2024-06-11 07:25:55 JPM redakcja1 K

Rzadki dwumetrowy samogłów wyrzucony na brzeg na plaży w Oregonie

Jak mówi akwarium Seaside Aquarium, rzadki samogłów o długości 2,2 metra został wyrzucony na brzeg w tym tygodniu na wybrzeżu Oregonu.

Rzadki samogłów znaleziony na wybrzeżu Oregonu w tym tygodniu. Zdjęcie: Tiffany Boothe/Seaside

Ten ogromny wodny gatunek został znaleziony na północ od akwarium, w północno-zachodniej części Oregonu, wzdłuż plaży w Gearhart 3 czerwca.

Według akwarium, poruszenie w mediach społecznościowych spowodowało, że ciekawscy ludzie „zaczęli się zbiegać na plaży, aby zobaczyć tę niecodzienną rybę”.

Na zdjęciach udostępnionych przez akwarium, ogromna, dziwnie wyglądająca ryba, w kształcie wzdętej srebrnej monety, leżała na boku w piasku z otwartą buzią.

Wcześniej uważano, że ten gatunek zamieszkuje jedynie wody półkuli południowej, jednak, jak mówi akwarium, „ta teoria została podważona, ponieważ kilka takich ryb zostało niedawno wyrzuconych na brzeg w Kalifornii, a jedna nawet w Alasce”.

Akwarium powiedziało, że informacja o rybie dotarła do badaczki pracującej w Nowej Zelandii Mariann Nyegaard, która powiedziała, że zdjęcia wskazywały na to, że nie był to zwykły samogłów, czy mola.

To zdjęcie przedstawia rzadkiego samogłowa (hoodwinker sunfish), który został wyrzucony na brzeg 3 czerwca 2024, na plaży w Gearhart, w Oregonie. Zdjęcie: Tiffany Boothe/Seaside Aquarium/AP

Nyegaard rozpoznała gatunek jako hoodwinker sunfish, czyli Mola tecta. Badaczka odkryła wcześniej nowe gatunki samogłowów poprzez swoje badania i opisała jej wyjątkowe odkrycia w pracy opublikowanej w 2017 roku.

Jak mówi akwarium „ryba, ukrywająca się zaraz pod naszym nosem, najprawdopodobniej została zobaczona/wyrzucona na brzeg wybrzeża północno-zachodniego, a potem pomylona z bardziej pospolitą Mola mola.”

Nyegaard skontaktowała się z akwarium, aby poprosić o próbki genetyczne ryby, a akwarium zrobiło kilka dodatkowych zdjęć i pomiarów, które doprowadziły do konkluzji, że „to może być największy zbadany osobnik”.

Wodna istota pozostała na plaży do soboty, jak informował e-mail do CNN od akwarium.

„Prawdopodobnie pozostanie tam jeszcze przez kilka dni, może tygodni, ponieważ ich twarda skóra sprawia, że padlinożercom trudno jest się przez nią przebić” – powiedziało akwarium na Facebooku.

Joe Sutton | Tłumaczenie: Juliusz Popławski