Moc psychologii konsumenta i marketingu
Każdy człowiek jest inny, tym samym, każdy konsument ma unikalne preferencje, które wpływają na jego decyzje odnośnie zakupów. Czynniki takie jak demografia, wiek, styl życia i potrzeby osobiste to kluczowe elementy i firmy, które chcą tryumfować muszą je dogłębnie zrozumieć. Właśnie tutaj wchodzi do gry psychologia konsumenta.

Zdjęcie: pochodzące ze strony źródłowej (Extremadura Open Future)
Psychologia konsumenta w marketingu
Ta gałąź psychologii staje się sojusznikiem dla firm. Psychologia konsumenta w marketingu dostarcza dane na temat tego, czego naprawdę chcą i potrzebują klienci. Analiza ludzkiego zachowania, od preferencji po wzorce zakupowe, pozwala markom tworzyć swoje przesłanie w sposób bardziej dokładny i projektować efektywne kampanie marketingowe.
Psychologia konsumenta jest jak kompas, który pomaga zrozumieć jak klienci podejmują decyzje dotyczące zakupu. Marki analizują zachowania, reakcje i czynniki takie jak status kulturowy i emocje. W ten sposób mogą stworzyć głębszą więź ze swoją publiką i potencjalnymi klientami.
Jak wynika z tego wszystkiego, proces zakupu jest procesem czysto psychologicznym, kierowanym w szczególności przez osiem kroków, poprzez które marketing może wpłynąć na: percepcję, uwagę, emocje, pamięć, myśli, motywację, wybór i decyzję oraz naukę. To właśnie dzięki psychologii konsumenta można zrozumieć jak wpłynąć na każdy z tych momentów w procesie zakupu za pomocą marketingu.
Psychologia marketingu i konsumenta
W marketingu psychologii i konsumenta jest seria teorii, które pomagają nam w strategiach komercyjnych, a pośród najbardziej znanych znajdziemy:
- Społeczny dowód słuszności
– jest to teoria, która zakłada, że ufamy produktom bardziej, gdy inni ludzie potwierdzają, że produkt lub usługa są dobre. Innymi słowy, osoby podążają za przykładem innych. W tym przypadku, poznanie opinii klientów na temat tego co oferujesz jest kluczowe. Ponadto, tutaj wchodzą w grę także media społecznościowe, gdzie możesz sprawdzić ile masz obserwatorów i gdzie inne osoby udostępniają twoją twórczość, albo po prostu zostawiają polubienia, w ten sposób pokazują innym, że cię sprawdzili i są zadowoleni. - Awersja do straty
– skupia się na tym kto nie chce stracić nic i rezygnuje nawet z dużych zysków, żeby uniknąć strat. Możesz przełożyć to na twoje strategie, na przykład tworzenie poczucia pilności poprzez uruchamianie ofert dostępnych przez ograniczony czas lub braku miejsc na wydarzeniu itp. - Niedobór
– podobnie jak w poprzednim przypadku, skupia się w teorii na osobach, które najbardziej cenią sobie artykuły, które postrzegają jako limitowane lub jest ich niedobór. Wydaje im się, że mają one większą wartość i wpływa to na ich decyzję zakupu. Promocja takiej sensacji niedoboru lub wartości twoich produktów może motywować konsumentów w czasie ich zakupu. - Zasada wzajemności
– bazowana na tym, że firma robi przysługę konsumentowi, a w zamian konsument robi przysługę firmie. Można to zrobić za pomocą kodów rabatowych, bezpłatnych próbek, prezentów itp.
Wszystkie te teorie bazowane są na badaniach zrealizowanych w ramach psychologii marketingu, żeby lepiej poznać konsumentów i ich zachowania. Kilka najbardziej istotnych z nich to:
- Marketing emocjonalny
– nie jest tajemnicą, że emocje grają dużą rolę w podejmowaniu decyzji. Marketing emocjonalny bada jak dokładnie wpływają one na proces zakupu. - Neuromarketing
– zastosowanie neurobiologii w marketingu, żeby przewidzieć zachowanie konsumenta. Dyscyplina ta bada umysł, mózg i zachowanie klienta. Badania te realizuje się, na przykład, poprzez śledzenie ruchu oczu podczas patrzenia na produkt, co później pomaga w projektowaniu opakowania. - Perswazja
– bada się ludzkie zachowanie, żeby zrozumieć jakie powody sprawiają, że dana osoba zmienia swoje zachowanie pod wpływem czynników zewnętrznych. Umiejętność przekonywania jest kluczowa, żeby skłonić ludzi, aby wybrali właśnie twój produkt. Istotnym jest jednak, żeby nie mylić tego z manipulacją, która jest złą praktyką. Chodzi o przekonywanie. - Świadomość pierwszego wyboru
– posiadanie w pamięci nazwy marki zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu właśnie tam. Dlatego logo jest często podkreślane w reklamach, a nazwa marki jest często powtarzana. - Dysonans poznawczy
– koncept powiązany z psychologią społeczną, który wyjaśnia w jaki sposób ludzie starają się zachować wewnętrzną spójność, zapewniając nas, że nasze wierzenia i postawy są ze sobą zgodne. Dysonans poznawczy dotyczy produktów, których często nie potrzebujemy, ale które kupujemy. - Inbound marketing (tzw. marketing przychodzący)
– przyciąganie klienta przydatnymi i wartościowymi produktami. Robi się to w formie nieintruzywnej i naturalnej dla klientów na każdym etapie, od ścieżki sprzedaży do zakupu. Klientom nie należy przerywać ani przeszkadzać, oni sami powinni się zbliżyć. Towarzyszy się im w sposób przyjacielski i bliski podczas całego procesu zakupu.
Jak widzimy, psychologia konsumenta jest fundamentalna, żeby stworzyć strategie marketingu, które będą efektywne. Teraz czas, żebyś zabrał się do pracy ze swoją nowo zdobytą wiedzą i wdrożył ją w swoje strategie.
Dział: Człowiek
Autor:
Extremadura Open Future | Tłumaczenie: Karolina Gruca — praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://extremadura.openfuture.org/el-poder-de-la-psicologia-del-consumidor-y-del-marketing/