryto wśród dziadków z grupy kontrolnej (z 5,0 do 5,1, zmiana = 0,1).

Dziadkowie z grupy interwencyjnej wykazali bardziej istotne statystycznie zmiany w ocenach postawy od wizyty początkowej do wizyty kontrolnej niż dziadkowie z grupy kontrolnej. Dziadkowie z grupy interwencyjnej wykazali statystycznie istotny wzrost zamiaru poddania się szczepieniu przypominającemu (z 5,0 do 5,4, zmiana = 0,4).

Dziadkowie z grupy kontrolnej wykazali jedynie niewielki wzrost (z 5,1 do 5,2, zmiana = 0,1). Zmiany w ocenie intencji były również znacznie wyższe wśród dziadków z grupy interwencyjnej w porównaniu z dziadkami z grupy kontrolnej.

Wyniki analizy osób zakwalifikowanych do zabiegu były identyczne z wynikami analizy zgodnej z protokołem, a analizy wrażliwości dały wyniki, które były zgodne z wynikami analiz zgodnych z protokołem i zakwalifikowanych do zabiegu.

W analizie podgrup za pomocą modelowania URS program interwencji edukacyjnej był bardziej skuteczny w przypadku dziadków w wieku od 60 do 69 lat.

Interwencja okazała się bardziej skuteczna w przypadku dziadków cierpiących na choroby przewlekłe, gdy zastosowano modelowanie URS do analizy zgodnej z protokołem. Wpływ chorób przewlekłych nie był znaczący w analizie osób zakwalifikowanych do zabiegu, podobnie jak w przypadku modelowania solidnego błędu standardowego.

Wnioski

Wyniki badania wykazały, że interwencja edukacyjna skierowana do studentów poprawiła skuteczność przyjmowania szczepionki przypominającej przeciwko SARS-CoV-2 wśród dziadków w Chinach, zwłaszcza tych w wieku od 60 do 69 lat.

Wyniki te wskazują, że rządy mogą zapobiegać niechęci do szczepień, mobilizując młode osoby, zwłaszcza studentów o większej wiedzy na temat zdrowia, do przekonania starszych członków rodziny do przyjęcia szczepionki przeciwko COVID-19.

Wnuki mogą wykorzystywać więzi międzypokoleniowe, aby przekonać dziadków do zaszczepienia się, powołując się na obowiązki rodzinne, podobne wartości, silne relacje osobiste i więzi emocjonalne.

Funkcja kontroli społecznej członków rodziny zniechęca do ryzykownych zachowań. Aby potwierdzić wyniki badania, potrzebne są dalsze badania z większą ilością prób i dłuższych obserwacji.

Przyszłe badania mogłyby określić skuteczność rzadszych dawek przypominających i zbadać cechy, które zwiększają lub zmniejszają skuteczność międzypokoleniowych taktyk informacyjnych.

Dział: Aktualności

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE