2023-11-26 02:08:54 JPM redakcja1 K

Różnorodność biologiczna w walce z kryzysem klimatycznym

Roślinność pochłania CO2. Ochrona, regeneracja i zdrowa waloryzacja lasów naturalnych wraz z ich różnorodnością biologiczną jest najinteligentniejszą formą absorbcji CO2 w walce ze zmianami ekologicznymi.

Zdjęcie: blog.debiase.com

Ekosystemy ze swoją różnorodnością to bogactwo, zdrowie, ewolucja: same w sobie stanowią wartość, której z kolei zagraża ekspansja obecności człowieka. Ale są też wielkim sojusznikiem życia w obliczu kryzysu klimatycznego spowodowanego industrializacją opartą na energii wytwarzanej w wyniku spalania węglowodorów.

Wyjaśnia to duże badanie opublikowane niedawno w Nature.

Jak to często bywa, ludzie przyjęli prostą prawdę jak ta i zamienili ją w banalny przepis. Strategia sadzenia biliona drzew w celu walki ze zmianami klimatycznymi jest piękna i prosta, ale nie tak skuteczna jak ochrona naturalnych lasów. Wynika to z tego, że zasadzone drzewo radzi sobie bardzo dobrze, jednak nie pełni tak złożonej roli jak drzewo żyjące w ekosystemie bogatym w różnorodność biologiczną. New York Times oferuje spojrzenie na tę kwestię (nauka o lasach jest tematem artykułu sprzed kilku dni w Nature).

Konsekwencje tego odkrycia mogą być znaczące. Europa posiada strategię na rzecz różnorodności biologicznej i bardzo dobrze sobie poradziła, ostatecznie zatwierdzając nowe przepisy mające na celu ochronę lub przywrócenie przyrody na 20% jej terytorium: Ustawę o Przywracaniu Przyrody. To nie będzie łatwa podróż. Jednak szanse na drodze przyjaźni natury z jej różnorodnością biologiczną są wyraźnie większe niż ryzyko jej zniszczenia. Innowacja powiązana z tą strategią może generować ogromne możliwości. Ludziom trudno jest myśleć o tej złożoności. Woleliby zobaczyć swój własny mały ogród niż wielki las. Ale jeszcze się nauczą. Problemem jest przewidzenie, czy zrozumieją dzięki swojej wiedzy i dalekowzroczności, czy tylko poprzez reakcję na katastrofy.

Aby pogłębić wiedzę na te kwestie we Włoszech, można zwrócić uwagę na Krajowe Centrum Przyszłości Różnorodności Biologicznej