2024-02-07 18:00:51 JPM redakcja1 K

Sztuczna Inteligencja może pomóc, ale i zaszkodzić uczniowskiej kreatywności

Nauczyciele w całym państwie zmagają się z problemem, czy narzędzia sztucznej inteligencji takie jak Czat GPT uważać za szkolnego przyjaciela czy wroga.

Studenci zgłaszali pewne ciekawe efekty psychiczne podczas korzystania z AI do generowania pomysłów. Zdjęcie pochodzi ze strony: www.esparklearning.com. 

To badanie pokazuje, że odpowiedź nie zawsze jest prosta. AI może okazać się zarówno jednym, jak i drugim.

Uczenie studentów bycia kreatywnymi myślicielami zamiast polegania na sztucznej inteligencji w celu zdobywania informacji jest kluczem w odpowiedzi na to pytanie. Zespół badawczy odkrył oddziaływanie sztucznej inteligencji na kreatywność ucznia, które opublikowane zostało w “Journal of Creativity” i reprezentuje studentów Uniwersytetu Południowej Karoliny, Uniwersytetu Kalifornijskiego, Berkeley i Collegu Emerson. 

W naszym badaniu, poprosiliśmy studentów o zorganizowanie burzy mózgów – bez używania żadnych technologii – której celem miało być wymyślenie wszystkich możliwych sposobów, na które można użyć spinacza do papieru. Miesiąc później, poprosiliśmy ich o zrobienie tego samego, ale z użyciem Chatu GPT. Odkryliśmy, że sztuczna inteligencja może być przydatnym narzędziem podczas burzy mózgów, z racji, że błyskawicznie generuje pomysły, które mogą pobudzić kreatywne poszukiwanie dalszych odpowiedzi. Są też jednak potencjalnie negatywne skutki działające na umiejętności kreatywnego myślenia i wiary w siebie studentów. Uczniowie zgłosili, że pomocnym było posiadanie “dodatkowego mózgu”, ale odczuli również, że skorzystanie z pomocy sztucznej inteligencji było “najprostszym wyjściem”, co nie pozwoliło im na przeprowadzenie własnego toku myślenia.

Wyniki domagają się przemyślanego podejścia przy korzystaniu z AI podczas zajęć lekcyjnych i znalezienia równowagi, która pielęgnuje kreatywność przy jednoczesnym wykorzystaniu wszelkich możliwości sztucznej inteligencji.

Dlaczego to jest tak ważne?

Coraz częściej, studenci używają AI jako pomocy do swoich prac szkolnych. Czy to do przepisywania wypracowań, nauki nowego języka, historii czy chemii, narzędzia AI stają się ważną częścią akademickiego kompletu narzędzi studenta. 

Uczniowie zazwyczaj postrzegają AI jako coś, co pozytywnie oddziałuje na ich kreatywność. W naszym badaniu 100% uczestników uznało AI za pomocną przy burzy mózgów. Jedynie 16% studentów wolało wymyślać rozwiązania bez pomocy sztucznej inteligencji.

Dobrą wiadomością jest to, że uczniowie w naszym badaniu wpadli na bardziej zróżnicowane i szczegółowe pomysły, niż przy pomocy AI. Odkryli, że sztuczna inteligencja była przydatna przy rozpoczęciu sesji burzy mózgów. Inne badanie wykazało, że AI może również służyć jako nie krytykujący partner do przeprowadzania burzy mózgów, co może wywołać wolny przepływ pomysłów, którymi normalnie nie chciałoby dzielić się w grupie. 

Minusem burzy mózgów z AI było to, że niektórzy studenci wyrazili obawy przed zbytnim poleganiu na technologii, bojąc się, że może ona podważyć ich własne myśli i w konsekwencji pewność co do ich umiejętności kreatywnych. Kilku studentów zgłosiło “zafiksowanie umysłu”, co oznacza, że wraz z ujrzeniem pomysłów AI, zaczęli oni mieć problem z wymyśleniem własnych. 

Niektórzy uczniowie również podważyli oryginalność pomysłów wygenerowanych przez AI. Nasze badanie potwierdziło te przeczucia. Zauważyliśmy, że jak używanie Czatu GPT polepszyło uczniowską kreatywność, tak pomysły AI miały mimo to tendencję do powtarzalności. To prawdopodobnie przez recykling istniejącego już materiału przez AI, zamiast tworzenia nowych, oryginalnych myśli.

Wyniki badania wskazują, że pozwolenie uczniom w pierwszej kolejności na niezależne ćwiczenie kreatywności wzmacnia ich wiarę w siebie i umiejętności. Kiedy już uda im się to osiągnąć, AI może przydać się w posuwaniu do przodu ich procesu uczenia się, jest to podobne do nauczania studentów dzielenia pod kreską przed wprowadzeniem użycia kalkulatora. 

Co wciąż nie jest znane?

Nasze badanie pierwotnie analizowało wykorzystanie AI w fazie kreatywności polegającej na tworzeniu pomysłów, ale podkreśliliśmy również jak ważne jest rozwijanie umiejętności na początku i pod koniec kreatywnego procesu. Zasadnicze zadania definiowania problemów i krytycznej oceny pomysłów nadal zależy w głównej mierze od wpływu człowieka.  

Proces kreatywny zwykle składa się z trzech faz, takich jak, identyfikacja problemu, tworzenie pomysłów i ewaluacja. Odnosząc się do naszego badania, AI wykazała dobrze zapowiadającą się pomoc w fazie tworzenia pomysłów. Jednak obecnej wersji AI, to jest Czat-GPT-3, brakuje zdolności do definiowania problemu i doskonalenia pomysłów do czegoś dającego podstawy do działania. 

Rosnąca rola sztucznej inteligencji w edukacji przynosi wiele zalet, ale utrzymywanie ludzkich umiejętności na czele jest kluczowe. 

Dział: Edukacja

Autor:
Sabrina Habib | Tłumaczenie: Natalia Drozd

Żródło:
https://theconversation.com/ai-can-help-and-hurt-student-creativity-220587

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE