2024-04-24 08:55:18 JPM redakcja1 K

Nauczanie zdalne nie musi mieć miejsca tylko w trakcie lockdownu. Czy może ono być efektywne dla twojego dziecka?

W trakcie COVIDu prawie każde australijski uczeń wraz z rodziną doświadczył nauczania na odległość. Mimo że szkoły dawno wróciły do tradycyjnej formy nauczania, nauka przez internet nie odeszła w zapomnienie.

Niektórym uczniom w trakcie lockdownu bardziej odpowiadała nauka w domu. Zdjęcie: Dean Lewins/AAP.

Co teraz robią szkoły w sieci? Co pokazują badania? I jak możesz dowiedzieć się czy jest ono odpowiednie dla twojego dziecka?

Nauka online w Australii

Nauka zdalna dla szkolnych uczniów w podstawowej postaci pojawiła się już w latach 90. - m.in. School of the Air czy inne wdrażane przez rząd szkoły kształcenia na odległość dla uczniów, którzy są geograficznie odizolowani lub nie mogą chodzić do standardowej szkoły.

Jednak do czasów pandemii nauka online przeważnie uważana była za rozwiązanie jedynie w specjalnych przypadkach. Na przykład dla uczniów w szpitalach lub dla trenujących jako zawodowi sportowcy.

Mimo że nauka w trakcie COVIDowych lockdownów była niebywale ciężka, pokazała także szkołom, uczniom i rodzicom potencjalne korzyści kształcenia zdalnego dla większej grupy uczniów. Wśród nich są: lepszy dostęp (nauka z dowolnego miejsca) oraz elastyczność (spersonalizowana nauka we własnym tempie).

Uczniom zmagającym się z problemami zdrowia psychicznego lub osobom neuroróżnorodny bardziej pasowała nauka w domu. Jest przy niej także mniej zamieszania związanego z przemieszczaniem się i mundurkami.

Przez co w Australii zwiększyła się ilość opcji nauczania zdalnego.

Możliwości dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Niektóre szkoły opracowują przedmioty i opcje online, które mogą odbywać się równolegle z zajęciami stacjonarnymi. Na przykład niektóre szkoły katolickie w Nowej Południowej Walii, Queensland oraz Australijskim Terytorium Stołecznym wykorzystują kształcenie online, by poszerzyć wybór przedmiotów.

Ze względu na to, że część uczniów woli w większości uczyć się z domu, niektóre prywatne szkoły oferują naukę tylko zdalnie lub hybrydowo.

Istnieją także kursy specjalistyczne. Monash University prowadzi, na przykład, darmową, wirtualną szkołę, na której odbywają się sesje powtórkowe dla uczniów na ostatnim etapie nauki.

A co z wynikami w nauce?

Badania nad wynikami w nauce uczniów kształcących się na odległość nie są jednoznaczne.

Na przykład amerykańskie badanie z 2019 roku przeprowadzone na 200 000 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy uczyli się tylko zdalnie, wykazało, że słabiej radzili oni sobie z matematyki czy czytania, niż ich rówieśnicy uczący się tylko w tradycyjnych szkołach.

Według badania przeprowadzonego w 2017 na uczniach szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Ohio, mieli oni słabsze wyniki z czytania, matematyki, historii i przyrody. Inne badanie, również przeprowadzone w USA w 2017 roku, wykazało, że wśród uczniów ze szkół zdalnych zdawalność była niższa niż u ich rówieśników uczących się w budynku szkoły.

Problemem, na który także natknęli się naukowcy, jest trudność w autentycznym nauczaniu praktycznych przedmiotów, takich jak plastyka, technika i wychowanie fizyczne.

Jednak wiele badań ograniczało się do konkretnego kontekstu lub nie uchwyciło, czy przestrzegane były zasady uczenia się online. Metody dydaktyczne podczas nauczania zdalnego muszą różnić się od tych używanych przy tradycyjnej nauce.

Obejmują one zapewnienie odpowiedniej liczby przydzielonych nauczycieli i spersonalizowanej uwagi dla uczniów, a także sposoby zapewnienia współpracy między uczniami i zaangażowania rodziców w życie szkoły.

A co z samopoczuciem?

Kształcenie na odległość nadal nadrabia zaległości w stosunku do usług wsparcia świadczonych przez szkoły stacjonarne. W zakres tego wchodzi na przykład dostęp do usług specjalistów - psychologów, pielęgniarek czy pracowników społecznych.

Niektórzy naukowcy zauważyli obawy związane z zaangażowaniem, izolacją społeczną, poczuciem przynależności oraz rozwojem społecznym i emocjonalnym wśród uczniów kształcących się zdalnie.

Jednak w trakcie COVIDu szkoły udowodniły, że potrafią zająć się tym poprzez rozpoczynanie dnia szkolnego od sprawdzania samopoczucia uczniów lub wspierania zdrowia psychicznego poprzez medytację, tworzenie dzienników głębokiego słuchania czy robienie zdjęć natury.

Aktualnie w szkołach zdalnych pracują także nauczyciele mentorzy, mają one wakacyjne kursy podczas, których można spotkać się w cztery oczy i koła online, by uczniowie mogli się socjalizować.

Czy kształcenie na odległość to dobre rozwiązanie dla twojego dziecka?

Tradycyjne szkoły to nadal najlepsze rozwiązanie dla rodzin, które nie posiadają dobrego dostępu do internetu, elastyczności czy swobody finansowej pozwalającej na pracę z domu, by pomagać swojemu dziecku.

Jednakże jeśli niektóre przedmioty są niedostępne, względy zdrowotne, sport zawodowy czy odległość utrudniają naukę w ‘cztery oczy’, nauka zdalna może być realnym rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę.

Ze względu na to, że kształcenie online może być połączeniem lekcji w czasie realnym i nauki we własnym tempie, uczniowie korzystający z tej metody edukacji muszą być niezależni, zmotywowani i zorganizowani, by osiągnąć sukces.

Najlepsze programy szkolnictwa zdalnego to takie, które zapewniają uczniom wiele możliwości uczenia się od siebie nawzajem.

Nauczanie na odległość powinno obejmować także obecność nauczyciela, wspieranie samopoczucia oraz dobrej jakości, interaktywne zasoby cyfrowe. Podejście do nauki i oceniania również powinno być elastyczne.

Dział: Szkolnictwo

Autor:
Brendon Hyndman & Vaughan Cruickshank | Tłumaczenie: Maria Ludwikowska

Żródło:
https://theconversation.com/online-schooling-is-not-just-for-lockdowns-could-it-work-for-your-child-227770/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE