2024-05-24 23:15:11 JPM redakcja1 K

Media społecznościowe pomagają i szkodzą młodzieży. Najnowszy raport ukazuje, jak

Nowy raport szczegółowo opisuje rolę mediów społecznościowych w życiu młodych ludzi oraz sposób, w jaki radzą sobie oni z różnymi zaletami i wadami - między innymi w kontekście bycia osobą o odmiennym kolorze skóry, LGBTQ+ lub cierpiącą na depresję.

Zdjęcie: Cavan Images/Getty Images

Według raportu opublikowanego we wtorek przez Common Sense Media i Hopelab, laboratorium innowacji społecznych i inwestora mającego na celu wspieranie dobrobytu młodych ludzi, te wady i zalety obejmują docenianie platform internetowych pod kątem kontaktów społecznych, wyrażania siebie i informacji, a jednocześnie odczuwanie wpływu mediów społecznościowych na ich koncentrację uwagi, pewność siebie i zadowolenie. „Większość rozmów i nagłówków dotyczących mediów społecznościowych i (zdrowia) psychicznego młodzieży koncentruje się wyłącznie na szkodach, przedstawiając młodych ludzi jako biernych konsumentów. To badanie pokazuje, że jest to o wiele bardziej złożone”- powiedziała Amy Green, szefowa badań w Hopelab, w komunikacie prasowym. „Jeśli naprawdę chcemy poprawić samopoczucie młodych ludzi, musimy wysłuchać ich doświadczeń i upewnić się, że nieumyślnie nie odbierzemy im dostępu do kluczowych pozytywnych korzyści”. 

Autorzy stwierdzili również, że motorem badań jest krajowy kryzys zdrowia psychicznego młodzieży, naznaczony rosnącą liczbą zaburzeń psychicznych, takich jak lęk i depresja, myśli i próby samobójcze oraz leki przeciwdepresyjne przepisywane młodzieży. W rozmowach na temat tych zjawisk media społecznościowe konsekwentnie znajdują się w centrum uwagi, choć kwestie zdrowia psychicznego mogą mieć wiele czynników.  Przeprowadzone przez NORC - wcześniej Narodowe Centrum Badań Opinii - na Uniwersytecie w Chicago, badanie obejmuje 1 274 nastolatków (w wieku od 14 do 17 lat) i młodych dorosłych (w wieku od 18 do 22 lat) rekrutowanych online między październikiem a listopadem 2023 roku. Młodzi ludzie „udzielili wskazówek i informacji dotyczących treści ankiety” oraz uczestniczyli w grupach fokusowych i wywiadach, aby pomóc zespołowi badawczemu w ustaleniu priorytetów i interpretacji wyników, zgodnie z komunikatem prasowym. Raport jest trzecim z serii śledzącej wpływ mediów społecznościowych na samopoczucie młodzieży.       

Naukowcy odkryli, że wskaźnik objawów depresyjnych wśród młodzieży spadł o około 10% w porównaniu z najwyższym poziomem pandemii, ale nadal jest wysoki i porównywalny z podwyższonym poziomem z 2018 roku. Prawie połowa młodych ludzi zgłosiła, że doświadcza jakiegokolwiek nasilenia depresji, a prawie jedna trzecia (28%) stwierdziła, że ma objawy umiarkowane do ciężkich. Ponadto około połowa młodzieży LGBTQ+ zgłosiła umiarkowane lub ciężkie objawy depresji, w porównaniu do prawie jednej czwartej ich rówieśników nie-LGBTQ+. Osoby cierpiące na depresję były bardziej podatne na porównania społeczne i presję, by pokazać się z jak najlepszej strony w mediach społecznościowych. Byli jednak również bardziej skłonni do znajdowania zasobów wspierających ich dobre samopoczucie i dostosowywania ich feedów do tego celu - poprzez wybranie przycisku „niezainteresowany” na treściach, których nie lubią, oznaczanie nieodpowiednich lub obraźliwych treści lub blokowanie kogoś, kogo treści im przeszkadzały. 

Młodzież ta również pozytywnie selekcjonowała kanały, „lubiąc” i spędzając więcej czasu na treściach, które im się podobały, ponieważ wiele algorytmów mediów społecznościowych działa poprzez dostarczanie większej ilości treści w oparciu o poziom zaangażowania w określone tematy. Było to szczególnie ważne dla młodzieży LGBTQ+, która wraz z czarnoskórymi i latynoskimi młodymi ludźmi była bardziej narażona na nękanie i stres w Internecie. „W grupach fokusowych czarnoskóra młodzież powiedziała nam, że ich doświadczenia z osobistym nękaniem obniżyły ich tolerancję na podobne zachowania w mediach społecznościowych i oznaczały, że byli bardziej skłonni zrezygnować i chronić się przed nienawistnymi komentarzami” - powiedziała główna badaczka Amanda Lenhart, szefowa badań w Common Sense Media, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wyniki potwierdzają to, co wielu badaczy zaobserwowało naukowo i anegdotycznie, powiedział dr Mitch Prinstein, dyrektor naukowy American Psychological Association, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prinstein nie brał udziału w badaniu. 

Media społecznościowe a zdrowie psychiczne 

Wielu uczestników ujawniło również pozytywy, jakie czerpią z mediów społecznościowych, powołując się na platformy internetowe jako miejsce do szukania wsparcia i porad; odprężenia; łączenia się z bliskimi i innymi osobami, które podzielają ich doświadczenia, zainteresowania lub tożsamość; bycia na bieżąco; i nadążania za ulubionymi influencerami lub twórcami treści. „Innym ważnym odkryciem jest znaczenie mediów społecznościowych jako przestrzeni połączeń, kreatywności i możliwości zawodowych dla czarnoskórej młodzieży”- powiedział Lenhart. Dr Douglas Gentile, wybitny profesor psychologii na Uniwersytecie Stanowym Iowa, zachęcał do „ostrożnego interpretowania (zgłaszanych przez siebie) danych, takich jak te”, powiedział za pośrednictwem poczty elektronicznej. „Ludzie są zaskakująco kiepscy, jeśli chodzi o faktyczną wiedzę na temat wpływu korzystania z mediów na nich samych” - dodał Gentile, który nie był zaangażowany w badania. „Nie chcę przez to powiedzieć, że ktoś kłamie. Po prostu widzimy tylko małe fragmenty tego, jak media na nas wpływają”. 

Prawie jedna czwarta uczestników zgłosiła, że korzysta z mediów społecznościowych prawie nieprzerwanie przez cały dzień, co stanowi wzrost o 7% w stosunku do wskaźnika, który autorzy znaleźli w swoim raporcie z 2018 roku. Wielu młodych ludzi zgłosiło niezdolność do kontrolowania ich używania, media społecznościowe odwracające uwagę od innych działań, a także nieświadome sięganie po media społecznościowe, gdy się nudzą. Aby przeciwdziałać tym zachowaniom, oprócz dostosowywania swoich feedów, wiele osób robiło sobie przerwy od mediów społecznościowych, aby uniknąć pokusy lub trwale usuwało swoje konta. „Media społecznościowe mogłyby oferować (więcej) korzyści dla młodzieży, gdyby zostały zaprojektowane z głównym naciskiem na dobre samopoczucie młodzieży, a nie na utrzymywanie zaangażowania dzieci tak długo, jak to możliwe, aby czerpać zyski z ich danych”- powiedział Prinstein. Podczas lub po korzystaniu z mediów społecznościowych spróbuj dokonać emocjonalnej odprawy, powiedział Lenhart.  

„Zadaj sobie pytanie: 'Jak się teraz czuję? Czy widziałem coś, co mnie zasmuciło?”. Lenhart dodał, że zrobienie sobie tymczasowej lub stałej przerwy od treści powodujących największy niepokój może być pomocne, zwłaszcza jeśli już zmagasz się z depresją. Jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem zastanawiającym się, jak najlepiej zarządzać korzystaniem z mediów społecznościowych przez nastolatka, jedną z najważniejszych rzeczy, które możesz zrobić, jest „utrzymywanie otwartych kanałów komunikacji”- powiedział Lenhart. Zaangażowanie rodziców jest ważne, ponieważ młodzi dorośli wyrazili żal, że ich rodzice pozwolili im korzystać z mediów społecznościowych tak młodo, pragnąc, aby mogli wrócić i powiedzieć rodzicom, aby nie ulegali ich żądaniom, powiedział Prinstein. 

Zapytaj nastolatków ze swojego otoczenia, co lubią w tych platformach i jakie rodzaje kontaktów lub aktywności wspierają ich zdrowie psychiczne, powiedział Lenhart. Poinformuj ich, że możesz pomóc im znaleźć rozwiązanie, jeśli media społecznościowe ich denerwują lub przeszkadzają im w innych obowiązkach. Szanuj „to, że każda młoda osoba jest ekspertem w zakresie własnego doświadczenia”- powiedział Lenhart. „Młodzi ludzie sami w sobie są cennymi nauczycielami”. 

 

 

 

Dział: Technologia

Autor:
Kristen Rogers | Tłumaczenie: Wiktoria Repeć

Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/05/21/health/teen-social-media-mental-health-wellness/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE