Najwyższy most na świecie zostanie otwarty tego lata w Chinach
Źródło grafiki: Wikimedia CommonsUstąpcie miejsce, Golden Gate i Sydney Harbour — Chiny szykują się do otwarcia najwyższego mostu na świecie w czerwcu, prezentując kolejny imponujący wyczyn inżynieryjny w kr...

Źródło grafiki: Wikimedia Commons
Ustąpcie miejsce, Golden Gate i Sydney Harbour — Chiny szykują się do otwarcia najwyższego mostu na świecie w czerwcu, prezentując kolejny imponujący wyczyn inżynieryjny w kraju skupionym na rozwoju infrastruktury.
Most nad Wielkim Kanionem Huajiang jest obecnie na końcowym etapie budowy w prowincji Guizhou, w południowo-zachodnich Chinach. Jego wysokość nad poziomem rzeki wyniesie 625 metrów (2 051 stóp), co oznacza, że będzie o 288 metrów (947 stóp) wyższy niż obecny rekordzista — wiadukt Millau we Francji.
Prowincja Guizhou to górzysty region Chin o skomplikowanym ukształtowaniu terenu. Most przecina spektakularny Wielki Kanion Huajiang, zwany również „pęknięciem ziemi”.
W całym kraju prowadzona jest intensywna rozbudowa infrastruktury, zwłaszcza w relatywnie mniej rozwiniętych, górzystych regionach, takich jak Guizhou, położone 1 300 kilometrów na zachód od miasta Shenzhen.
Dlatego budowa mostu nie służy jedynie pobiciu rekordu — po jego otwarciu samochody i ciężarówki będą mogły znacznie łatwiej niż do tej pory pokonywać ten teren. Według mediów państwowych, dzięki nowej przeprawie czas podróży przez Wielki Kanion Huajiang skróci się z dwóch godzin do zaledwie jednej minuty.
Jest to stalowy most wiszący z kratownicą, o całkowitej długości 2 890 metrów (9 482 stóp). Budowa oficjalnie rozpoczęła się 18 stycznia 2022 roku i, jak podały lokalne media państwowe z Guizhou, ma zostać zakończona 30 czerwca 2025 roku. Łącznie kratownice ważą około 22 000 ton czyli tyle, ile trzy wieże Eiffla.
„Obecnie ogólny postęp prac przy moście osiągnął 95%, a jego otwarcie dla ruchu planowane jest na drugą połowę 2025 roku” — powiedział Zhang Shenglin, główny inżynier grupy Guizhou Highway Group, w rozmowie z państwową gazetą China Daily.
„Wówczas ten superprojekt, który przecina ‘pęknięcie ziemi’, będzie pierwszym takim mostem na świecie z jezdniami w dwóch kierunkach. Stanie się kolejnym flagowym projektem potwierdzającym siłę chińskiej infrastruktury” — dodał Zhang.
Obecnie prawie połowa ze 100 najwyższych mostów na świecie znajduje się w prowincji Guizhou.
Dział: Inżynieria Materiałowa
Autor:
Hassan Tayir | Tłumaczenie Mateusz Rega — praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2025/04/15/travel/huajiang-grand-canyon-bridge-china-intl-hnk/index.html