Sztuczna inteligencja: czy eksperyment AI w koreańskim popie się powiedzie
Fani koreańskiej muzyki pop (K-pop) są ostatnio podzieleni w jednym temacie – sztucznej inteligencji (AI)
Lee Ji-hoon (trzeci od prawej), członek K-popowego zespołu „Seventeen”, przyznaje, że grupa korzysta z AI. Zdjęcie: Getty Images
Kilka znanych gwiazd koreańskiej sceny muzycznej zaczęło wykorzystywać technologię AI do tworzenia teledysków i pisania tekstów, w tym boysband „Seventeen”. W ubiegłym roku koreańska grupa idoli sprzedała około 16 mln albumów, stając się jedną z odnoszących największe sukcesy grup K-pop w historii. Ale to ich najnowszy album oraz singiel „Maestro” przyciągają uwagę ludzi. Sceny w teledysku zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję, a teksty na płycie wydają się być napisane przez AI. Podczas premiery albumu w Seulu, członek zespołu Lee Ji-hoon (pseudonim sceniczny: Woozi) powiedział dziennikarzom, że „eksperymentuje” ze sztuczną inteligencją w pisaniu piosenek.
„Ćwiczymy tworzenie piosenek ze sztuczną inteligencją, ponieważ chcemy ewoluować wraz z technologią, zamiast na nią narzekać” powiedział. „To rozwój technologiczny, który musimy wykorzystać, zamiast być niezadowolonym. Ćwiczę korzystanie ze sztucznej inteligencji i staram się znaleźć jej zalety oraz wady”.
Na stronie dyskusyjnej K-pop fani są podzieleni w tej kwestii, a niektórzy twierdzą, że należy wprowadzić więcej regulacji zanim technologia ta stanie się powszechna. Inni są bardziej otwarci na ten pomysł, w tym zapalona fanka Ashley Peralta, lat 26, która mówi: „Jeśli sztuczna inteligencja może pomóc artystom przezwyciężyć blokady twórcze, to nie mam z tym problemu”. Obawia się jednak, że jeśli całe albumy będą wypełnione tekstami generowanymi przez sztuczną inteligencję, fani stracą kontakt ze swoimi ulubionymi muzykami.
„Uwielbiam to, że muzyka jest odzwierciedleniem artysty i jego emocji”, powiedziała. „Kiedy artyści K-pop są osobiście zaangażowani w choreografię, teksty czy pisanie piosenek są bardziej szanowani, ponieważ można odnieść się do ich myśli, a także uczuć. Sztuczna inteligencja odbierze ten kluczowy element, który łączy fanów z artystami”.
Ashley wraz ze swoją dobrą przyjaciółką Chelsea Toledo prowadzi podcast dla fanów K-pop Spill the Soju. Chelsea podziwia “Seventeen” jako samodzielną grupę, która potrafi samodzielnie pisać i układać choreografie, ale martwi się, że AI wpłynie na tę reputację. „Gdyby wydali album z tekstami, których sami nie napisali, nie wiem, czy nadal miałby klimat "Seventeen". Fani chcą ich autentyczności”.
Ashley Peralta (po lewej) wraz ze swoją przyjaciółką Chelsea Toledo tworzą podcast K-pop. Zdjęcie: Ashley Peralta
Dla osób z branży kreatywnej K-Pop nie jest zaskoczeniem, że artyści korzystają z nowych technologii. Chris Nairn, lepiej znany pod pseudonimem scenicznym „Azodi”, jest producentem, kompozytorem oraz autorem tekstów. Przez ostatnie 12 lat komponował muzykę dla artystów K-pop, w tym Kim Woojina, a także dla dużej agencji SM Entertainment. Pracując z gwiazdami K-popu, Chris, który pochodzi z Brighton w Anglii, spędził dużo czasu mieszkając w Korei Południowej, która jego zdaniem ma bardzo awangardowy przemysł muzyczny.
„Podczas mojego pobytu w Seulu nauczyłem się, że Koreańczycy są bardzo innowacyjni, bardzo patrzą na to „co będzie dalej” i pytają „jak możemy być o krok do przodu”. To bardzo na mnie wpłynęło, gdy tam byłem” - powiedział. „Nie jest więc dla mnie zaskoczeniem, że używają sztucznej inteligencji w pisaniu piosenek – chodzi o nadążanie za technologią”.
Grupy k-popowe często starają się nadążać za technologią, mówi Chris Nairn. Zdjęcie: Chris Naim
Czy AI jest przyszłością K-popu? Chris nie jest tego taki pewien. Jako eksperymentator z generatorami tekstów AI uważa, że nie są one wystarczające dla czołowych artystów. Chris przewiduje, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w K-popie zwiększy popyt na bardziej spersonalizowane piosenki. „Fani będą wywierać presję, aby usłyszeć teksty, które pochodzą z serca artysty i będą brzmieć inaczej niż jakakolwiek piosenka stworzona przy użyciu sztucznej inteligencji”.
„Seventeen” nie jest jedynym zespołem K-pop eksperymentującym z technologią AI. Grupa dziewcząt „Aespa”, która składa się z wielu członków AI, jak i prawdziwych ludzi, również wykorzystała tę technologię w swoim najnowszym teledysku. W wygenerowanej scenie z ich piosenki „Supernova” twarze członków zespołu pozostają nieruchome, a poruszają się tylko ich usta.
Chelsea, podcasterka i wielka fanka muzyki, powiedziała, że „poruszyło” to wiele osób. Dodała: „K-pop jest znany z niesamowitej produkcji oraz montażu, więc tworzenie całej sceny wykonanej przez sztuczną inteligencję traci swój urok”. Chelsea obawia się również, że artyści stracą swoje prawa autorskie. „W przypadku teledysków AI trudno jest stwierdzić, czy czyjaś oryginalna praca została skradziona, a to naprawdę trudna kwestia”.
Południowokoreańska grupa dziewcząt „Aespa” również eksperymentuje ze sztuczną inteligencją. Zdjęcie: Getty Images
Arpita Adhya jest dziennikarką muzyczną i wielką fanką K-popu. Uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży pokazuje, że artyści są pod presją tworzenia nowych treści. „Większość artystów nagrywających wydaje album co dwa lata, ale grupy K-pop wydają album co sześć do ośmiu miesięcy, ponieważ jest wokół nich tyle szumu”. Uważa również, że AI stała się popularna w branży wraz z ilością “coverów” AI na YouTube. Te “covery” są tworzone przez fanów, wykorzystujących technologię do naśladowania głosu innego artysty. Arpita chciałaby, aby ten trend został uregulowany, do czego wzywali także zachodni artyści.
W zeszłym miesiącu gwiazdy, w tym Billie Eilish oraz Nicki Minaj, napisały list otwarty wzywający przemysł muzyczny do zaprzestania „drapieżnego” wykorzystywania sztucznej inteligencji. Wezwały one firmy technologiczne do zobowiązania się do nie opracowywania narzędzi do generowania muzyki za pomocą sztucznej inteligencji, które „niszczą lub zastępują ludzką twórczość artystyczną autorów piosenek i artystów lub odmawiają sprawiedliwego wynagrodzenia za naszą pracę”.
Dla Arpity brak regulacji oznacza, że fani czują się zobowiązani do regulowania tego, co jest dobre, a co nie. „Chociaż nie ma jasnych wytycznych dotyczących tego, ile artyści AI mogą, a ile nie mogą używać, staramy się sami wyznaczyć granicę i zawsze pytamy „co jest dobre, a co złe””. Na szczęście wierzy, że artyści K-pop są świadomi opinii publicznej i chcą coś zmienić. „Fani są najważniejszą częścią, a także mają duży wpływ na artystów. Zespoły zawsze chętnie się uczą oraz słuchają, a jeśli „Seventeen” i „Aespa” zdadzą sobie sprawę, że ranią swoich fanów, będą chcieli to naprawić”.
Dział: Technologia
Autor:
Megan Lawton | Tłumaczenie: Urszula Kalemba - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/