2024-05-04 18:31:26 JPM redakcja1 K

Po raz pierwszy na świecie zaobserwowano orangutana leczącego ranę za pomocą rośliny leczniczej

Naukowcy pracujący w Indonezji zaobserwowali orangutana celowo leczącego ranę na twarzy rośliną leczniczą, co jest pierwszym udokumentowanym przypadkiem takiego zachowania.

Proces opatrywania rany zajmował mu kilka minut. Zdjęcie: Armas.

Rakus, samiec orangutana sumatrzańskiego, leczył ranę na twarzy poprzez wielokrotne nakładanie soku z przeżutego pnącza rośliny Akar Kuning, zgodnie z artykułem opublikowanym w czwartek w czasopiśmie Scientific Reports. Następnie przykrył ranę przeżutymi liśćmi, które są stosowane w medycynie tradycyjnej w leczeniu chorób takich jak czerwonka, cukrzyca i malaria.

Główna autorka badania Isabelle Laumer, badaczka podoktorancka w Instytucie Zachowania Zwierząt Maxa Plancka, powiedziała CNN, że zespół był „bardzo podekscytowany" swoimi obserwacjami, które miały miejsce w czerwcu 2022 r. na obszarze badawczym Suaq Balimbing w Parku Narodowym Gunung Leuser w Indonezji. Chociaż inne dzikie gatunki naczelnych są znane z połykania, żucia lub pocierania się roślinami o właściwościach leczniczych, naukowcy nigdy nie widzieli, aby były one wykorzystywane do leczenia świeżych ran.

Zespół uważa, że orangutan celowo wykorzystał roślinę do leczenia swojej rany, ponieważ stosował ją wielokrotnie w procesie, który według naukowców zajmował kilka minut. „To prawdopodobnie odkrywcze zachowanie stanowi pierwsze doniesienie o aktywnym leczeniu ran za pomocą biologicznie aktywnej rośliny u człowiekowatych" - powiedziała. Naukowcy sądzą, że zranił się podczas walki z innym samcem, które są rzadkie na tym obszarze przez „dobrą dostępność żywności, wysoką tolerancję między orangutanami i stosunkowo stabilną hierarchę społeczną" - wyjaśniła Laumer. A to oznacza to, że orangutany rzadko odnoszą rany, co daje badaczom niewiele okazji do obserwowania tego zachowania.

Jeśli chodzi o to, jak Rakus nauczył się leczyć rany, jedna z możliwości to „przypadkowy i indywidualny pomysł" - dodała badaczka. Orangutan mógł przypadkowo dotknąć rany podczas jedzenia rośliną i poczuł natychmiastową ulgę w bólu z powodu jej działania przeciwbólowego, co skłoniło go do powtórzenia tego zachowania - wyjaśniła. Innym możliwym wyjaśnieniem jest to, że nauczył się leczyć rany od innych orangutanów w okolicy, w której się urodził.

Obserwacja „dostarcza nowego wglądu w istnienie samodzielnego leczenia u naszych najbliższych krewnych i ewolucyjnego leczenia ran w szerszym zakresie", skomentowała Laumer, wskazując też na możliwość, że leczenie ran może pochodzić od wspólnego przodka ludzi i orangutanów. Naukowcy planują uważnie obserwować inne ranne orangutany w okolicy, aby sprawdzić, czy zachowanie się powtarza, odkrycia podkreślają podobieństwa między ludźmi i orangutanami.

„Jesteśmy bardziej podobni niż różni" - powiedziała. „Mamy nadzieję, że to badanie podniesie świadomość na temat ich skrajnie zagrożonego statusu na wolności".

Jack Guy | Tłumaczenie: Jakub Wyrwas