Skany mózgu ujawniają, dlaczego pewne rzeczy stają się viralowe
Co dzieje się w naszych mózgach, gdy decydujemy się na naciśnięcie przycisku udostępniania i co sprawia, że dana rzecz staje się viralowa?
newsweek
Firmy, media i influencerzy próbują znaleźć odpowiedź na te pytania, odkąd tylko powstał Internet. Teraz naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii znaleźli się o krok bliżej do rozgryzienia tej zagadki, rzucając światło na neuronaukę dotyczącą treści viralowych (ang. popularnych, szybko rozprzestrzeniających się w Internecie).
„Dzielenie się jest kluczem do osiągnięcia zasięgu i wpływu idei” – powiedzieli Newsweekowi Emily Falk, profesor komunikacji, psychologii i marketingu w Annenberg School for Communication oraz Hang-Yee Chan, wykładowca w King's College London. „Dzięki naszym badaniom odkryliśmy sposób na wyodrębnienie sygnałów mózgowych, które pozwalają przewidzieć, ile informacji zostanie udostępnionych”.
W 2017 roku zespół wykazał, w jaki sposób aktywność mózgu zbadana u zaledwie 40 osób w Stanach Zjednoczonych pozwala przewidzieć, które artykuły prasowe ze strony „New York Times” zyskają największą popularność w Internecie. Jednak w nowym badaniu, opublikowanym 23 października w czasopiśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”, zespół powtórzył swoje wcześniejsze ustalenia, tym razem w Stanach Zjednoczonych i Holandii, korzystając z szerszego zakresu kategorii wiadomości, w tym tych o tematyce zdrowia i zmian klimatycznych.
W ramach badania, 94 uczestników z obu krajów poproszono o przeczytanie serii nagłówków i streszczeń internetowych artykułów z „New York Times” podczas wykonywania rezonansu magnetycznego. Miało to na celu zbadanie aktywności ich mózgów. „Kiedy dostrzegana jest intensywniejsza aktywacja regionów śledzących osobiste znaczenie („Czy jest to dla mnie ważne”) i społeczne znaczenie („Czy jest to ważne dla osób, które znam”), artykuły prasowe są częściej udostępniane” – zgodnie stwierdzili Falk i Chan.
Badając reakcje mózgu, zespół był w stanie opracować model oparty na wartościach, dzięki któremu mogą dokładnie przewidywać, na jaką skalę dane artykuły będą udostępniane w Internecie. Związek między aktywnością mózgu a dzieleniem się informacjami zaobserwowano zarówno u uczestników amerykańskich, jak i holenderskich, co sugeruje, że model ten sprawdza się w różnych kulturach.
„Obserwacja, jak mózgi ludzi reagują w skanerze, daje nam wgląd w to, dlaczego w dzisiejszych czasach ludzie ostatecznie dzielą się informacjami” – powiedział Chan. „Jeśli dokładnie zrozumiemy te sygnały, być może będziemy w stanie wykorzystać tę wiedzę, aby pomóc w udostępnianiu ważnych wiadomości i zapobiec rozprzestrzenianiu się dezinformacji w Internecie”.
Wiedza ta może być również pomocna dla twórców treści, którzy chcą maksymalizować swój zasięg. „Nasze obecne badanie pokazuje, jak wykorzystanie mózgu pomogłoby twórcom treści Internetowych zoptymalizować swój przekaz” – stwierdzili Falk i Chan. „Jesteśmy zainteresowani wykorzystaniem tych wyników do opracowania sposobów zwalczania szkodliwych informacji, fałszywych wiadomości i propagandy, a także rozpowszechniania treści wysokiej jakości”.
Falk powiedziała, że zespół był „naprawdę dumny z wyników ich pracy”. „Na wiele najpilniejszych problemów społecznych mają wpływ decyzje podejmowane przez ludzi, a na te decyzje w znacznej mierze wpływają wiadomości. To, czym dzielimy się z innymi ma znaczenie, dlatego też zrozumienie, dlaczego się tym dzielimy jest równie ważne”.
Dział: Nauka
Autor:
Pandora Dewan | Tłumaczenie: Ewa Zontek
Źródło:
https://www.newsweek.com/brain-scans-reveal-why-viral-online-neuroscience-1841607