2023-08-28 19:57:33 JPM redakcja1 K

„Jak szprychy w kole”. Tajemnicze włókna znalezione w centrum Galaktyki

Astronomowie odkryli tysiące włóknistych struktur rozchodzących się we wszystkich kierunkach w środku Drogi Mlecznej.

© iStock.com/EzumeImages Vladislav Strekopytov.

 Ich pochodzenie jest nadal niejasne, ale najwyraźniej są one w jakiś sposób pozwiązane ze znajdującą się tam supermasywną czarną dziurą. O tym, jak naukowcy stopniowo zbliżają się do zrozumienia tego, co dzieje się w jądrze naszej Galaktyki - w materiale RIA Novosti.

„Nasza” czarna dziura

Przez długi czas centrum naszej Galaktyki było wyznaczane bardzo przybliżenie - gdzieś w gwiazdozbiorze Strzelca - i nie wyróżniano tam żadnego konkretnego obiektu astronomicznego. W 1960 roku zarejestrowano w tym miejscu źródło fal radiowych i nazwano je Sagittarius A (Sgr A). Później odkryto, że emituje również w zakresie podczerwieni i promieniowań rentgenowskich.

Ruch gwiazd w regionie Sgr A wskazuje, że krążą one wokół jakiegoś niewidzialnego, zwartego i bardzo ciężkiego obiektu. To jest czarna dziura Sgr A*. Naukowcy obliczyli, że jego masa jest ponad cztery miliony razy większa niż masa Słońca. Podobne supermasywne czarne dziury znajdują się w centrach wielu innych galaktyk, a ich grawitacja utrzymuje razem gwiazdy i gaz międzygwiezdny.

Sgr A* znajduje się 27 000 lat świetlnych stąd. Gorący, emitujący fale radiowe obłok gazu uchwycono na pierwszym zdjęciu czarnej dziury, uzyskanym w 2022 roku za pomocą obserwacji ze światowej sieci radioteleskopów EHT (Event Horizon Telescope).

© Współpraca EHT Pierwsze zdjęcie czarnej dziury Sagittarius A* w centrum naszej Galaktyki

Niezwykle aktywne miejsce

Wraz z rozwojem technologii astronomowie dowiadują się coraz więcej o centrum naszej galaktyki. W szczególności okazało się, że sama czarna dziura jest praktycznie nieruchoma, a otaczająca ją chmura gazu obraca się bardzo szybko, prawie z prędkością światła. I powoduje ciągłe promieniowanie.

W 2010 roku, dzięki jednej z największych na świecie sieci radioteleskopów MeerKAT w RPA, astronomowie odkryli ogromne bańki energii o rozmiarach setek lat świetlnych, emitujące promieniowanie rentgenowskie i gamma po obu stronach czarnej dziury. Obiekty te zostały szczegółowo zbadane m.in. za pomocą teleskopu eROSITA zainstalowanego na pokładzie rosyjskiego obserwatorium astrofizycznego Spektr-RG.

W 2022 roku kontynuując obserwacje na MeerKAT, naukowcy pod kierunkiem Farhada Yousef-Zade'a z Northwestern University w Stanach Zjednoczonych dostrzegli około tysiąca tajemniczych włóknistych struktur rozciągających się od centrum galaktyki na 150 lat świetlnych w postaci cienkich pionowych pasków - włókien. Istnieją wątki pojedyncze i wątki sparowane. Znajdują się mniej więcej w tej samej odległości od siebie, jak struny harfy.

Struktury te, podobnie jak bąbelki, obserwuje się w określonym zakresie fal krótkich odpowiadających tzw. promieniowaniu synchrotronowemu. Poruszające się prawie z prędkością światła elektrony zderzają się z polami magnetycznymi i powstaje wyraźny sygnał radiowy.

Według naukowców włókna są generowane przez wysokoenergetyczne cząstki promieniowania kosmicznego przyspieszone podczas potężnej eksplozji, która miała miejsce w centrum Galaktyki kilka milionów lat temu. Bańki są prawdopodobnie związane z tym samym wydarzeniem.

Supermasywna czarna dziura w centrum Drogi Mlecznej wydaje się stosunkowo spokojna w porównaniu z innymi galaktykami. Odkryte struktury wskazują jednak, że zdarzały się okresy aktywacji, kiedy w krótkim czasie czarna dziura pochłaniała ogromne masy pyłu i gazu. Towarzyszył temu błysk i uwolnienie energii, a sama czarna dziura działała jak gigantyczny akcelerator cząstek.

Rozpraszanie we wszystkich kierunkach

Niedawno ten sam zespół naukowy zidentyfikował oznaki jeszcze innego rodzaju aktywności Sgr A*. Opracowując specjalny algorytm przetwarzania danych MeerKAT, naukowcy zmapowali tysiące bardziej włóknistych struktur pochodzących z centrum Drogi Mlecznej.

Wszystkie leżą w płaszczyźnie galaktycznej, odbiegając od Sgr A*, „jak szprychy w kole”. I znacznie krótsze niż pionowe - od pięciu do dziesięciu lat świetlnych.