2023-04-06 15:33:38 JPM redakcja1 K

Inwazyjny owad znany wcześniej jako "szerszeń" otrzymuje nową nazwę

Nie ma już "morderczego szerszenia". Przynajmniej jego nazwa zniknęła.

Ted S. Warren/AP/FILE

Entomological Society of America i Entomological Society of Canada przyjęły nową nazwę dla szerszenia mordercy, znanego również jako azjatycki szerszeń olbrzymi, mówiąc, że "użycie 'azjatyckiego' w nazwie owada szkodnika może niezamierzenie wzmocnić antyazjatyckie nastroje", zwłaszcza "w obliczu wzrostu przestępstw z nienawiści i dyskryminacji osób pochodzenia azjatyckiego".

ESA przyjęła nazwę "northern giant hornet" dla gatunku w swojej bazie Common Names of Insects.

Ponieważ wszystkie osy pochodzą z Azji, nazwa Asian giant hornet nie przekazuje unikalnych informacji o biologii lub zachowaniu gatunku, według ESA.

Chris Looney, entomolog z Departamentu Rolnictwa Stanu Waszyngton, był autorem propozycji zmiany nazwy, mówiąc, że poprzednia wspólna nazwa gatunku, naukowo nazywana Vespa mandarinia, "jest w najlepszym przypadku neutralnym i nie informacyjnym przymiotnikiem, potencjalnie odwracającym uwagę od bardziej istotnych cech organizmu, a w najgorszym - rasistowskim tropem."

"Nie chcę, aby moi azjatyccy koledzy, przyjaciele i rodzina z Wysp Pacyfiku mieli jakiekolwiek negatywne konotacje z gatunkami inwazyjnymi lub szkodnikami, które mogą być wykorzystane przeciwko nim w negatywny sposób" - powiedziała prezes ESA Jessica Ware.

W 2021 roku ESA zaktualizowała swoje wytyczne dotyczące dopuszczalnych nazw zwyczajowych owadów, aby zakazać nazw, które odnoszą się do grup etnicznych lub rasowych lub mogą wywoływać strach, a także odradzać nazwy, które odnoszą się do obszarów geograficznych, zwłaszcza w przypadku gatunków inwazyjnych.

"Wspólne nazwy są ważnym narzędziem dla entomologów do komunikowania się ze społeczeństwem na temat owadów i nauki o owadach" - powiedziała Ware w poniedziałkowym komunikacie. "Northern giant hornet jest zarówno naukowo dokładny i łatwy do zrozumienia, i unika wywoływania strachu lub dyskryminacji".

Północny gigantyczny szerszeń stanowi potencjalne zagrożenie dla pszczół miodnych, zdrowia ludzkiego i rolnictwa, powiedziała Karla Salp, p.o. dyrektora ds. Komunikacji w Departamencie Rolnictwa stanu Waszyngton.

W 2019 roku szerszeń znany obecnie jako północny gigantyczny szerszeń został znaleziony w stanie Waszyngton i od tego czasu podejmowano wysiłki w celu całkowitego wyeliminowania gatunku. Społeczeństwo pomogło znaleźć trzy z czterech gniazd, które zostały zlikwidowane w stanie, pokazując, że świadomość społeczna ma kluczowe znaczenie.

Stan Waszyngton jest jedynym stanem USA, w którym potwierdzono obserwacje północnego szerszenia olbrzymiego, ale gatunek ten może znaleźć siedlisko w innych miejscach północno-zachodniego Pacyfiku, jeśli nie zostanie powstrzymany, zgodnie z badaniem z 2021 r. opublikowanym w Journal of Insect Science.

Rachel Fadem | Tłumacz: Jagoda Pyrzanowska