Musimy być kreatywni w korzystaniu ze sztucznej inteligencji - mówi nauczycielka szkoły specjalnej
Nauczyciele w szkole specjalnej wykorzystali moc sztucznej inteligencji (AI), aby pomóc swoim uczniom odnaleźć głos. Czynem tego, czternastoletni Keelan z Tor Bank School w hrabstwie Down używa AI do pisania swoich własnych piosenek. Nauczycielka informatyki w Tor Bank, Danielle Perry, powiedziała BBC News NI, "nasze dzieci uczą się w zupełnie inny sposób". "Chociaż nasze dzieci czasami nie mają głosu, to sprawia, że ich kreacje ożywają" dodała.

Zdjęcie: Freepik.com
Jak Tor Bank wykorzystuje AI?
Jeśli chodzi o AI, musimy być kreatywni w tym, jak go używamy. AI pozwala komputerom uczyć się i rozwiązywać problemy w sposób, który może wydawać się ludzki, choć komputery nie potrafią myśleć, empatyzować ani rozumować. Jednakże pojawiły się obawy muzyków dotyczące wpływu AI na ich pracę. Programy generujące sztuczną inteligencję wydobywają lub uczą się z ogromnych ilości danych, takich jak teksty, obrazy lub muzyka online, aby generować nowe treści, które sprawiają wrażenie, jakby zostały stworzone przez człowieka.
Niektóre uniwersytety zauważyły również wzrost liczby studentów korzystających z narzędzi AI, takich jak Chat GPT, do oszukiwania na egzaminach.
Jednak w Tor Bank Keelan używa AI do tworzenia własnej muzyki. Jest zapalonym perkusistą i lubi pisać piosenki. "Lubię grać na perkusji, bo to pomaga mojemu umysłowi," powiedział. Dodał, że praca z AI pomogła mu być kreatywnym. "Po prostu zamienia wszystkie moje ulubione rzeczy w piosenkę, lubię pisać, a potem grać na perkusji, perkusja jest naprawdę dobra," dodał.
Rysowanie obrazków
Nauczycielka Keelana, Sinéad Oakes, powiedziała, że sztuczna inteligencja pobudziła jego kreatywność, a nie ją zastąpiła. "Użyliśmy sztuczną inteligencję w taki sposób, że jest on w stanie pisać własną muzykę" - powiedziała. "A potem gra na perkusji i śpiewa do tego. To jest bardzo kreatywne, a jeśli chodzi o to, jak pomogło to w jego regulacji emocjonalnej przez cały dzień szkolny, to było fenomenalne."
Pani Oakes dodała również, że korzystanie z technologii i AI jest "świetnym narzędziem, które można stosować we wszystkich grupach naszych młodych ludzi". Jednakże, jak powiedziała, musiała "przeszkolić" swój umysł, aby upewnić się, że AI będzie używane na korzyść jej uczniów. "Musiałam sama nauczyć się jak korzystać ze sztucznej inteligencji, zanim nauczę tego naszych młodych ludzi” – kontynuowała. Dodała, że kluczowe było posiadanie planu i uzasadnienia oraz jasnego pomysłu, jak AI może pomóc uczniom. Danielle Perry powiedziała, że podczas gdy Keelan używa AI do tworzenia muzyki, inni uczniowie używają go do badań i tworzenia prezentacji.
Uczniowie używają aplikacji AI o nazwie Microsoft Copilot w klasie. "Używają go do badań tematycznych, używają go do tworzenia kolorowanek na podstawie wzorów, które stworzyli," powiedziała pani Perry. Dodała jednak, że "bardzo ważne jest, abyśmy dokładnie zaplanowali, co robimy, wyznaczając dzieciom konkretne cele."
Jak uczą się dzieci?
"Dzieci są architektami własnego uczenia się - najpierw uczą się, a potem my ich wspieramy," powiedziała pani Perry. "Każde z naszych dzieci uczy się inaczej i każde z nich jest osobną jednostką. Myślę, że jak w przypadku każdego nowego pomysłu, musimy zawsze zastanowić się, 'czy to jest odpowiednie dla dzieci, które uczymy?' A czasami tak nie jest. Musimy pomyśleć 'jak to najlepiej pasuje do dzieci, z którymi pracujemy?'"
Pani Perry powiedziała, że "nie chodzi o to, żeby komputery przejęły kontrolę, chodzi raczej o to, aby dać dzieciom ich kreatywną rolę w tym procesie". "Dla nas, w szkole specjalnej, jest to wciąż bardzo ludzkie podejście."
Dla Sinéad Oakes to wciąż "wczesne dni" dla sztucznej inteligencji w szkole. "To coś, z czym na pewno będziemy rozwijać się w przyszłości," powiedziała.
Dział: Edukacja
Autor:
Robbie Meredith & Lili Busby – BBC News | Tłumaczenie: Zuzanna Łącka - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/