2024-07-13 18:15:49 JPM redakcja1 K

K-pop: Czy eksperyment z AI się opłaci?

Sztuczna inteligencja nie jest dla nas czymś nowym. Wielu z nas wspomaga się nią w szkole, w pracy lub po prostu dla rozrywki. Na platformie „YouTube” możemy spotkać wiele coverów lub filmów stworzonych dzięki AI. Natomiast, to co może być dla nas szokujące to artyści i gwiazdy, które opierają się na tej innowacji coraz bardziej.

Zespół K-pop „Seventeen” używa teraz AI, przyznaje członek Woozi, który stoi trzeci od prawej.

Wśród fanów K-popu pojawia się teraz gorąca dyskusja - sztuczna inteligencja 

Kilka największych gwiazd tego gatunku użyło technologii do tworzenia teledysków i pisania tekstów piosenek, w tym boys band „Seventeen”. W zeszłym roku południowokoreańska grupa sprzedała około 16 milionów albumów, co czyni ich jednym z najbardziej odnoszących sukcesów zespołów K-pop w historii. Ale to ich najnowszy album i singiel, Maestro, wzbudzają największe emocje. Teledysk zawiera scenę wygenerowaną przez AI, a płyta może również zawierać teksty piosenek kreowanych przy użyciu sztucznej inteligencji. Na premierze albumu w Seulu jeden z członków zespołu, Woozi, powiedział dziennikarzom, że „eksperymentuje" z AI podczas pisania piosenek. Ćwiczyliśmy tworzenie piosenek z AI, ponieważ chcemy rozwijać się wraz z technologią, zamiast na nią narzekać. To jest rzecz, którą musimy wykorzystać, a nie tylko być niezadowoleni. Eksperymentowałem ze sztuczną inteligencją i próbowałem dostrzec jej zalety i wady. - powiedział. Na stronach dyskusyjnych o K-popie fani są podzieleni, niektórzy twierdzą, że potrzebne są regulacje, zanim technologia stanie się znormalizowana. Inni są na to bardziej otwarci, w tym super fanka Ashley Peralta. Jeśli AI może pomóc artyście pokonać blokady twórcze, to dla mnie w porządku - mówi 26-latka. Jej obawą jest jednak, że cały album z tekstami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję sprawi, że fani stracą kontakt ze swoimi ulubionymi muzykami. Uwielbiam, gdy muzyka odzwierciedla artystę i jego emocje. Artyści K-pop są bardziej szanowani, gdy sami tworzą choreografię, piszą teksty i komponują, ponieważ w ten sposób oddają część swoich myśli i uczuć. AI może zabrać ten kluczowy element, który łączy fanów z artystami. - mówi. Ashley prowadzi „Spill the Soju”, podcast o K-popie, razem ze swoją najlepszą przyjaciółką, Chelsea Toledo. Chelsea podziwia Seventeen za to, że są grupą samoprodukującą, co oznacza, że piszą swoje własne piosenki i tworzą własną choreografię, ale martwi się, że AI może wpłynąć na ich reputację. Jeśli wydaliby album pełen tekstów, których sami nie napisali, nie wiem, czy to nadal będzie Seventeen, a fani chcą muzyki, która jest autentyczna. – powiedziała. 

Ashley Peralta (po lewej) i jej przyjaciółka Chelsea Toledo prowadzą podcast o K-popie 

Dla osób pracujących w produkcji K-pop nie jest niespodzianką, że artyści korzystają z nowych technologii. Chris Nairn jest producentem, kompozytorem i autorem piosenek, działającym pod pseudonimem Azodi. Przez ostatnie 12 lat pisał piosenki dla artystów tego gatunku, w tym Kim Woojin i dla wiodącej agencji SM Entertainment. Praca z gwiazdami K-pop oznacza, że Chris, który mieszka w Brighton, spędził dużo czasu w Korei Południowej, której przemysł muzyczny opisuje jako postępowy. Czego nauczyłem się, przebywając w Seulu, jest to że Koreańczycy są bardzo innowacyjni i zawsze pytają: „Co będzie następne?” oraz „Jak możemy być o krok do przodu?” To naprawdę we mnie uderzyło, kiedy tam byłem. Nie jest to dla mnie niespodzianką, że wspomagają się AI w pisaniu tekstów, ponieważ chodzi o nadążanie za technologią. - mówi. 

Chris Nairn mówi, że zespoły K-pop zazwyczaj lubią nadążać za technologi

Czy AI jest przyszłością K-popu? Chris nie jest tego pewien. Jako osoba, która eksperymentuje z generatorami tekstów, nie uważa, że są one wystarczająco mocne dla czołowych artystów. AI produkuje dość dobrej jakości rzeczy, ale na najwyższym poziomie pisania piosenek, zazwyczaj najlepiej radzą sobie ci, którzy są innowacyjni i tworzą coś zupełnie nowego. Sztuczna inteligencja działa na zasadzie przetwarzania już istniejących materiałów i dlatego nie może samodzielnie kreować. – stwierdza. Chris przewiduje, że AI w K-popie zwiększy zapotrzebowanie na bardziej osobiste piosenki. Fani będą naciskać na usłyszenie tekstów, które pochodzą z serca artysty i dlatego brzmią inaczej niż jakiekolwiek piosenki stworzone przy użyciu AI. – dodał. Seventeen nie są jedyną grupą K-pop, która zaczęła eksperymentować. Dziewczęca grupa „Aespa”, która ma kilku członków stworzonych przez sztuczną inteligencje oraz realnych, również wykorzystała technologię w swoim najnowszym teledysku. „Supernova” zawiera generowane sceny, w których twarze członków zespołu pozostają nieruchome, a jedynie ich usta się poruszają. Podcasterka i super-fanka Chelsea mówi, że to „zdenerwowało” wiele osób. K-pop jest znany z niesamowitej produkcji i montażu, więc posiadanie całych scen stworzonych przez AI odbiera temu urok. - dodaje. Dziewczyna martwi się również, że artyści nie otrzymają odpowiedniego uznania. - Z AI w teledyskach trudniej jest wiedzieć, czy czyjaś oryginalna praca nie została skradziona, to naprawdę bardzo drażliwy temat. 

Dziewczęca grupa K-pop „Aespa” również eksperymentuje z AI 

Arpita Adhya jest dziennikarką muzyczną i samozwańczą super-fanką K-popu. Uważa, że wykorzystanie AI w branży jest dowodem na presję, pod jaką są artyści, aby tworzyć nowe treści. Większość nagrywających artystów wydaje album co dwa lata, ale grupy K-pop wydają albumy co sześć do ośmiu miesięcy, ponieważ jest wokół nich tyle hype'u. – mówi. Uważa również, że AI została znormalizowana w branży, wprowadzając AI covery, które wybuchły na YouTube. Covery są tworzone przez fanów i wykorzystują technologię do naśladowania głosu innego artysty. Arpita chciałaby, aby ten rodzaj trendu został objęty regulacjami, co jest również postulowane przez zachodnich artystów. Zaledwie w zeszłym miesiącu megagwiazdy, w tym Billie Eilish i Nicki Minaj, napisały otwarty list wzywający do zaprzestania „drapieżnego” wykorzystania AI w przemyśle muzycznym. Firmy technologiczne zostały wezwane do zobowiązania się, że nie będą rozwijać narzędzi do generowania muzyki AI, „które podważają lub zastępują ludzką twórczość autorów piosenek i artystów, ani nie odmawiają ich uczciwej rekompensaty za pracę.”  Dla Arpity brak takich regulacji oznacza, że fani czują się zobowiązani do określania tego, co jest i nie jest OK. Podczas gdy nie ma jasnych wytycznych dotyczących tego, w jakim stopniu artyści mogą używać AI, mamy problem z wyznaczaniem granic samodzielnie i ciągłym pytaniem „co jest dobre, a co złe?” – mówi. Na szczęście uważa, że artyści K-pop są świadomi opinii publicznej i ma nadzieję, że nastąpi zmiana. Fani są najważniejszym faktorem i mają duży wpływ na artystów. Grupy są zawsze chętne do nauki i słuchania, i jeśli Seventeen i Aespa zrozumieją, że ranią swoich fanów, jest nadzieja na to, że zmienią swoje podejście. – dodaje. 

Dział: Technologia

Autor:
Megan Lawton | Tłumaczenie: Natalia Pospieszyńska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/c4ngr3r0914o

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE