Szkodliwe treści i ochrona nieletnich: UE domaga się wyjaśnień od YouTube'a, Snapchata i TikToka
Platformy te zostały wezwane do dostarczenia Komisji szczegółowych informacji na temat działania ich algorytmów rekomendacji do 15 listopada.
YouTube, Snapchat i TikTok muszą przekazać te informacje Komisji do 15 listopada. Zdjęcie: JeanLuc / stock.adobe.com
Komisja Europejska jest zaniepokojona niektórymi „szkodliwymi” treściami rozpowszechnianymi przez platformy YouTube, Snapchat i TikTok, a w środę zażądała informacji o algorytmach, które je promują. Europejski organ wykonawczy, odpowiedzialny za nadzór cyfrowy, powołuje się w szczególności na potrzebę ochrony nieletnich i wymaga od tych trzech grup, aby dostarczyły „więcej informacji na temat projektowania i działania ich systemów rekomendacji”. Platformy muszą „odpowiednio oceniać i ograniczać ryzyko” związane z ich usługami online, w tym potencjalne szkody dla zdrowia psychicznego użytkowników i rozpowszechnianie „szkodliwych treści związanych z projektowaniem (...) tych algorytmów”, przypomniała Komisja w oświadczeniu. Zobowiązania te wynikają z rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie usług cyfrowych (DSA), które w pełni weszło w życie 17 lutego. YouTube i Snapchat zostały szczególnie wezwane do dostarczenia „szczegółowych informacji na temat parametrów używanych przez ich algorytmy do rekomendacji treści”, a także „ich roli we wzmacnianiu określonych zagrożeń”, w tym potencjalnych naruszeń procesów wyborczych i debaty publicznej, sprecyzowała Komisja.
Chce ona również poznać działania podjęte przez te dwie platformy w celu ograniczenia wpływu ich algorytmów na promowanie mowy nienawiści i nielegalnych narkotyków. Z kolei TikTok został wezwany do dostarczenia większej ilości informacji na temat środków wdrożonych w celu „uniknięcia manipulacji jego usługą przez szkodliwe podmioty” oraz „ograniczenia zagrożeń dla wyborów, pluralizmu mediów i debaty publicznej”. YouTube, Snapchat i TikTok powinny dostarczyć te informacje Komisji do 15 listopada. „Na podstawie oceny odpowiedzi Komisja określi kolejne kroki” – jak sama podkreśliła. Ogłoszone w środę wnioski o udzielenie informacji nie mają na tym etapie charakteru oskarżenia. Są jednak pierwszym krokiem w procedurze, która może doprowadzić do wszczęcia formalnego dochodzenia, a ostatecznie do wysokich kar finansowych w przypadku udowodnionego naruszenia przepisów. Systemy rekomendacji treści są przedmiotem różnych postępowań wszczętych już przeciwko TikTok, AliExpress, Facebook i Instagram.
Dział: Technologia
Autor:
Le Figaro z AFP | Tłumaczenie: Jagoda Wróbel – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/