Poprawa edukacji w stanie Edo w Nigerii: czas skupić się na nauce i zrównoważonym rozwoju
Od 2018 roku rząd Nigerii wykazuje silne zaangażowanie w poprawę wyników kształcenia i wdraża szereg reform pod szyldem „EdoBEST”, mających na celu poprawę praktyk nauczania i uczenia się w stanie Edo. „Reformy w sektorze edukacyjnym są istotne dla naszych dzieci. Teraz uczą się czytać znaczne szybciej. Powstrzymanie tych reform oznaczałoby zabicie edukacji” – powiedział Obebo, przywódca społeczności i rodzic ucznia w wiejskiej szkole podstawowej w Edo.
Opłacalne podejścia do poprawy efektów kształcenia
Projekt programu jest bardzo dobrze dostosowany do aspektów potrzebnych do poprawy efektów kształcenia, z naciskiem na naukę podstawową. Każdy nauczyciel w stanie otrzymuje konspekty lekcji, co jest formą pedagogiki strukturalnej. W najnowszym wyprodukowanym przez Global Education Evidence Advisory Panel raporcie na temat opłacalnych podejść do poprawy efektów kształcenia pedagogikę strukturalną zidentyfikowano jako „dobry zakup”, co oznacza, że istnieją rzetelne dowody na to, że te interwencje nie tylko działają, ale są również wydajne.
Ścisłe dowody pochodzące między innymi z Gambii i Kenii wykazały znaczące pozytywne wyniki. Dodatkowo szkoły w Edo są często odwiedzane przez specjalistów ds. nauki i rozwoju, którzy występują jako trenerzy i wykorzystują narzędzia do obserwacji klas, aby ocenić pracę nauczycieli i zapewnić zindywidualizowaną informację zwrotną. Interwencje dostosowano również do stawienia czoła pandemii COVID-19 i świadczenia usług edukacyjnych w dobie kryzysu.
Pomimo wyzwań i spodziewanych różnic we wstępnym wdrożeniu programu w szkołach, inicjatywa odniosła sukces w poprawie doświadczeń uczniów na dużą skalę. Obecnie ponad 97% szkół podstawowych jest częścią programu. Frekwencja nauczycieli drastycznie wzrosła do 83% i ustalono rutynę, dzięki której nauczyciele wykorzystują konspekty lekcji i stale otrzymują informacje zwrotne. Co więcej, rząd aktywnie wspiera innowacje i użycie technologii w edukacji. Na przykład, wszystkie konspekty lekcji są rozdawane za pośrednictwem tabletów, a postępy w prowadzeniu lekcji można śledzić i monitorować na bieżąco.
Od wkładu do wyników: wzmocnienie koncentracji na nauce
Każdy proces reform musi być ciągły, adaptacyjny i powtarzalny. Nadal jednak potrzeba kluczowych kroków, aby zapewnić wysoką jakość nauczania w całym stanie. Podczas gdy stan Edo stara się udoskonalić program „EdoBEST” i dotrzeć do każdego dziecka poprzez ciągłe zaangażowanie w jakość implementacji w szkołach, co najmniej dwa aspekty zasługują na specjalną uwagę: większa koncentracja na wynikach i nacisk na zrównoważony rozwój.
W pierwszym aspekcie interwencje skupiały się na wkładzie, włączając w to frekwencję nauczycieli, i nadały priorytet ukończeniu lekcji jako głównemu celowi nauczycieli. Chociaż było to niezbędne w początkowym okresie, teraz, kiedy ustalono rutynę, niezwykle ważne jest przeniesienie uwagi na rezultaty. Stan Edo musi priorytetowo potraktować to, że każde dziecko się uczy. Ze wsparciem Banku Światowego i Accelerator Program, w lutym 2023 roku rząd wdrożył oparty na spisie ludności system oceny umiejętności z języka angielskiego i matematyki. To waży krok w kierunku upewnienia się, że celem Edo jest nauka, a wkład to tylko środki do osiągnięcia tego. Wykorzystanie zebranych danych będzie tak samo ważne jak same starania w ich zbieraniu. W przyszłości Edo musi zadbać o to, aby dane były zebrane w celu podejmowania decyzji w szkole i ostatecznie w klasie oraz żeby były wykorzystywane do wspierania tych uczniów, którzy potrzebują dodatkowej pomocy.
W drugim aspekcie praca nad zrównoważonym rozwojem interwencji w różnych cyklach politycznych ma fundamentalne znaczenie. Jeśli interwencje będą kontynuowane i wzmacniane, całe pokolenie będzie czerpać korzyści z nauki, co oznacza znacznie więcej niż tylko naukę w szkole. Aby tak się stało, zrównoważony rozwój należy zagwarantować w trzech wymiarach. Po pierwsze, należy wzmocnić stabilność instytucjonalną, aby upewnić się, że interwencje nie są zależne wyłącznie od politycznej woli obecnego rządu. Państwo musi kontynuować proces budowania biurokracji zdolnej do wdrażania i poprawy reform z biegiem czasu. Po drugie, stabilność finansowa powinna być priorytetem, ponieważ w nadchodzących latach sektor edukacji nadal będzie potrzebował przewidywalnych i wystarczających środków. Na koniec należy umocnić wsparcie wspólnoty, aby zagwarantować, że reformy są kontynuowane oddolnie.
Zaangażowanie przywódców społeczności, takich jak Obebo, jest niezbędne dla przyznania pierwszeństwa edukacji i dla powodzenia przeprowadzanych reform. Ich wsparcie powinno jednak wykraczać poza zwykłe pojawianie się w szkole i obejmować poprawę efektów kształcenia. W 2018 roku rząd zademonstrował silne przywództwo polityczne poprzez inicjację śmiałych reform. Potrzebny będzie ten sam poziom przywództwa, aby koncentracja na poprawie edukacji była ciągła i wzmocniona. Ostatecznie powodzenie tych wysiłków powinno przetrzeć drogę dla lepszej przyszłości dla dzieci ze stanu Edo.
Dział: Edukacja
Autor:
Jaime Saavedra i Martín E. De Simone | Tłumacz: Aleksandra Rutkowska