2024-09-11 11:07:33 JPM redakcja1 K

Oceanografowie odkryli ogromną podwodną górę - jest wyższa od Olimpu

Wyobraź sobie cztery wieżowce o wysokości Burdż Chalifa, najwyższego budynku na świecie, ustawione jeden na drugim. Prawie takiej wysokości jest podwodna góra, którą niedawno odkryli i zmapowali oceanografowie z fundacji kalifornijskiej Schmidt Ocean Institute.

Zdjęcia: ROV SuBastian/Schmidt Ocean Institute

Podwodna góra, znajdująca się w Oceanie Spokojnym, 1448 kilometrów od wybrzeża Chile, ma wysokość 3,109 metrów i jest częścią podwodnego pasma górskiego, który jest domem dla ogrodów gąbkowych, starożytnych korali oraz rzadkich gatunków morskich - w tym wcześniej niewidzianego gatunku kałamarnicy. Podczas 28-dniowej ekspedycji, która zakończyła się w tym miesiącu, zespół fundacji zbadał ten region za pomocą statku badawczego „R/V Falkor (too)". Badacze zmapowali górę za pomocą sonaru umieszczonego pod kadłubem statku. „Mierzymy czas, jaki zajmuje falom dźwiękowym odbicie od dna i powrót do powierzchni. Dzięki temu dość dobrze znamy topografię dna morskiego” - powiedziała Jyotika Virmani, dyrektor wykonawczy fundacji.„Jest to ważne, ponieważ w tej chwili tylko około 26% dna morskiego zostało zmapowane w tej rozdzielczości. A dno morskie zajmuje 71% powierzchni naszej planety”- powiedziała Virmani. Oceanografowie szacują, że na całym świecie znajduje się co najmniej 100 tysięcy gór podwodnych, których wysokość przekracza 1 000 metrów. Zapełniają one warunki środowiskowe niezbędne do życia różnych gatunków morskich. Nowo odkryta podwodna góra jest większa od góry Olimp w Grecji, która ma 2 917 metrów wysokości, ale niższa od góry Fuji w Japonii, która ma 3 776 metrów wysokości, oraz niemal czterokrotnie wyższa od Burdż Chalifa w Dubaju, którego wysokość wynosi 830 metrów.

Latający Potwór Spaghetti i inne przerażające głowonogi

Podczas badań grzbietów góry morskiej, przeprowadzonych za pomocą robota głębinowego, naukowcom udało się odkryć region o wysokiej różnorodności biologicznej. Naukowcy sfotografowali białą ośmiornicę, nieformalnie nazwaną Kacprem, co jest pierwszą obserwacją tego gatunku w południowym Pacyfiku. Wtedy zaobserwowano również dwa rzadkie rurkopławy gatunku „Bathyphysa conifera”, nazywanych czasem Latającymi Potworami Spaghetti ze względu na ich nietypowy wygląd. „Temu gatunkowi (Kacper) nie nadano jeszcze nazwy naukowej, ponieważ jeszcze nie została uchwycona " - wyjaśniła Virmani. Zespół nagrał również pierwszy film żywej kałamarnicy Promachoteuthis, znaną dotąd tylko z kilku zebranych okazów. To były najważniejsze odkrycia trzeciej tegorocznej ekspedycji statku badawczego do Grzbietu Nazca, który znajduje się na wodach międzynarodowych. „Region ten może ubiegać się o pierwszą na świecie ochronę w ramach nowego traktatu ONZ, który został przyjęty w 2023 roku i jest obecnie ratyfikowany przez państwa” - powiedziała Virmani. „Podczas trzech ekspedycji udało nam się zmapować i zbadać 25 gór podwodnych, co jest całkiem nieźle” - powiedziała Virmani. „Myślę, że zebraliśmy wystarczająco dużo danych, które pozwolą argumentować, że ten region zasługuje na ochronę” - powiedziała Virmani. W trakcie dwóch poprzednich ekspedycji w styczniu i lutym, skatalogowano 150 nieznanych wcześniej gatunków. Podczas ostatniej ekspedycji zebrano 20 potencjalnie nowych gatunków. „Szczegóły dotyczące nowo odkrytych gatunków zostaną udostępnione projektowi „Ocean Census, ambitnej międzynarodowej inicjatywie mającej na celu udokumentowanie gatunków ukrytych w głębi światowych oceanów”. Celem inicjatywy jest zidentyfikowanie 100 000 nieznanych gatunków w ciągu najbliższych 10 lat, co pozwoli naukowcom lepiej zrozumieć i chronić ekosystemy głębinowe.

Dział: Nauka