2023-03-20 12:28:41 JPM redakcja1 K

Innowacyjne pomysły lotnicze zakwalifikowane do nagrody Crystal Cabin Awards 2023

Każdego roku nagrody Crystal Cabin Awards pokazują innowacyjne pomysły, które konceptualizują doświadczenia w kabinie samolotu.

Koncepcja ekonomicznego spania „Skynest” firmy Air New Zealand znalazła się na krótkiej liście zgłoszeń do tegorocznej nagrody Crystal Cabin Awards | Źródło: Air New Zealand

Od koncepcji kabiny, która całkowicie eliminuje środkowe siedzenie, po elegancki projekt, który przenosi klasę biznes samolotu jednokadłubowego na nowy poziom, tegoroczna lista nagród Crystal Cabin Awards oferuje ekscytujące spojrzenie na potencjalną przyszłość lotnictwa.

Każdego roku nagrody Crystal Cabin Awards pokazują innowacyjne pomysły, które konceptualizują doświadczenia w kabinie samolotu. W ośmiu kategoriach nagradzane są wszelkie innowacje, począwszy od tych przyjaznych środowisku - takich jak oparty na sztucznej inteligencji pomysł na aplikację do segregacji odpadów spożywczych, opracowany przez niemieckie linie lotnicze Lufthansa - aż po koncepcje nowej generacji, wyniesione prosto z uczelni.

Julia Grosser - rzeczniczka stowarzyszenia Crystal Cabin Award Association mówi - że tegoroczna krótka lista sugeruje, iż lotnictwo wychodzi na prostą po niepewnych latach szczytu pandemii. „Linie lotnicze, producenci i dostawcy ponownie mocno inwestują w swoje produkty pokładowe”, mówi Grosser w rozmowie z CNN Travel, wskazując na „istotną innowację widoczną nawet w klasie ekonomicznej – od łóżek piętrowych po lepszą łączność”.

Innowacja w powietrzu

Wśród zakwalifikowanych innowacji kabinowych znajduje się koncepcja Air New Zealand „Skynest”, która przewiduje rezerwację kapsuł sypialnych składających się z sześciu płaskich łóżek piętrowych, zaprojektowanych tak, aby pasażerowie lotów długodystansowych w klasie ekonomicznej mogli się porządnie wyspać.

„Będąc małym krajem na końcu świata, podróże długodystansowe są niezbędne do utrzymania łączności i umożliwienia turystom odwiedzenia naszego pięknego kraju” – mówi CNN Travel Kerry Reeves, szef programów lotniczych w Air New Zealand.

Motywacją stojącą za SkyNest jest przekonanie Air New Zealand, że pasażerowie powinni mieć możliwość „dobrego wypoczynku, niezależnie od kabiny”, jak to ujął Reeves.

Kabiny są ułożone jak łóżka piętrowe, składają się z dwóch rzędów, z których każdy zawiera trzy łóżka, możliwe do zarezerwowania na około cztery godziny.

Air New Zealand pracuje nad SkyNest od kilku lat, a koncepcja została po raz pierwszy ujawniona w 2020 roku. Obecnie trwają intensywne prace nad urzeczywistnieniem projektu – Reeves mówi, że linia lotnicza „pracuje obecnie nad dogłębną certyfikacją i szczegółami technicznymi mając Skynest w naszych nowych samolotach 787”.

Air New Zealand również zbudował kilka prototypów. Obecnie rozważa, czy może przetransportować jeden na 2023 Airline Interiors Expo w Hamburgu, Niemcy - sympozjum lotnicze, w którym Stowarzyszenie Crystal Cabin Award ma ogłosić swoich zwycięzców 2023.

Adient Aerospace „Front-Row Business Class Retreat” na nowo wyobraża sobie klasę biznes w samolotach | Źródło: Adient Aerospace in cooperation with Boeing EnCore Interiors

Inne zakwalifikowane koncepcje obejmują „Zacisze dla klasy biznesowej w pierwszym rzędzie” firmy Adient Aerospace, zaprojektowane przez firmę lotniczą we współpracy z Boeing EnCore Interiors.

Stephanie Faulk, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Adient mówi, że inspiracją dla koncepcji, nad którą pracowano od początku 2022 r., było „wyzwanie projektowe polegające na przeniesieniu wrażeń z szerokiego nadwozia do wąskiej kabiny”.

„Wraz ze wzrostem możliwości samolotów wąskokadłubowych, podejmują one misje długodystansowe – latając coraz dalej”, mówi Faulk. „Rezultatem jest nieodłączne pragnienie zwiększenia komfortu i funkcji odpowiadających samolotom szerokokadłubowym”.

Podczas gdy klasa biznes w samolotach szerokokadłubowych może być bardzo wytwornym doświadczeniem, w węższych samolotach zwykle oznacza to tylko trochę więcej miejsca na nogi oraz trochę ekskluzywnego jedzenia i napojów.

Adient i Boeing Encore Interiors postanowili wyobrazić sobie klasę biznes na krótkich trasach: łóżko typu lie-flat, mnóstwo miejsca na bagaż, minibar, biblioteka i miejsce dla innego pasażera, który może dołączyć do ciebie na spotkanie.

Faulk mówi, że koncepcja już „otrzymała duże zainteresowanie i pozytywne opinie” od linii lotniczych.

Projekt Multicabin autorstwa Taller De Arquitectura T36 zmienia konfigurację kabiny ekonomicznej, eliminując środkowe siedzenie | Źródło: Taller de Arquitectura T36

Podczas gdy projekt Adient działa z ograniczeniami wcześniej istniejących konfiguracji kabin, koncepcja „Multicabin” hiszpańskiej firmy architektonicznej Taller De Arquitectura T36 ma na celu całkowitą przebudowę kabiny samolotu.

Taller De Arquitectura T36 wyobraża sobie trzy oddzielne kabiny ekonomiczne na dwóch poziomach. Celem, według projektantów, jest pożegnanie się ze środkowymi siedzeniami. Projekt zawiera mieszankę rzeczywistych i wirtualnych okien.

Projekt zwiększyłby również liczbę miejsc w kabinie - co zawsze jest atrakcyjne dla linii lotniczych, nawet jeśli sytuacja wyjścia awaryjnego jest mniej oczywista.

Innym projektem, który znalazł się na krótkiej liście, jest Euphony - koncepcja nowego fotela lotniczego opracowana przez francuskiego projektanta wnętrz lotniczych Safran Seats we współpracy z firmą Devialet, której celem jest poprawa jakości rozrywki pokładowej.

Euphony eliminuje potrzebę posiadania osobistego zestawu słuchawkowego. Zamiast tego, głośniki są zainstalowane w zagłówku każdego fotela, a poziom dźwięku jest tak dobrany, że pasażerowie mogą cieszyć się rozrywką podczas lotu bez bycia podsłuchiwanym lub niepokojonym przez sąsiada.

CNN Travel przetestowało tę koncepcję na zeszłorocznych targach Aircraft Interiors Expo, podsumowując: „Euphony nie zastępuje wrażenia przypominającego kokon słuchawek z redukcją szumów, ale jest to wygodna konfiguracja i bardziej przypomina oglądanie filmu na swojej kanapie”.

Pomysły nowej generacji

Niedawny absolwent Joshua Nilsson zaprojektował Tilde Aviation Concept, aby uczynić grupowe podróże bardziej płynnymi | Źródło: J.Tilde & Co/Joshua Nilsson, alumni of SCAD University

Kategoria „Uniwersytet” nagrody Crystal Cabin Award daje wgląd w umysły następnej generacji projektantów lotniczych. 

Weźmy na przykład projekt Tilde Aviation Concept autorstwa Joshuy Nilssona, szkockiego absolwenta Savannah College of Art and Design. Koncepcja ta, będąca pierwotnie pracą dyplomową Nilssona, przedstawia prywatny, zamknięty apartament w powietrzu, idealny dla pasażerów podróżujących w grupie.

Konfiguracja apartamentu może zmienić się z czterech krzeseł siedzących naprzeciwko siebie w płaskie łóżka. Nilsson mówi CNN Travel, że zainspirowały go miłe wspomnienia z rodzinnych wakacji.

„Od klasy ekonomicznej do pierwszej klasy, doświadczenia są zaprojektowane tak, aby były samotne, a dla mnie podróżowanie to nic innego” – mówi. „Chciałem umieścić połączenie w sercu mojego projektu, dlatego stworzyłem pakiet lotniczy idealny do podróży grupowych”.

Nilsson niedawno przeniósł się z powrotem do Szkocji, gdzie założył własne studio projektowe. Mówi, że ma nadzieję, że uwaga Crystal Cabin Awards może pozwolić mu na urzeczywistnienie koncepcji.

Finaliści Crystal Cabin Awards mają zostać ogłoszeni w maju, natomiast zwycięzcy w czerwcu.

 

Autor:
Francesca Street | tłumaczenie Karolina Bryndal

Źródło:
https://edition.cnn.com/travel/article/crystal-cabin-awards-aviation-shortlist-2023/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE