2024-10-07 11:49:37 JPM redakcja1 K

Ten mały robot pomaga chorym dzieciom uczęszczać do szkoły

Kiedy dzieci są przewlekle chore i nie są w stanie uczęszczać do szkoły, to nie tylko choroba może być wyniszczająca – rozłąka od klasy i przyjaciół również może odcisnąć swoje piętno.

Źródło: Christian Sinibaldi/No Isolation

 

Dla młodych ludzi, którzy przechodzą przewlekłe leczenie lub zmagają się z problemami ze zdrowiem psychicznym, norweska firma No Isolation opracowała robota AV1, który może zastąpić dziecko w klasie, pełniąc rolę jego oczu, uszu, głosu i pomagając mu pozostać w kontakcie z rówieśnikami.

AV1 wygląda jak czysta, uproszczona wersja ludzkiej głowy i tułowia. Może obracać się o 360° i ma zamontowaną kamerę, mikrofon i głośnik. Nauczyciele umieszczają go na szkolnej ławce i uczeń kontroluje go zdalnie, używając aplikacji, do której otrzymuje unikalne hasło.

Florence Salisbury, dyrektorka marketingu No Isolation, powiedziała „Uczniowie mogą nacisnąć lub przesunąć palcem po ekranie, by spoglądać w różne zakątki klasy”. 

Uczeń może rozmawiać z nauczycielem, bądź rówieśnikami przez głośnik, a aplikacja ma opcję „podnieś rękę”, która sprawia, że na głowie robota miga światło. Mogą również wybierać emotikony, które wyświetlają się w oczach robota.

Salisbury mówi, że jest 3000 aktywnych jednostek AV1 w 17 państwach, głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech, z czego oba kraje mają ponad 1000 działających robotów.

W Wielkiej Brytanii szkoły mogą wypożyczyć robota AV1 za około 150 funtów (200 euro) miesięcznie, bądź zdecydować się na jednorazowy zakup za 3700 funtów (poniżej 4960 euro) z dodatkowym pakietem usług za 780 funtów (około 1045 euro) rocznie.

Źródło: Markus Haner/No Isolation

 

Salisbury stwierdza, że prawdopodobnie największą zaletą robota jest jego możliwość utrzymywania więzi międzyludzkich. Podzieliła się ona historią 15-letniego ucznia w Warwickshire, w Anglii, używającego AV1, którego przyjaciele zabierają ze sobą robota na lunch, aby chłopiec nadal czuł się częścią grupy.

„Podczas długiej nieobecności, gdzie rówieśnicy mogli nie widzieć swoich przyjaciół przez dłuższy okres czasu, to połączenie ze szkołą naprawdę staje się linią ratunkową dla ucznia, zwłaszcza dla tych, którzy chorują” mówiła Salisbury.

Według najnowszych statystyk rządu, ponad 19% uczniów w Anglii było notorycznie nieobecnych w szkole w trakcie jesieni 2023/24, z czego 7,8% z powodu choroby, co stanowi wyższy odsetek niż przed pandemią.

Podczas pandemii koronawirusa, zdalne nauczanie stało się normą, ale kiedy uczniowie wrócili do szkół, dla wielu nie jest już to opcją. AV1 został wprowadzony na rynek przed pandemią, ale niektóre szkoły poinformowały, że używają robotów, by pomóc uczniom, którzy zmagają się z ponowną integracją w szkolnym środowisku.

 

Sprawiają, że dziecko staje się ważne

Brytyjski Chartwell Cancer Trust jest zaopatrzony w 25 AV1 robotów, które dostarcza dzieciom z ciężkimi chorobami. Założyciel Michael Douglas powiedział CNN, ze roboty umożliwiają dzieciom pozostanie zaangażowanym w edukację, nawet podczas intensywnej terapii. 

„Są one kochane przez rodziców i robią prawdziwą różnicę”, stwierdził. „Sprawiają, że dziecko jest ważne”.

Jednak przyznał, że mogą wystąpić administracyjne wyzwania wokół ich użycia i że „biurokracja może być prawdziwym problemem” podczas prób wprowadzenia AV1 do szkół czy szpitali.

Dodał, że niektóre szkoły mogą zmagać się z utrzymaniem niezbędnej infrastruktury technicznej do płynnego działania, z powodu słabego połączenia Wi-Fi lub miejsc o słabym zasięgu mobilnym.

Źródło: No Isolation

                                                          

Szkolenie techniczne

W czerwcu opublikowano badania w zrecenzowanym czasopiśmie „Frontiers in Digital Health”, badające wykorzystanie AV1 w Niemczech i robota-avatar OriHime w Japonii wykazały, że technologie „mają duży potencjał, aby dzieci mogły pozostać w kontakcie społecznym i edukacyjnym”.

Jednak badania wykazały, że jest potrzeba ustanowienia struktur, które zapewnią równy dostęp do technologii avatarów oraz, że szkolenia dla nauczycieli dotyczących technicznych jak i społecznych aspektów robotów są ważne dla udanego wdrożenia ich w życie.

W sierpniu ubiegłego roku, No Isolation uruchomiło AV1 Academy, bibliotekę materiałów szkoleniowych i źródeł, mających na celu poprawę użyteczności robota.

Według Salisbury, AV1 jest zaprojektowany z solidnymi funkcjami ochrony prywatności. Nie są zbierane żadne dane osobowe i aplikacja uniemożliwia wykonywania zrzutów ekranu lub nagrań. Szyfrowanie zabezpiecza transmisję na żywo, a jednocześnie tylko jedno urządzenie może się połączyć, a głowa i oczy robota świecą się, sygnalizując aktywne użycie.

Na rynku jest wiele różnych robotów-avatarów i niektóre jak VGo i Buddy, mają koła i mogą się poruszać po szkole lub miejscu pracy, podczas gdy inne mają ekran, pokazujący twarz użytkownika. Salisbury stwierdziła, że brak kół jest bardziej praktyczne dla AV1 i ważąc około 1 kilograma, nauczyciele i uczniowie z łatwością mogą przenosić robota między klasami w uszytym na miarę plecaku.

Dodała, że brak ekranu, pokazującego twarz dziecka również może być zaletą. 

„Usuwanie tej presji, by być przy włączonej kamerze, zauważyliśmy, że zwiększa prawdopodobieństwo użycia robota dla uczniów z EBSA (unikanie szkoły na tle emocjonalnym)” powiedziała Salisbury.

Dział: Robotyka

Autor:
Nadia Leigh-Hewitson | Tłumaczenie: Wiktoria Potoczna – praktykantka fundacji https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://edition.cnn.com/business/tech/av1-robot-sick-children-school-spc/index.html

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE