2024-07-04 12:42:39 JPM redakcja1 K

Jak sztuczna inteligencja może cię wyszkolić, byś był lepszy w swojej pracy?

Umiejętność uczenia się stała się niezbędną umiejętnością w miejscu pracy. W obliczu generatywnej sztucznej inteligencji zmieniającej sposób wykonywania pracy, a także ciągłej niepewności gospodarczej, zarówno jednostki, jak i organizacje mają interes w budowaniu kultury uczenia się. Dla organizacji sprawność uczenia się oznacza zbudowanie odpornej i elastycznej organizacji, która może przetrwać zmiany. Dla jednostek oznacza to odświeżanie starych umiejętności i uczenie się nowych, aby być na bieżąco. Nowy podręcznik firmy Charter o tytule The AI Educator, oferuje mapę drogową wykorzystania nowych narzędzi AI do wspierania nauki w organizacjach.

Ilustracja autorstwa Charter - Zdjęcie iStock zamrznutitonovi

W kwietniu Charter przeprowadził ankietę na temat uczenia się w miejscu pracy i narzędzi AI na specjalnie dobranych 152 specjalistach L&D (osób, których role obejmują naukę i postęp, rozwój dowodzenia oraz/lub uczenie się i stwarzanie nowych możliwości) oraz innych menedżerów w Stanach Zjednoczonych.

Oto, w jaki sposób respondenci stwierdzili, że nauczyli się nowych umiejętności w swojej pracy w ciągu ostatniego roku:

Źródło: Ankieta o nauce w miejscu pracy przeprowadzona przez Charter i Valence, Kwiecień 2024, n=152.
  
[Formalne możliwości uczenia się i nauka online były najczęściej wykorzystywanymi źródłami umiejętności w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Pytanie: W ciągu ostatnich 12 miesięcy, które z poniższych źródeł pomogło Ci nauczyć się nowych umiejętności lub materiałów w pracy? Wybierz wszystkie, które mają zastosowanie. 
Formalne programy edukacyjne i rozwojowe - 30,9%, Materiały z internetowych platform edukacyjnych - 27%, Coaching oparty na sztucznej inteligencji - 11%, Moje własne eksperymenty - 11%, Seminaria internetowe lub konferencje - 5,9%, Moi rówieśnicy/koledzy - 3,9%, Mój przełożony - 2,6%, Inne kursy, które odbyłem niezależnie -2,6%, Coaching osobisty - 2%, Niezależna lektura - 2%, Brak - 0,7%]

Coraz częściej pracownicy zwracają się do generatywnych chatbotów AI, takich jak ChatGPT, aby opracowywać plany nauki, otrzymywać coaching i korepetycje oraz ćwiczyć umiejętności poprzez odgrywanie scenariuszy. Ethan Mollick, profesor nadzwyczajny Wharton i autor popularnego biuletynu na temat sztucznej inteligencji, wskazuje na niedawny eksperyment badawczy, w ramach którego kenijscy przedsiębiorcy uzyskali dostęp do coachingu AI za pośrednictwem ChatGPT. Wśród najlepszych interwencja zwiększyła rentowność o 20%. Mollick zauważa, że coachowie AI mogą być skuteczni w pomaganiu jednostkom w zdobywaniu wielu umiejętności w miejscu pracy, w tym w „byciu dobrymi menedżerami, komunikowaniu się z ludźmi, prowadzeniu sesji takich jak premortem, w których wyobrażasz sobie, jak projekt może się nie powieść z wyprzedzeniem, a następnie przezwyciężasz wymyślone trudności".

Obecnie, obok własnych poszukiwań, wiele organizacji wprowadza instytucjonalne podejście do szkoleń opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki naszym rozmowom z ekspertami i specjalistami z tej dziedziny zidentyfikowaliśmy pięć najbardziej obiecujących przypadków ich użycia: rozwój programu nauczania, praktyka umiejętności, nauczanie przy pomocy AI i ulepszanie treści, mentoring i połączenie oraz ocena umiejętności.

Rozwój programu nauczania

W organizacjach, które mają już zgromadzoną bibliotekę profesjonalnych treści rozwojowych, asystenci AI mogą być pomocnym partnerem w podsumowywaniu i syntetyzowaniu istniejących treści w spersonalizowany program nauczania, zorganizowany według poziomu umiejętności lub tematów. Może również pomóc liderom L&D w łączeniu i dopasowywaniu istniejących treści i przepakowywaniu ich jako nowego kursu dla określonej grupy odbiorców lub celu edukacyjnego.

Platforma edukacyjna Coursera wykorzystała niedawno swoje narzędzie Course Builder, platformę opartą na sztucznej inteligencji, która pozwala użytkownikom określać ich cele edukacyjne i generować niestandardowe kursy z już istniejących treści, aby stworzyć dwugodzinną sesję szkoleniową podczas szczytu samorządów firmy. Trena Minudri, dyrektor ds. nauczania w Coursera, twierdzi, że bez tego narzędzia proces ten zająłby osiem tygodni. Przy użyciu sztucznej inteligencji zajęło to zaledwie dwa dni.

Praktyka umiejętności

Helen Edwards, współzałożycielka firmy Artificiality zajmującej się badaniami i usługami AI, zwraca uwagę, że chatboty AI mogą być platformą niskobudżetową do ćwiczenia umiejętności, takich jak prowadzenie trudnych rozmów, udzielanie informacji zwrotnych lub zarządzanie kryzysowe. „Można odgrywać role” - mówi. „Można testować różne rzeczy. Nie trzeba wychodzić na zewnątrz i popełniać błędów w prawdziwym życiu”. 

Przykładowo, menedżer może chcieć poćwiczyć prowadzenie trudnej rozmowy z pracownikiem na temat jego wyników. Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji może ćwiczyć przekazywanie informacji zwrotnych w bezpiecznym środowisku o niskiej stawce, czy to za pomocą chatbotów, takich jak ChatGPT i Claude firmy Anthropic, czy też dostosowanych platform do coachingu AI, w tym Valence (sponsor podręcznika Charter). Platformy te mogą pomóc indywidualnym użytkownikom zidentyfikować odpowiednie luki w umiejętnościach lub obszary problemowe, modelować najlepsze praktyki, zachęcać do refleksji i praktyki poprzez odpowiednie wyzwania, a także śledzić te rozmowy za pomocą dodatkowych wskazówek i podpowiedzi.

AI tutor i ulepszanie treści

Podczas gdy nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwalają wielu zespołom L&D odejść od tradycyjnego polegania na bibliotekach materiałów, mogą one również pomóc ożywić istniejące kursy, filmy i materiały edukacyjne. Sztuczna inteligencja może pomóc w tworzeniu rekomendacji dotyczących materiałów szkoleniowych na podstawie celów edukacyjnych użytkownika, a także służyć jako nauczyciel na żywo podczas lekcji lub po jej zakończeniu.

Infosys, firma zajmująca się usługami cyfrowymi i konsultingowymi, udostępnia pracownikom wewnętrzną wersję firmowej platformy edukacyjnej, która rekomenduje kursy w podobny sposób, w jaki Netflix rekomenduje programy, i zawiera opiekuna AI, który może odpowiadać na pytania pracowników podczas lekcji.

Mentoring i kontakty

Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, choć optymistycznie podchodzą do potencjału uczenia się opartego na sztucznej inteligencji, podkreślają, że nie da się zastąpić kontaktów międzyludzkich. Podczas gdy 47% specjalistów i innych menedżerów ankietowanych przez Charter wskazało, że coaching oparty na sztucznej inteligencji znacząco wpłynąłby na jakość ich pracy, 22% wskazało, że coaching osobisty również przyniósłby poprawę, co sugeruje, że te rodzaje coachingu powinny współistnieć. Narzędzia AI, zamiast zastępować ludzki mentoring, mogą uczynić te relacje bardziej znaczącymi, pomagając pracownikom identyfikować potencjalnych mentorów i generować transkrypcje i wnioski z sesji mentorskich.

Egle Vinauskaite, współzałożycielka firmy konsultingowej Nodes zajmującej się uczeniem się z pomocą AI, dzieli się studium przypadku z amerykańskiej firmy telekomunikacyjnej, która wykorzystała sztuczną inteligencję do wykorzystania osobistej sesji rozwojowej z liderami wyższego szczebla. Po wydarzeniu asystent AI wygenerował podsumowania dyskusji, z głównymi tematami i elementami działań, umożliwiając liderom łatwe wykorzystanie spostrzeżeń wygenerowanych podczas sesji w ich codziennej pracy.

Ocena umiejętności

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do oceny umiejętności menedżerów ma wyjątkową zaletę, twierdzi Kian Katanforoosh, dyrektor generalny i założyciel platformy umiejętności Workera. „Ponieważ okres półtrwania umiejętności staje się coraz krótszy, musimy częściej aktualizować nasze oceny, ponieważ umiejętności się zmieniają” - wyjaśnia. „Sztuczna inteligencja pomaga nam szybciej tworzyć i kalibrować oceny, dzięki czemu za każdym razem, gdy coś pojawia się na rynku, możemy przekształcić to w zweryfikowaną ocenę i jak najszybciej udostępnić ją społeczności”.

(Warto zauważyć, że w przeszłości pracownicy częściej odrzucali, niż przyjmowali nowe technologie, gdy „sztuczna inteligencja zarządza lub ocenia wydajność poszczególnych osób, a nie ją kształtuje”, jak wyjaśniliśmy w naszym podręczniku badawczym na temat sztucznej inteligencji i godności pracowników. Pracodawcy mogą budować zaufanie do tych narzędzi, wdrażając zabezpieczenia przed stronniczością w ocenie i utrzymując ludzki osąd we wszelkich decyzjach dotyczących zatrudniania, awansów i zwalniania).

Aby uzyskać więcej informacji na temat naszych danych ankietowych, taktycznych strategii wdrażania oraz studiów przypadków i przykładów dla każdej pozycji menu L&D, pobierz pełny podręcznik: https://www.charterworks.com/the-ai-educator/.

Dziękujemy firmie Valence (https://www.valence.co/), sponsorowi tego podręcznika, za umożliwienie tej pracy.

Dział: Technologia

Autor:
Michelle Peng | Tłumaczenie: Ewa Kuś - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://time.com/charter/6986509/how-ai-can-train-you-to-be-better-at-your-job/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE