2024-07-17 16:26:08 JPM redakcja1 K

Naukowcy ujawniają sekret długowieczności rekinów zamieszkujących Grenlandię, które potrafią dożyć 500 lat

Odkrycia mogą pomóc poprawić zdrowie układu sercowo-naczyniowego u ludzi – twierdzą naukowcy.

Rekin polarny pływający w północnym Atlantyku. Fot. Narodowa Agencja Oceanów i Atmosfery NOAA

Specjalny proces metabolizmu mięśni odgrywa kluczową rolę w niewiarygodnie długim życiu rekina polarnego, który dożywa około 500 lat – jak wynika z nowego badania, które może przyczynić się do opracowania lepszych terapii zapobiegających starzeniu się.

Rekin polarny, który osiąga prawie sześć metrów długości i waży około tony, przemierza głębokie, zimne wody oceanu i jest najdłużej żyjącym gatunkiem kręgowców.

Badacze twierdzą, że rekin z tego gatunku, urodzony w czasach Williama Szekspira, może pływać do dnia dzisiejszego.

Naukowcy wcześniej uważali, że jego długa żywotność była prawdopodobnie spowodowana ekstremalnie zimnym środowiskiem i bardzo minimalnym ruchem,
ale ostatnie badania wskazują na bardziej złożone przyczyny.
W nowym badaniu przeprowadzono serię testów na próbkach pobranych
od rekina, w tym testy enzymów na próbkach tkanki mięśniowej, aby zmierzyć aktywność metaboliczną w różnym wieku i temperaturze.

Scientists collect tissue samples from a Greenland shark

Naukowcy pobierają próbki tkanek od rekina polarnego. Fot. Ewan Camplisson

Zaskakująco nie znaleźli znaczących różnic w aktywności metabolicznej mięśni rekinów w różnym wieku, co sugeruje, że ich metabolizm nie ulega zmniejszeniu wraz z upływem czasu.

Ten aspekt prawdopodobnie odgrywa kluczową rolę w długowieczności rekinów.

„Jest to coś zupełnie innego niż w przypadku większości zwierząt, które wykazują pewne różnice w aktywności enzymów metabolicznych wraz z wiekiem” – powiedział Ewan Camplisson, jeden z autorów badania z Uniwersytetu w Manchesterze. „Wyniki potwierdzają naszą hipotezę, że rekin polarny nie wykazuje tych samych tradycyjnych oznak starzenia się, co inne zwierzęta”.

Ponadto naukowcy odkryli, że enzymy mięśniowe rekina są bardziej aktywne
w wyższych temperaturach, co oznacza, że nie są one specjalnie przystosowane
do zimnego środowiska.

„W przeciwnym razie moglibyśmy spodziewać się mniejszej różnicy w aktywności związanej z temperaturą” – wyjaśnił Camplisson.

W badaniu zauważono, że gatunek rekina ma trudności z przystosowaniem
się do zmieniającego się klimatu i może być zagrożony wyginięciem.
„Samica rekina polarnego może osiągnąć dojrzałość płciową dopiero w wieku 150 lat. Przy tak długim okresie pokoleniowym gatunek ten będzie miał znacznie mniejsze szanse na dostosowanie się do antropogenicznych zmian w swoim środowisku” – powiedział Camplisson.

Naukowcy twierdzą, że dalsze badania nad gatunkiem tego rekina mogą zapewnić informacje pozwalające na ochronę i poprawę zdrowia ludzkiego serca.

„Badając rekina polarnego i jego serce, możemy być w stanie lepiej zrozumieć nasze własne zdrowie układu krążenia” – powiedział Camplisson – „Są to kwestie, które stają się coraz bardziej powszechne i dotkliwe wraz z wiekiem”.

Dział: Nauka