Rodziny mogą zaoszczędzić 1 tysięcy funtów rocznie, przesiadając się na pojazdy elektryczne — ale trzeba wziąć pod uwagę dwie ważne kwestie
Rząd zmienił mandat dotyczący pojazdów bez emisyjnych, co może spowodować, że na rynku pojawi się więcej hybryd.

Zdjęcie: Pixa Pexel/Pexels
Nowa analiza wykazała, że rodziny mogą stracić możliwość zaoszczędzenia znacznych kwot każdego roku, jeśli chodzi o wybór nowego samochodu, częściowo w wyniku wycofania się rządu ze zmian w przyszłych bilansach sprzedaży między pojazdami benzynowymi i elektrycznymi.
Według nowej analizy brytyjskie rodziny mogą stracić prawie 1 tysięcy funtów rocznie, jeśli zdecydują się na samochód hybrydowy zamiast elektrycznego.
Ośrodek analityczny Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU) porównał potencjalne koszty eksploatacji między zakupem pojazdów elektrycznych i ich odpowiedników benzynowych, co pokazuje, że nabywcy mogą zaoszczędzić 850 funtów rocznie w przypadku tych pierwszych. Oszczędność ta spada jednak do zaledwie 13 funtów rocznie w przypadku zakupu hybrydowego pojazdu elektrycznego.
Obecnie istnieje obawa, że zmiany w mandacie dotyczącym pojazdów bezemisyjnych (ang. Zero Emission Vehicle, ZEV) — w ramach którego rząd złagodził przepisy dotyczące sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi — mogą zachęcić producentów do produkcji pojazdów HEV, ponieważ są one postrzegane jako bardziej opłacalne, co prowadzi do mniejszego wyboru zakupu używanych pojazdów elektrycznych dla rodzin.
Dalsza analiza najlepiej sprzedających się w Wielkiej Brytanii hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicles, PHEV) sugerowała oszczędność w wysokości 117 funtów rocznie w porównaniu z odpowiednikami benzynowymi, ale ECIU ujawniło ponadto, że ekwiwalent pojazdu elektrycznego — zamiast PHEV — może przynieść zaoszczędzonych 1 050 funtów rocznie.
Colin Walker, dyrektor ds. transportu w ECIU, powiedział: „Pojazdy elektryczne są już na równi cenowej z samochodami benzynowymi na rynku samochodów używanych i są szybko rozchwytywane, gdy stają się dostępne, ale zmiany te będą oznaczać zmniejszoną liczbę używanych pojazdów elektrycznych dostępnych dla 80 procent z nas, którzy kupują samochody na rynku używanym”.
„Biorąc pod uwagę, jak popularne są pojazdy elektryczne wśród kierowców, wydaje się, że jest to zła decyzja dla rodzin, podnosząca krajowe rachunki za jazdę. Oznacza to również, że miliardy funtów zainwestowane w sieć ładowania pojazdów elektrycznych są teraz zagrożone, kosztując miejsca pracy i hamując wzrost gospodarczy”.
Oprócz możliwego zmniejszenia liczby pojazdów dostępnych do wyboru na rynku wtórnym, właściciele pojazdów elektrycznych zostali w tym roku dotknięci kolejnym wzrostem kosztów.
Po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii od kwietnia tego roku właściciele pojazdów elektrycznych muszą płacić podatek samochodowy. Stawki różnią się w zależności od tego, jak nowy jest samochód, ale dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych jest to kolejna kwestia, na której wcześniej mogliby zaoszczędzić w porównaniu z zakupem samochodu benzynowego.
„Podczas gdy [zmiany w mandacie ZEV] zostały przedstawione jako odpowiedź na chaos gospodarczy związany z taryfami Trumpa, zmiany te mogą w rzeczywistości pogorszyć sytuację, narażając brytyjskich konsumentów” - dodał Walker.
„Przy mniejszym obciążeniu producentów konkurowaniem o sprzedaż pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii i zachęcaniu ich przez rząd do sprzedaży większej liczby hybryd, potencjalnie miliony rodzin mogą być zmuszone do płacenia rachunku w wysokości do 1 050 funtów rocznie za droższą jazdę”.
„Widzieliśmy już, co tego rodzaju polityka zrobiła za poprzedniego rządu, kiedy zmiany krytykowane przez ówczesną opozycję zdezorientowały konsumentów, prowadząc do niższej sprzedaży, mimo że pojazdy elektryczne pozostają znacznie tańsze w eksploatacji”.
Dział: Ochrona Środowiska
Autor:
Karl Matchett | Tłumaczenie: Jakub D. Lipowy — praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.independent.co.uk/money/electric-vehicles-evs-cost-labour-zev-b2737190.html