2024-09-05 10:15:55 JPM redakcja1 K

Konsola PS5 Pro od Sony nadciąga wielkimi krokami i deweloperzy się na nią przygotowują

Gracze konsolowi szykują się na premierę nowego, ulepszonego sprzętu PS5, który jest z nami już od 2020 i po czterech latach, zgodnie ze spekulacjami, otrzyma on swoją ostateczną wersję, najprawdopodobniej pod koniec tego roku.

Zdjęcie: Vjeran Pavic / The Verge

Sony prosi wydawców o przygotowanie gier w okresie letnim, z naciskiem na obsługę systemu ray tracing.

Sony przygotowuje się do wydania potężniejszej konsoli PS5, prawdopodobnie pod koniec tego roku. Po tym, jak niedawno pojawiły się doniesienia o wycieku dokładnych specyfikacji PS5 Pro, The Verge uzyskał pełną listę specyfikacji nadchodzącej konsoli. Źródła zaznajomione z planami Sony informują, że deweloperzy są już proszeni o zapewnienie odpowiedniej kompatybilności swoich gier z nadchodzącą konsolą, z naciskiem na poprawę ray tracingu.

Model Playstation 5 Pro o nazwie kodowej Trinity będzie wyposażony w mocniejszy układ GPU i nieco szybszy tryb CPU. Wszystkie zmiany wyprowadzone przez Sony wskazują na to, że PS5 Pro będzie znacznie lepszy w odpowiednim renderowaniu gier z włączonym ray tracingiem lub osiągania wyższych rozdzielczości i liczby klatek na sekundę w niektórych tytułach. Wygląda na to, że Sony zachęca deweloperów do częstszego korzystania z zaawansowanych funkcji graficznych, takich jak właśnie ray tracing, a gry będą mogły korzystać z etykiety „Trinity Enhanced” (PS5 Pro Enhanced), jeśli deweloperzy „zapewnią wyraźny skok jakości”.

Sony spodziewa się, że renderowanie GPU na PS5 Pro będzie około 45 procent szybsze niż na standardowym Playstation 5, zgodnie z dokumentami przedstawiającymi nadchodzącą konsolę. Procesor graficzny PS5 Pro będzie większy i będzie korzystał z szybszej pamięci systemowej, aby poprawić ray tracing w grach. Sony wykorzystuję również „bardziej wydajną strukturę ray tracingu” w PS5 Pro, gdzie prędkość jest nawet trzykrotnie wyższa niż w zwykłym PS5.

„Trinity to najpotężniejsza wersja Playstation 5”, czytamy w jednym z dokumentów, a Sony zaznacza, że będzie kontynuować sprzedaż standardowego PS5 po premierze nowego modelu. Sony chce, żeby twórcy gier mieli jeden kod gry, który będzie obsługiwał zarówno konsole PS5 jak i PS5 Pro, a istniejące gry będą mogły być odpowiednio łatane w celu uzyskania wyższej wydajności.

Rozumiem, że deweloperzy mogą już teraz zamawiać zestawy testowe i że Sony spodziewa się, że każda gra zgłoszona do legalizacji w sierpniu będzie kompatybilna z PS5 Pro. Insider Gaming po raz pierwszy poinformował o pełnej specyfikacji PS5 Pro i wskazał, że konsola zostanie wydana w okresie świątecznym 2024 roku.

Podczas gdy Sony rozwija GPU PS5 Pro, procesor będzie taki sam jak w standardowym PS5, ale z nowym trybem, który będzie bardziej optymalny. „Trinity ma tryb, który celuje w częstotliwość procesora 3,85 Ghz”, mówi Sony w dokumencie dla deweloperów. To około 10 procent więcej niż w przypadku zwykłego PS5. Sony zaoferuje deweloperom możliwość wyboru pomiędzy „trybem standardowym” z częstotliwością 3,5GHz lub „trybem wysokiej pracy procesora” z częstotliwością 3,85 GHz.

Tryb standardowy działa tak samo jak zwykłe PS5, w którym ilość mocy obliczeniowej jest przydzielona do procesora - działa on z częstotliwością 3,5 GHz, jeśli pozwala na to moc urządzenia, lub z niższymi częstotliwościami, jeśli PS5 wykonuje „operacje wymagające dużego zużycia energii”. Sony twierdzi, że te niższe częstotliwości są rzadkością, a niewykorzystana moc po stronie CPU jest przesyłana do GPU.

W nowym trybie wysokiego CPU dla PS5 Pro, więcej mocy jest przydzielone do CPU, co oznacza nieco mniej dla GPU. Procesor graficzny jest w tym trybie podkręcony o około 1,5 procent, co według Sony skutkuje „mniej więcej o 1 procent niższą wydajnością”.

PS5 Pro będzie miało również pewne zmiany w pamięci systemowej dla programistów. Standardowa pamięć PS5 działa z prędkością 448GB/s, ale zwiększyli ją o 28 procent do 576 GB/s na PS5 Pro. Ponieważ pamięć systemowa jest bardziej wydajna w PS5 Pro, „wzrost przepustowości może przekroczyć 28 procent”, mówi Sony.

Deweloperzy otrzymują również większy dostęp do ogólnej pamięci systemowej. Gry mogą korzystać z dodatkowych 1,2 GB pamięci systemowej na PS5 Pro, co daje łącznie 13,7 GB w porównaniu do 12,5 GB przydzielonych do gier na podstawowym PS5.

Zwiększenie szybkości pamięci i wydajności „może być przydatne” dla nowej obsługi PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) firmy Sony. Jest to zasadniczo odpowiedź Sony popularny ostatnio „Upscalling” DLSS Nvidii lub FSR AMD w celu poprawy liczby klatek na sekundę i jakości obrazu na konsoli. Sony zbudował „ własny system uczenia maszynowego” na PS5 Pro, która obsługuje 300 TOPS 8-bitowych obliczeń.

Ta nowa struktura systemu obsługuje niestandardowe rozwiązania skalowania PSSR firmy Sony, które zostało zaprojektowane w celu zastąpienia istniejącej implementacji antyaliasingu lub upsamplingu w grze. Sony dopowiada, że „dane wejściowe są dość podobne do DLSS lub FSR” i że pełna obsługa HDR jest włączona. Obsługa ta wymaga około 250MB pamięci, dlatego alokacja pamięci na PS5 Pro powinna tu pomóc. Sony twierdzi, że opóźnienie w skalowaniu obrazu 1080p do 4K wynosi około 2ms, a firma pracuje nad obsługą rozdzielczości do 8K, a nawet poprawą opóźnień w przyszłości.

Jeśli deweloperzy będą w stanie przygotować swoje gry na czas, w pełni spodziewam się premiery PS5 Pro w tym świątecznym sezonie. Wygląda na to, że Sony będzie postępować zgodnie z tym samym schematem, co w przypadku PS4, z modelem PS5 „Slim”, a następnie edycją Pro. Spodziewam się „ulepszonej” biblioteki istniejących gier na premierę PS5 Pro i nowych gier własnych, które pojawiają się czasem dzięki ulepszonej obsłudze ray tracingu dla nowej konsoli.


Słownik pomocniczy:
Ray tracing – Śledzenie promieni, generowanie fotorealistycznych obrazów scen trójwymiarowych opierająca się na analizie promieni świetlnych.
Renderowanie – graficzne przedstawienie treści zapisanej cyfrowo w formie właściwej dla danego środowiska.
Upscalling – służy konwertowaniu sygnału wideo z określonej wielkości lub rozdzielczości do innej, najczęściej wyższej.
Antyalising – generuje obraz gry w wyższej rozdzielczości, po czym skaluje go do wielkości ekranu.
Upsampling – dodaje dane aby poprawić wydajność modelu.

Dział: Zapowiedzi

Autor:
Tom Warren | Tłumaczenie: Damian Mądry – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki

Źródło:
https://www.theverge.com/2024/4/15/24130716/sony-ps5-pro-specs-release-date-rumors

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE