2023-01-17 09:50:01 JPM redakcja1 K

Niezwykłe odkrycie, ząb rekina mający miliony lat

Dziewięcioletnia aspirująca paleontolog odkryła prawie 13-centymetrowy ząb megalodona na plaży w stanie Maryland w mieście Baltimore. Podczas swojego krótkiego życia na tej planecie Molly Sampson zdołała już znaleźć ponad 400 zębów, ale jej ostatnie odkrycie jest jak dotąd najbardziej imponujące

Matka dziewczynki, Alicia, powiedziała gazecie Daily Mail, że córka poszła szukać skamieniałości w wodach Zatoki Chesapeake w Boże Narodzenie. Młoda dziewczyna natknęła się na pradawny ząb, należący niegdyś do 15-metrowego rekina megalodona, który istniał ponad 2,6 miliona lat temu.

„Mój mąż szukał ich przez całe życie! Zawsze mieszkaliśmy blisko zatoki, więc wszystkie nasze dzieci robiły to od małego.” – mówi mama Molly. Wyjaśniła gazecie The Washington Post, że dziewczynka urządza poszukiwania rekinich zębów, odkąd nauczyła się chodzić. Nie było jej z córką tego dnia na plaży; jednak radosna Molly podzieliła się wiadomością o znalezisku po powrocie do domu.

Dodała: „To było coś, co zawsze chciała znaleźć. Molly jest bardzo nieśmiałym dzieckiem, więc nie lubi być w centrum uwagi, ale wie też, że chodzi tu bardziej o ten niesamowity ząb niż o nią.” Alicia ujawniła również w poście na Facebooku, że młoda odkrywczyni poprosiła o izolowane wodery, aby mogła szukać jak prawdziwi profesjonaliści.

Napisała: „Jestem prawie pewna, że Molly czuje, że to najlepsze Boże Narodzenie w historii. Ona i Natalie poprosiły o izolowane wodery, aby <<polować>> na zęby rekina jak profesjonaliści… potem oczywiście pierwszą rzeczą, jaką robią, będzie założenie ich i wyruszenie na łowy. Spójrzcie na rozmiar zęba, który właśnie znalazła Molly.”

Według strony internetowej Muzeum Historii Naturalnej, rekin megalodon mógł dorastać do 20 metrów, czyli trzy razy więcej niż jakikolwiek żarłacz biały. Podczas walki ze swoją ofiarą rekin mógł rozewrzeć szczęki o długości około 2,7 na 3,4 metra, z łatwością połykając dwóch dorosłych ludzi. Ząb został od tego czasu przetransportowany do Calvert Marine Museum, które potwierdziło tożsamość skamieliny.

Według Daily Mail, po przekazaniu skamieliny, Molly ma teraz dostęp do działu paleontologii muzeum, kiedy tylko zechce. Naukowcy muszą jeszcze ukończyć szkielet megalodona i nie są świadomi tego, jak wyglądał ten rekin wymarły około 15 do 3,6 miliona lat temu.

W zeszłym roku doktorant w Departamencie Ewolucji, Ekologii i Biologii Organizmów na Uniwersytecie Kalifornijskim, Phillip Sternes, powiedział Live Science: „Szczerze mówiąc, dopóki nie mamy pozostałości szkieletu megalodona, nauka nie wie, jak naprawdę wyglądał rekin”. Jednak Sternes uważa, że „równie dobrze mógł wyglądać jak którykolwiek z 15 żyjących gatunków lamnokształtnych.” „Nadal twierdzę, że to dobre źródło inspiracji i możliwości.”

Charisa Bossinakis | Tłumaczenie: Natalia Warwas