2023-09-07 20:18:55 JPM redakcja1 K

Jak język migowy przystosowuje się do zmiany klimatu?

Dla głuchych dzieci, nauczycieli, naukowców, rozmowa o gazach cieplarnianych czy śladzie węglowym oznaczała przeliterowanie długich, skomplikowanych naukowych terminów, litera po literze.

Niesłyszący naukowcy opracowują nowe znaki w warsztatach

Teraz istnieje około 200 środowiskowych, naukowych terminów, które mają swoje nowe oficjalne znaki w brytyjskim języku migowym. Poza nowymi terminami niesłyszący naukowcy i eksperci od języka migowego mają nadzieję, że nowe słownictwo da głuchym ludziom możliwość pełnego uczestnictwa w dyskusjach o zmianach klimatu, nieważne czy to w naukowym laboratorium czy w klasie.

“Próbujemy stworzyć perfekcyjne znaki, które wizualizują naukowe koncepty”, tłumaczy doktor Audrey Cameron. Doktor Cameron, która jest całkowicie niesłysząca, prowadzi projekt o języku migowym na Uniwersytecie Edinburgh, który właśnie dodał nowe terminy do słownika brytyjskiego języka migowego. Opisała jak, w swojej własnej naukowej karierze, brak słownictwa oznaczał wykluczenie z ważnych spotkań i konwersacji. “Byłam zaangażowana w badania przez 11 lat i poszłam na liczne spotkania, ale nigdy nie byłam naprawdę zaangażowana, ponieważ nie mogłam zrozumieć, co ludzie mówili,” powiedziała w wywiadzie z BBC News. “Chciałam rozmawiać z ludźmi o chemii, ale po prostu nie byłam w stanie.”

Nauczyciel biologii z Glasgow, Liam McMulkin, także był zaangażowany w warsztatach tworzenia znaków, prowadzonych przez Szkockie Centrum Sensoryczne. “Piękno języka migowego - w szczególności dla nauki - to fakt, że jest on językiem wizualnym,” wytłumaczył. “Niektóre koncepty są abstrakcyjne, ale język migowy naprawdę może pomóc dzieciom je zrozumieć.” McMulkin użył znaku dla fotosyntezy jako przykład. Używa on jeden płaski kształt dłoni do przedstawienia liścia, podczas gdy palce - jak promienie słoneczne - wychodzą z drugiej ręki. “Kiedy ruszam ręką ze słońcem w stronę ręki z liściem możecie zauważyć, że energia jest absorbowana przez liść,” wytłumaczył.

Znaki powstały z myślą o wspieraniu niesłyszących dzieci w szkołach

Projekt słownika naukowego, finansowany częściowo przez Royal Society, działa od 2007 r. i dodał około 7 000 nowych znaków do brytyjskiego języka migowego. Opisując proces, podczas którego znaki są tworzone, doktor Cameron wytłumaczyła: “Bierzemy listę terminów ze szkolnego programu nauczania, a potem pracujemy wspólnie by wymyślić coś trafnego, ale także przedstawiającego wizualnie znaczenie.” Tematyką najnowszych znaków jest różnorodność biologiczna, ekosystemy, środowisko fizyczne i zanieczyszczenia. Stworzono również video słownik przedstawiający te terminy.

Brakujące słowa

Słowniczek jest zaprojektowany, by wspierać niesłyszące dzieci w szkołach. Również, jak to 13 letnia Melissa, niesłysząca uczennica z Glasgow, wytłumaczyła: “naprawdę pomagają zrozumieć, co się dzieje.” Melissa pokazała różnicę między mozolnym literowaniem rękami słów “gazy cieplarniane” i użyciem nowego znaku, który angażuje ruszanie jej zamkniętych pięści na około jak molekuły gazu w powietrzu. “Z tym znakiem zauważam, że coś się dzieje z gazem,” powiedziała.

McMulkin, który jest nauczycielem przyrody Melissy, a także silnie niesłyszącą osobą, dodał, że słyszący ludzie “ciągle się uczyli i przyswajali wiedzę gdziekolwiek poszli, ale osoby niesłyszące przegapiły tak dużo informacji.” “Właśnie dlatego jest to tak ważne, by używać języka migowego na zajęciach przyrody w szkołach,” powiedział. “To także pozwala niesłyszącym dzieciom uczyć się w ich naturalnym języku.”

Doktor Cameron także podkreśliła wartość w edukacji przedstawiania skomplikowanych pojęć naukowych w ruchach rąk - zarówno dla dzieci słyszących, jak i niesłyszących. Doktor Cameron przypomina sobie obserwowanie zajęć, na których 5 latkowie uczyli się o tym, jak rzeczy toną lub pływają na powierzchni. “Uczyli się o tym jak rzeczy o mniejszej gęstości będą się unosić, co jest całkiem skomplikowane,” wytłumaczyła. “Wtedy nauczyciel używał znaku “gęstości”.” Znak tłumaczy ten koncept poprzez używanie jednej zamkniętej pięści i owijanie drugiej ręki wokół niej - ściskanie i puszczanie by przedstawić różne gęstości.

“Myślałam, że ci 5-latkowie nie zrozumieją tego. Jednak jakiś czas po końcu zajęć zostali zapytani dlaczego rzeczy topią się lub unoszą na powierzchni wody i wszyscy użyli znaku gęstości,” powiedziała doktor Cameron. “Więc zobaczyłam jak duży wpływ to może mieć. A moja pasja urosła, tak jak słowniczek.”

Profesor Jeremy Sanders, przewodniczący komisji ds. różnorodności i włączenia społecznego Towarzystwa Królewskiego, powiedział: „Mamy nadzieję, że te nowe znaki zainspirują i wzmocnią pozycję następnego pokolenia studentów korzystających z BSL oraz pozwolą praktykującym naukowcom dzielić się ze światem swoją istotną pracą”.

Dział: Człowiek

Autor:
Victoria Gill | Tłumaczenie: Paulina Kowalska

Żródło:
https://www.bbc.com/news/science-environment-66464437

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE