Sztuczna inteligencja może pomóc ci w zaplanowaniu kolejnej wycieczki – jeśli wiesz, jak zapytać
Eksperci rozważają najlepsze sposoby na użycie narzędzi takich jak ChatGPT do podróżowania – oraz to jak uniknąć bycia oszukanym przez „halucynacje” sztucznej inteligencji.
W wyniku przedstawienia dostępnych nowych systemów AI takich jak ChatGPT podróżowanie nigdy już nie będzie takie same.
AI uprościła planowanie, uczyniła łatwiejszym zdobywanie nowych doświadczeń i ułatwiła proces rezerwacji. Zamiast męczenia się godzinami poszukiwań użytkownicy uzyskują podobne wyniki po krótkiej konwersacji z AI.
Sztuczna inteligencja jest świetna w pewnych podróżniczych działaniach takich jak generowanie pomysłów, wyróżnianie małych przedsiębiorstw i tłumaczenie języków – jednak są pewne triki, by używać jej dobrze, szczególnie gdy chodzi o podróżowanie.
Oto co powinieneś wiedzieć o tym jak najlepiej używać AI do podróżowania.
Jak najlepiej używać AI do podróżowania?
Najlepsze sposoby użycia sztucznej inteligencji w podróżowaniu dotyczą głównie fazy planowania i kupowania. „Cała ekscytacja dotycząca zarezerwowania wycieczki może szybko przytłoczyć, gdy podróżnicy napotykają mnogość opcji, z których każda wymaga poszukiwania informacji”, mówi Rathi Murthy CTO Expedia Group. „Tym w zakresie podróży może zająć się AI”.
Wiele platform AI używa ChatGPT, który jest dostępny za darmo w przeglądarce lub aplikacji IOS (wkrótce wyjdzie też aplikacja dla Androida). Do daty granicznej swojej wiedzy we wrześniu 2021 roku ChatGPT generuje sugestie na podstawie szczegółów twojej prośby. Za 20 dolarów miesięcznie użytkownicy mogą zmodernizować jego wersję do GPT-4 oferującego dodatkowe wtyczki i wyszukiwania dla aktualnych informacji takich jak koszty życia i pogoda.
Jednym z najlepszych sposobów na użycie AI w kwestii podróży jest koordynowanie licznych lotów i sugestie kierunków podróży na podstawie konkretnych parametrów takich jak organizacja czasu i ceny. Na przykład GPT-4 potrafi znaleźć loty za mniej niż 1500 dolarów dla pięciu osób podróżujących w sierpniu z różnych miast Stanów Zjednoczonych do Amsterdamu. GPT może oszczędzić wielu poszukiwań, dostosowując budżet i plan podróży oraz poszukując najlepszych okazji na wielu platformach.
Wciąż będziesz musiał odwiedzić strony do rezerwacji, by zabukować i potwierdzić cenę co jest jednym z powodów, dla których eksperci polecają podróżnikom używać AI jako ogólnego zarysu czy punktu początkowego ‒ nie polegać jedynie na niej.
Możesz ograniczać wyniki wyszukiwania po tym, jak wybierzesz, gdzie chcesz wyjechać. AI jest wyszkolone w odpowiadaniu na specyficzne zainteresowania niezależnie od tego, czy szukasz najlepszych tajnych barów w okolicy, czy układasz pięciodniowy plan podróży po muzeach znajdujących się poza ubitym szlakiem, wydarzenia lub wycieczki. Może nawet wskazać miejsce rezerwacji obiadu czy znaleźć cenę biletu na wydarzenie.
Sztuczna inteligencja jest także użyteczna w wyszukiwaniu odpowiedzi na komunikaty takie jak „mniej zatłoczone” czy „niedocenione”. To dlatego, że w przeciwieństwie do Yelp, TripAdvisor czy Google system pobiera wiedzę ze wszystkich zakamarków sieci i interpretuje rezultaty tak, by najlepiej odpowiedzieć na pytanie ‒ potem dostarcza odpowiedź w formie konwersacji.
Jak tworzyć użyteczne dla AI zapytanie o podróże?
Do stworzenia dobrego komunikatu niezbędne jest zadawanie pytań w twoim języku narodowym, twierdzi Rossa Borden z Matador Network firmy stojącej za podróżniczym czatem AI o nazwie GuideGeek. AI posługuje się wieloma językami i wiele rozumie, gramatyka jest ważna: Im lepsza jest twoja interpunkcja, pisownia i gramatyka, tym lepiej sztuczna inteligencja cię zrozumie.
Będziesz musiał być tak dokładny w swoim zapytaniu, jak to tylko możliwe. Zawrzyj informacje na temat grupy, z jaką się wybierasz (jakieś dzieci, starsi podróżnicy lub zwierzęta?), ograniczeń dietetycznych, zainteresowań i priorytetów. Im więcej możesz dać informacji, tym lepszy będzie rezultat.
Możesz także osiągnąć lepsze rezultaty, dając AI informację zwrotną: mówienie, kiedy się myli lub źle rozumie twoją prośbę jest ważne. Sztuczna inteligencja używa obszernych językowych wzorów (LLM) do nauki i ta obustronna komunikacja może znacznie pomóc w uzyskaniu dokładnych i odpowiednich informacji.
Ostatecznie będziesz musiał dwukrotnie sprawdzić odpowiedzi sztucznej inteligencji w konfrontacji z innymi źródłami.
Gdzie AI nie wystarcza?
Sztuczna inteligencja „może zbierać ogólne informacje z dokładnością od 70 do 80% ‒ to ciągle jedynie stopień C”, mówi Erica Jackowitz doradczyni luksusowej podróży w Roman&Erica.
Obecna iteracja AI jest tak dobra, jak dane, które pobiera. Jak wspomniałam wyżej darmowy ChatGPT, ma limit wiedzy sięgający września 2021 roku. To oznacza, że nie będzie w stanie powiedzieć ci czy hotel, restauracja, bar lub muzeum nie zostało zamknięte, zakończyło działalności, zmieniło nazwę lub orientację działalności. Będziesz musiał także udać się bezpośrednio na strony rezerwacyjne, by zweryfikować cenę i zabukować podróż. Podstawowa platforma ChatGPT także nie może przeszukiwać sieci w jej obecnym kształcie lub dawać ci informacji na żywo.
Matthias Keller, naczelny naukowiec i starszy wicedyrektor technologii na Kayak zauważył, że problemy pojawiają się, gdy zmienia się nazwa miasta lub jest ono znane pod innym imieniem. Na przykład na Kayak, Bangalore jest nazwane Bengaluru, czyli oficjalną nazwą miasta od 2014 roku.
Według Borden AI może „mieć halucynacje” lub zmyślać fałszywe informacje, gdy zostanie zapytana o bardzo małe miasta, lub miasteczka zlokalizowane bardzo daleko.
„Jeśli spytasz jaka jest świetna kawiarnia w Shoshone w Idaho, to prawdopodobnie chcesz sprawdzić rezultat, ponieważ z mojego doświadczenia wynika, że AI ma tendencję do halucynacji na temat małych miast kiedy nie posiada odpowiedzi”, mówi. „Po prostu jakąś zmyśli, co oczywiście nie jest dla nikogo korzystne”.
Jakie są najlepsze źródła AI na temat podróży?
Większość platform podróżniczych obecnie dostępnych jest zbudowana jako platforma OpenAI ChatGPT. Tripnotes.ai, roamaround.ai i curiosio.com mają przyjazny użytkownikowi interfejs nałożony na ChatGPT, który czyni poszukiwanie planów podróży bardziej interaktywnym poprzez użycie map, wcześniej zaplanowanych tras wycieczek i innych możliwości. Możesz także użyć ChatGPT Plus, by zyskać dostęp do wtyczek takich jak Kayak, Expedia, Trip, OpenTable i innych w celu zaplanowania podróży.
Inne, jak GuideGeek, używają komunikatorów takich jak WhatsApp na smartfonie, by oferować konkretne sugestie miejsc do odwiedzenia i rzeczy do zrobienia bazując na twoim wkładzie. GuideGeek jest świetną platformą do użycia, gdy jesteś już na miejscu i chcesz więcej informacji na temat rzeczy do zobaczenia i zrobienia ‒ jednak, tak czy siak, ma pewne ograniczenia. Potrzebujesz połączenia z internetem, by go używać i mogą się zdarzyć sytuacje, w których ChatGPT jest przeciążony i opóźnia twoją odpowiedź.
Każdego dnia sztuczna inteligencja szybko ewoluuje wraz ze wzrostem liczby startupów i firm, które wymyślają najlepsze sposoby na wykorzystanie tego potężnego generatywnego silnika do dostarczania informacji przy użyciu naturalnego języka. Gdy system dostaje większy dostęp do sieci, uczy się tego, czego chcą użytkownicy i staje się bardziej „inteligentny”, będzie kontynuował zmienianie sposobu podróżowania w nowy, nieoczekiwany i wyjątkowy sposób.
Ze względu na to, że technologia jest wciąż nowa i szybko się zmienia, ciężko jest powiedzieć, jak długoterminowo wpłynie na podróże, ale według Borden „AI jest technologią, która przyniesie wspaniały renesans podróży w odniesieniu do tego, jak planujemy, poszukujemy i finalnie kupujemy. Później zrewolucjonizuje nawet to, co robimy w czasie podróży”.
Dział: Technologia
Autor:
Abigail Bassett | Tłumaczenie: Eliza Gorzelak
Źródło:
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/ai-travel-dos-donts