2023-04-21 15:12:06 JPM redakcja1 K

Ptaki wcześniej składają jaja - pokazuje nowe badanie. Naukowcy winią za to kryzys klimatyczny

Entuzjaści zbierania jaj pod koniec 1880 roku wiedzieli, że to hobby jest kluczowe dla zrozumienia świata przyrody, ale prawdopodobnie nigdy nie wyobrażali sobie, że ich badania pomogą naukowcom ponad 100 lat później zrozumieć, jak na ptaki wpływa zmieniające się środowisko.

John Bates/Field Museum

Wykorzystując współczesną i wiktoriańską kolekcję próbek jaj, naukowcy odkryli, że kilka gatunków ptaków w rejonie Chicago gniazduje i składa jaja prawie cały miesiąc wcześniej niż sto lat temu, zgodnie z badaniami opublikowanymi w Journal of Animal Ecology.

Winny jest kryzys klimatyczny - twierdzą naukowcy.

Spośród 72 gatunków udokumentowanych w ich danych, jedna trzecia gniazduje coraz wcześniej, stwierdził zespół. Ptaki, które zmieniły swoje zwyczaje gniazdowe, składały jaja średnio około 25 dni przedwcześnie. Zespół badał kolekcje jaj z Muzeum Fielda w Chicago, Zachodniej Fundacji Zoologii Kręgowców i Akademii Nauk w Chicago. Naukowcy patrzyli na rosnące temperatury, aby wyjaśnić zmianę zachowania. Większość ptaków z tych danych zjada owady, a te owady zjadają rośliny, więc cały ekosystem jest połączony, powiedział John Bates, kurator ptaków w Field Museum i główny autor badania. A wyniki tego badania są zgodne z wzorcami w społecznościach owadów i roślin.

Bill Strausberger/Field Museum

Z dwóch analizowanych zbiorów jaj, pierwszy zawierał dane z okresu od około 1880 do 1920 roku. Drugi zestaw obejmuje okres od 1990 do 2015 roku, pozostawiając serdeczną lukę brakujących informacji. Luka ta, jak twierdzą badacze, była wynikiem spadku zainteresowania hobby zbierania jaj po 1920 roku.

Mason Fidino, współautor pracy i ekolog ilościowy w chicagowskim Lincoln Park Zoo, opracował model, aby uwzględnić przybliżoną zmianę czasu gniazdowania podczas brakującej ery i nałożył te wyniki na zmiany w atmosferycznym dwutlenku węgla i temperaturze.

"Co myślę (model) może sugerować, że istnieje wiele czynników zaangażowanych w to, jak ptaki reagują, nawet na coś takiego jak przesunięcie ich dat gniazdowania do przodu" - powiedział Bates. "Musimy pracować jeszcze ciężej, aby zrozumieć, jakie czynniki mogą być ważne".

W innym badaniu stwierdzono, że północnoamerykańskie ptaki wędrowne wydają się kurczyć w odpowiedzi na zmiany klimatu. Kolejne badanie wykazało, że ptaki, które mają większe mózgi w stosunku do wielkości ciała, nie kurczą się tak bardzo jak ich odpowiedniki o mniejszych mózgach.

Danya Gainor Tłumacz: Jagoda Pyrzanowska