Największe lotnisko świata na sztucznej wyspie w Chinach
Na północnym wschodzie Chin, w zatoce Jinzhou, trwa gigantyczna budowa: lotnisko na sztucznej wyspie o powierzchni 20 km². Planowane na 2035 rok przedsięwzięcie ma na celu przekształcenie miasta Dalian w światowy hub lotniczy, zdolny obsłużyć 80 milionów pasażerów.
W zatoce Jinzhou, u wybrzeży Dalian w Chinach, powstaje monumentalna budowla, która zapisze się w historii nowoczesnej inżynierii. Dalian Jinzhouwan, lotnisko budowane na sztucznej wyspie o powierzchni 20 kilometrów kwadratowych, po ukończeniu stanie się największym lotniskiem wyspiarskim na świecie. Z czterema pasami startowymi i terminalem o powierzchni 900 000 m², projekt ten ma na celu obsługę 80 milionów pasażerów rocznie do 2035 roku, przekształcając ten nadbrzeżny region w strategiczny hub dla Azji Wschodniej.
Budowa takiej infrastruktury na środku Morza Żółtego to prawdziwy wyczyn inżynieryjny. Aby ustabilizować sztuczną wyspę, przemieszczono miliony ton piasku i skał, a platformę chroni falochron o długości 21 kilometrów, zabezpieczający ją przed gniewem oceanu. Projekt ten wpisuje się w chińską strategię umacniania pozycji gospodarczej i technologicznej, ale jednocześnie budzi pytania dotyczące jego kosztów środowiskowych.
Kontrowersyjny bilans ekologiczny
Budowa sztucznych wysp jest daleka od neutralności wobec środowiska. W przypadku Dalian Jinzhouwan konsekwencje dla morskiej fauny i flory w zatoce Jinzhou mogą okazać się nieodwracalne. Masowa eksploatacja materiałów potrzebnych do stworzenia platformy już wpłynęła na lokalne ekosystemy. Prace budowlane zmieniają również prądy morskie, zwiększając ryzyko erozji pobliskich wybrzeży.
Chińskie władze, świadome tych krytycznych uwag, podkreślają działania mające na celu ograniczenie wpływu na środowisko, takie jak odbudowa sztucznych raf czy tworzenie stref chronionych w pobliżu. Czy jednak te wysiłki wystarczą, aby zrekompensować wyrządzone szkody? Ekologiści pozostają sceptyczni wobec tych obietnic, przypominając, że wcześniejsze podobne projekty infrastrukturalne w Azji często pozostawiały trwałe blizny na ekosystemach.
Miasto o położeniu strategicznym o historii związanej z handlem morskim, Dalian obecnie wyrasta na kluczowy punkt łączący Chiny, Koreę Południową i Japonię. Zatoka Jinzhou, jeszcze kilka lat temu niemal nieznana, ma szansę stać się symbolem chińskich ambicji, łącząc nowoczesność, zaawansowaną inżynierię i potęgę gospodarczą. Władze przewidują wzrost wymiany handlowej i turystyki, przekształcając ten mało znany dotąd region w atrakcyjny ośrodek dla całej Azji.
Dalian znajduje się w centrum dynamicznych zmian, które doskonale ukazują chińskie paradoksy. Choć kraj po raz kolejny udowadnia swoją zdolność do przekraczania granic inżynierii, musi jednocześnie zmierzyć się z rosnącą świadomością wyzwań środowiskowych. W obliczu globalnych debat o konieczności pogodzenia postępu technologicznego z ochroną planety lotnisko Dalian Jinzhouwan stawia zasadnicze pytanie: za jaką cenę możemy budować infrastrukturę przyszłości?
Dział: Technologia
Autor:
Yan Bernard-Guilbaud | Tłumaczenie: Laura Śniada – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/