2025-01-07 10:37:26 JPM redakcja1 K

Influencerzy pozywają PayPal z powodu rozszerzenia przeglądarkowego Honey

Internetowi twórcy złożyli dwa pozwy przeciwko PayPal w związku z rozszerzeniem przeglądarkowym Honey. Twierdzą oni, że Honey odebrało im część ich potencjalnych zarobków z programów partnerskich poprzez niewłaściwe przypisywanie sobie sprzedaży. Honey zaprzecza zarzutom zawartym w pozwach i twierdzi, że będzie się przed nimi energicznie bronić.

Zdjęcie: easphotography

Influencerzy pozywają finansowego giganta PayPal w dwóch pozwach zbiorowych złożonych w tym tygodniu. Internetowi twórcy osobno stwierdzili, że firmowe rozszerzenie przeglądarki Honey, które wyszukuje kupony w sieci, odebrało im prowizje partnerskie, niewłaściwie przypisując sobie zasługi za napędzanie sprzedaży.

Rzecznik Honey powiedział, że firma kwestionuje zarzuty zawarte w pozwach i będzie się przed nimi energicznie bronić.

Pozwy zwracają się do Sądu Okręgowego USA w Północnej Kalifornii o rozważenie, co jest sprawiedliwe w zaciekłym świecie marketingu afiliacyjnego. Według Adobe Analytics, jest to duży biznes, który przyniósł około 20% przychodów z handlu elektronicznego w USA w Cyberponiedziałek.

Marketing afiliacyjny to praktyka, w której YouTuberzy i inni twórcy treści zarabiają prowizję, jeśli zainspirują do zakupu. Honey podobnie zarabia pieniądze dzięki prowizjom dla partnerów, otrzymując zapłatę, jeśli użytkownik kliknie rozszerzenie przeglądarki, aby wyszukać kupon lub ofertę przed zakupem.

Osoba polecająca, która faktycznie otrzymuje prowizję - i zazwyczaj jest to tylko jedna osoba - jest określana na podstawie kombinacji linków, plików cookie przeglądarki i innych tagów, które wskazują ostateczne źródło polecenia, co jest praktyką znaną jako model atrybucji last-click. Krótko mówiąc, wygrywa ostatnie kliknięcie.

„Honey przestrzega zasad i praktyk branżowych, w tym modelu atrybucji last-click, który jest szeroko stosowany przez wielkie marki” - powiedział rzecznik Honey.

W pozwach powodowie twierdzą, że Honey przypisywała sobie zasługi za napędzanie sprzedaży online, w której tak naprawdę nie pomagała. Pozwy twierdzą, że nawet jeśli Honey nie mogło znaleźć kuponu, otrzymywało ostatnie kliknięcie, czasami odbierając je twórcy, który umieścił link do produktu.

„W swojej najprostszej formie Honey nie zapewnia korzyści, o których mówi, że zapewnia, i zasadniczo mówi sprzedawcom internetowym, że to ono było odpowiedzialne za polecenie, podczas gdy tak nie jest” - powiedział Business Insider Devin Stone, prawnik jednego z powodów, który prowadzi również kanał LegalEagle na YouTube.

Rzecznik Honey powiedział, że rozszerzenie pomaga „milionom kupujących zaoszczędzić na zakupach, gdy tylko jest to możliwe”, jednocześnie pomagając sprzedawcom „ograniczyć rezygnację z zakupów i zakupy porównawcze”.

Ostatnie kliknięcia Honey mogą być trudne do zakwestionowania w sądzie

Powodowie domagają się odszkodowania, a także nakazu sądowego, który wymagałby od Honey zmiany praktyk afiliacyjnych. Jeśli pozwy zostaną uznane za pozwy zbiorowe, inni twórcy, którzy uważają, że ich biznesy afiliacyjne zostały poszkodowane przez Honey, również będą mogli podpisać się pod pozwami.

Jednak twórcom może być trudno udowodnić, że Honey robi cokolwiek niezgodnego z prawem, przypisując sobie zasługi za napędzanie sprzedaży, powiedział Robert Freund, prawnik zajmujący się reklamą i handlem elektronicznym. PayPal mógłby argumentować, że Honey przyczynia się do ostatecznej sprzedaży nawet w przypadkach, gdy nie oferuje kuponu rabatowego. A ponieważ jest rozszerzeniem przeglądarki, często będzie ostatnim kliknięciem dokonywanym przez użytkownika przed zakupem.

„Trudność dla powodów polega na tym, że zasadniczo próbują uczynić system atrybucji last-click dla afiliantów niezgodnym z prawem” - powiedział Freund dla BI. „Mogę zrozumieć, dlaczego afiliowany twórca uważałby, że jest to niesprawiedliwe, ale nie wiem, czy jest to nielegalne”.

„Nie sądzę, że jest to w jakikolwiek sposób błaha sprawa, ale z pewnością przed powodami stoją pewne wyzwania” - dodał.

Honey wykorzystuje twórców do własnych działań marketingowych

Nawet jeśli Honey zwycięży w oddaleniu pozwów, być może będzie musiało dostosować swoje praktyki, aby pogodzić się ze społecznością twórców. Firma współpracuje z wieloma influencerami w celu reklamowania swoich produktów i może stracić dużą część tego kanału marketingowego, jeśli twórcy uznają, że szkodzi ona ich biznesom afiliacyjnym.

Honey znajduje się pod ostrzałem społeczności twórców od 21 grudnia, kiedy to YouTuber MegaLag opublikował film krytykujący praktyki marketingu afiliacyjnego firmy.

Od tego czasu inni znani twórcy, tacy jak Marques Brownlee i Hank Green, wypowiedzieli się przeciwko rozszerzeniu.

Autor:
Dan Whateley Tłumaczenie: Paulina Szymańska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.businessinsider.com/creators-are-suing-paypal-over-its-browser-extension-honey-2025-1?IR=T

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się