2022-12-07 13:17:24 JPM redakcja1 K

NASA Odkryła System Planetarny

NASA Odkryła System Planetarny Złożony z Ośmiu Planet

NASA odkryła, podobny do naszego Układu Słonecznego, system planetarny składający się z ośmiu planet. Jego gwiazdą centralną jest, oddalony o 2500 lat świetlnych, większy i cieplejszy od słońca Kepler-90. Jest to pierwsza odkryta gwiazda, wokół której krąży tyle samo planet co wokół Słońca.

System planetarny Kepler-90 jest dużo bardziej kompaktowy niż Układ Słoneczny. Najbardziej zewnętrzna planeta Keplera-90 krąży po orbicie przypominającej orbitę Ziemi. Jej wewnętrzne planety to małe ciała skalne podczas gdy te zewnętrzne to większe planety gazowe.

Nowo odkryta planeta, Kepler-90i, orbituje Keplera-90 w ciągu 14.4 dni i jest trzecią planetą tego systemu planetarnego. Jest to prawdopodobnie obiekt skalisty, podobny do Ziemi, ale z powodu jego bliskości do gwiazdy centralnej, jego średnia temperatura powierzchni przekracza 400° C.

Odkrycie Keplera-90 było możliwe dzięki danym dostarczonym przez Kosmiczny Teleskop Keplera, umieszczonego na orbicie Ziemskiej w 2009 roku. Teleskop Keplera nieustannie skanuje wycinki wszechświata, poszukując nowych gwiazd posiadających planety. Do tej pory odkryto ponad 2000 nowych światów.

By ułatwić analizowanie danych, NASA używa dostarczonego przez Google oprogramowania, opartego na sztucznej inteligencji. Oprogramowanie to analizuje „przygasanie” gwiazdy podczas przejścia planety na jej tle. Oczekuje się, że w przyszłości, nowy sposób analizy danych umożliwi odkrycie jeszcze większej ilości planet.