2024-04-02 16:32:39 JPM redakcja1 K

Przestrzegaj tych 5 kroków w celu większej kreatywności twego mózgu

Niemal wszystkie świetne pomysły przestrzegają tego samego kreatywnego procesu i ten artykuł wyjaśni jak ten proces zachodzi.

Niemal wszystkie świetne pomysły przestrzegają tego samego kreatywnego procesu i ten artykuł wyjaśni jak ten proces zachodzi. Zdjęcie: www.neurobadacze.medium.com.

Zrozumienie tego jest ważne, ponieważ kreatywne myślenie jest jedną z najużyteczniejszych umiejętności jakie możesz posiadać. Prawie każdy problem z jakim masz do czynienia w życiu i pracy może skorzystać z innowacyjnych rozwiązań, myślenia lateralnego oraz kreatywnych pomysłów. Każdy może nauczyć się być kreatywny używając tych 5 kroków. Nie oznacza to, że bycie kreatywnym jest łatwe. Odsłanianie swojego kreatywnego geniuszu potrzeba odwagi i ogromu praktyki. Jednakże, te 5 krokowe podejście powinno pomóc wyjaśnić ten kreatywny proces i rozjaśnić drogę do większego innowacyjnego myślenia. By wyjaśnić jak działa ten proces, pozwólcie mi opowiedzieć krótką historię.

Problem w środku potrzeby kreatywnego rozwiązania

W latach siedemdziesiątych 19 wieku, czasopisma i drukarnie zmierzyły się z bardzo specyficznym i kosztownym problemem. Fotografia była wtedy nowym i ekscytującym medium. Czytelnicy chcieli zobaczyć więcej zdjęć, ale nikt nie potrafił wykombinować jak drukować obrazy w szybkim tempie i tanim kosztem. Na przykład, jeżeli czasopismo chciało wydrukować obraz w latach 1870-siątych, musiano zamówić u grawera wyrytą jego dłońmi kopię zdjęcia na metalowej płycie. Płyty te były wykorzystywane by wycisnąć zdjęcie na stronę, ale często się psuły zaledwie po kilku użyciach. Możecie sobie wyobrazić, że ten proces foto-grawerunku był wybitnie czasochłonny oraz kosztowny. Mężczyzną który wynalazł rozwiązanie tego problemu był Frederic Eugene Ives. Przetarł on szlaki w fotografii i miał na swoim koncie ponad 70 patentów pod koniec swojej kariery. Jego historia kreatywności i innowacji którą się z wami podzielę, jest przydatnym przykładem by zrozumieć te 5 kroków kreatywnego procesu.

Przebłysk wglądu

Ives zaczynał jako asystent drukarza w Ithace w Nowym Jorku. Po 2 latach nauki wglądu i podglądu na system drukowania, zaczął on prowadzić laboratorium fotograficzne na pobliskim uniwersytecie Cornell. Spędził on resztę dekady na eksperymentowaniu z nowymi technikami fotograficznymi i nauce o drukarkach, kamerach i optyce. W 1881 roku, Ives miał przebłysk w temacie lepszego drukowania. „W Ithace, podczas prowadzenia mojego foto-stereotypowego procesu, przestudiowałem problem procesu półtonowego,” powiedział Ives. „Poszedłem spać jednego wieczoru w stanie oszołomienia mózgu przez ten problem, a rano natychmiast po obudzeniu ujrzałem przed sobą na suficie, kompletnie wypełniony proces i wyposażenie potrzebne do tego projektu.” Ives szybko przełożył swoją wizję w rzeczywistość i opatentował swoje podejście do druku w 1881 roku. Oczywiście spędził on część dekady na dopracowywaniu tego procesu. Już w 1885, miał on opracowany uproszczony proces który przyniósł jeszcze lepsze wyniki. Proces Ivesa, jak przyszło to nazywać, obniżył koszt wydruku zdjęć ponad piętnastokrotnie i został standardem druku przez następne 80 lat. Dobrze, więc omówmy jaką lekcje o kreatywnym procesie możemy wynieść od Ivesa.

5 kroków kreatywnego procesu

W 1940, pewien dyrektor ds. reklamy imieniem James Webb Young opublikował krótki przewodnik zatytułowany, „Technika produkcji pomysłów”. W tym przewodniku, zamieścił prostą, lecz wyraźną opinię na temat produkowania kreatywnych pomysłów. Według Younga, innowacyjne metody pojawiają się kiedy rozwiniesz nowe kombinacje starych elementów. Innymi słowy, kreatywne myślenie nie jest po prostu generowaniem czegoś nowego prosto z niczego, a raczej braniem tego co już istnieje i łączenie kawałków z ułamkami w taki sposób, by powstało coś co nigdy wcześniej nie istniało. Najważniejsze, umiejętnością do tworzenia nowych osi kombinacji zależna jest od twojej mocy by zobaczyć korelacje między konceptami. Jeśli, potrafisz połączyć 2 stare pomysły nową relacją, to wtedy zrobiłeś coś kreatywnego. Young wierzył, że proces ten zawsze występował w 5 krokach. 

  1. Zbierz nowy materiał. Na początku się uczysz. Na tym etapie skupiasz się na po 1) nauce konkretnego materiału bezpośrednio związanego z twoim zadaniem oraz po 2) nauce materiału ogólnego poprzez fascynację szeroką gamą pojęć.
  2. Starannie przepracuj materiały w swojej głowie. Na tym etapie sprawdzasz, czego się nauczyłeś, patrząc na fakty z różnych punktów widzenia i eksperymentując i łącząc różne pomysły.
  3. Odrzuć problem. Następnie całkowicie pozbądź się problemu ze swojego umysłu i zajmij się czymś innym, co cię ekscytuje i dodaje energii.
  4. Niech twój pomysł do ciebie wróci. W pewnym momencie, ale dopiero gdy przestaniesz o tym myśleć, pomysł powróci do ciebie z przebłyskiem i odnowioną energią.
  5. Kształtuj i rozwijaj swój pomysł w oparciu o opinie. Aby jakikolwiek pomysł odniósł sukces, należy wypuścić go w świat, poddać krytyce i dostosować go w razie potrzeby.

Pomysł w praktyce

Kreatywny proces używany przez Frederica Eugena Ivesa jest idealnym przykładem tych 5 kroków w użyciu. Najpierw Ives zebrał nowy materiał. Przez dwa lata pracował jako praktykant drukarza, a następnie przez cztery lata prowadził laboratorium fotograficzne na uniwersytecie Cornell. Doświadczenia te dały mu wiele materiału do wykorzystania i skojarzeń pomiędzy fotografią a drukiem. Po drugie, Ives zaczął w myślach pracować nad wszystkim, czego się nauczył. W 1878 roku Ives spędzał prawie cały swój czas na eksperymentowaniu z nowymi technikami. Ciągle majsterkował i eksperymentował z różnymi sposobami łączenia pomysłów. Po trzecie, Ives odsunął się od problemu. W tym przypadku zasnął na kilka godzin przed swoim przebłyskiem wglądu. Pozostawianie kreatywnych wyzwań na dłuższy czas również może się sprawdzić. Niezależnie od tego, na jak długo odstąpisz od problemu, musisz zająć się czymś, co ciebie interesuje i oderwie myśli od problemu. Po czwarte, wrócił mu pomysł. Ives obudził się, mając przed sobą rozwiązanie swojego problemu. (Prywatnie często zdarza mi się, że kreatywne pomysły przychodzą mi do głowy, gdy kładę się spać. Kiedy daję mózgowi pozwolenie, aby przestał pracować na dany dzień, rozwiązanie pojawia się ot tak.) Wreszcie, Ives przez lata zmieniał swój pomysł. W rzeczywistości ulepszył tak wiele aspektów procesu, że złożył drugi patent. Jest to punkt krytyczny, a często pomijany. Łatwo jest zakochać się w początkowej wersji swojego pomysłu, ale świetne pomysły zawsze ewoluują.

Kreatywny proces w skrócie

„Pomysł jest osiągnięciem wyczynowym, a jego wysokość jest świetną metaforą” – Robert Frost

Kreatywny proces jest aktem twórczym łączącym stare i nowe pomysły. Więc, można powiedzieć, że kreatywne myślenie jest zadaniem które rozpoznaje relacje między konceptami. Jednym ze sposobów podejścia do kreatywnych wyzwań jest przestrzeganie 5 etapowego procesu: 1) zbierania materiału, 2) intensywne przepracowanie materiału w umyśle, 3) odsunięcia się od problemu, 4) umożliwienia, aby pomysł wrócił do ciebie w sposób naturalny oraz 5) przetestowanie pomysłu w świecie rzeczywistym i dostosowanie go w oparciu o opinie. Bycie kreatywnym nie polega tylko na byciu pierwszą osobą (lub jedyną) która przemyśli idee. Częściej kreatywność polega na łączeniu pomysłów.

Dział: Człowiek

Autor:
James Clear | Tłumaczenie: Bartosz Stefański

Żródło:
https://jamesclear.com/five-step-creative-process

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.