Powrót Tamagotchi? Zabawka otwiera pierwszy sklep w Wielkiej Brytanii, a globalna sprzedaż podwaja się
Tamagotchi znów ma swoje pięć minut. Zabawka w kształcie jajka, mieszcząca w sobie wirtualnego pupila, była jednym z największych szaleństw lat 90.
Zdjęcie: Getty Images
Kilka prób przywrócenia marki na przestrzeni lat wydaje się teraz przynosić efekty dla właściciela, firmy Bandai Namco. Sprzedaż globalna podwoiła się między 2022 a 2023 rokiem, informuje BBC, a Tamagotchi otworzyło właśnie swój pierwszy sklep w Wielkiej Brytanii – coś, czego nie udało się zrobić nawet w 1996 roku, gdy był on najgorętszym gadżetem.
Sklep w Londynie, znajdujący się na Camden Market, jest miejscem pełnym nostalgii, oferującym pozornie niezliczone urządzenia na sprzedaż. Zdjęcie: Getty'ego
Nie jest zaskoczeniem, że nowoczesny Tamagotchi nie jest tym samym produktem, który można było kupić w latach 90. Wciąż wygląda podobnie – to jaskrawo kolorowe jajko z małym cyfrowym ekranem i przyciskami – ale sama zabawka ma znacznie więcej funkcji. „Teraz możesz łączyć się z przyjaciółmi, grać przez Wi-Fi i pobierać różne dodatki, co naprawdę przeciwdziała poczuciu zmęczenia, które mogłeś odczuwać przy wcześniejszych modelach” – powiedziała menedżerka marki Tamagotchi, Priya Jadeja, w rozmowie z BBC. Wirtualny pupil został oficjalnie wznowiony w Wielkiej Brytanii w 2019 roku i od tego czasu zyskuje na popularności wśród zaskakującej mieszanki graczy w różnym wieku. „Kiedy wznawialiśmy markę, myśleliśmy, że będzie to głównie wznowienie produkcji skierowany do milenialsów” – mówi Jadeja. „Ale jest wprowadzany do dzieci, które nigdy wcześniej nie miały tego rodzaju urządzenia – to naprawdę ekscytujące widzieć, jak je przyjmują”.
Aki Maita (na zdjęciu) i Akihiro Yokoi zdobyli Nagrodę Ig Nobla w dziedzinie ekonomii w 1997 roku za swoje wynalazki. Zdjęcie: Getty'ego
W przeciwieństwie do 1996 roku, obecnie na rynku jest wiele innych wirtualnych pupili. Na przykład Bitzee, produkowany przez Hatchimals, wykorzystuje elastyczny wyświetlacz, który reaguje na dotyk i ruchy przechylające. Tymczasem Punirunes ma popularną funkcję, która pozwala umieścić palec wewnątrz zabawki, aby „głaskać” wirtualnego pupila na ekranie. Są też wirtualne pupile Digimon – kolejny powrót do lat 90., również należą do Bandai Namco, natomiast pierwotnie były zaprojektowane jako Tamagotchi dla chłopców. Mimo że w tamtych czasach wyznaczono pewne różnice płciowe, Jadeja twierdzi, że nie widać prawdziwej różnicy w tym, kto teraz kupuje te zabawki. Dla fanów Tamagotchi, z którymi rozmawialiśmy, nostalgia odgrywa dużą rolę.
Emmalution często vloguje o swoich Tamagotchi na swoim kanale YouTube. Zdjęcie: EmmalutionYT
„Swojego pierwszego Tamagotchi dostałam w podstawówce, mój najlepszy przyjaciel miałam jednego i mam miłe wspomnienia z czasów, gdy razem się nimi bawiliśmy” – mówi Emma, znana na YouTube jako Emmalution. Przyznaje, że zaczęła „pragnąć trochę tej nostalgii”. Nie zachowała swojego starego Tamagotchi i kupiła nowoczesny model w zeszłym roku. „To zapoczątkowało obsesję, wchłonęłam mnóstwo informacji o wszystkich wydaniach, które pojawiły się po moim pierwszym Tamagotchi” – relacjonuje. „Zaczęłam kolekcjonować, ciekawa, co mnie ominęło, gdy byłam zbyt zajęta dorastaniem”.
Koby jest fanem od najmłodszych lat.
Koby, znany swoim fanom na YouTube jako Lost in Translationmon, zgadza się. „Kiedy bawię się z moimi wirtualnymi pupilami Digimon lub Tamagotchi, wracam do wspomnień, jak to było, gdy po raz pierwszy grałem z moimi wirtualnymi zwierzakami jako dziecko”. „Istnieje także wspaniałe poczucie wspólnoty, dzieląc się zdjęciami i historiami online z innymi ludźmi”. Dla Emmy istnieje jeszcze jeden ważny czynnik – eskapizm. „W obliczu tego, co dzieje się teraz na świecie, i jak było przez ostatnie kilka lat, miło jest co jakiś czas spojrzeć na swojego małego pikselowego pupila, na chwilę zapomnieć o wszystkim, nakarmić go małą przekąską lub zagrać w jakąś grę i przypomnieć sobie znacznie prostsze czasy”.
Dział: Technologia
Autor:
Tom Gerken i Zoe Kleinman | Tłumaczenie: Miłosz Zagórski – praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/