2024-04-02 20:52:06 JPM redakcja1 K

To była największa gra online podczas lockdownu. Teraz Narodowe Muzeum Gier Wideo zebrało doświadczenia graczy, aby dowiedzieć się, co to dla nich oznaczało

"Dziś jest pierwszy dzień twojego nowego życia na tej dziewiczej, uroczej wyspie. Gratulacje!" - mówi Tom Nook, dobrotliwy tanuki, właściciel naszej nowej działki, kilka minut po rozpoczęciu gry Animal Crossing: New Horizons (Nook jest często oczerniany w sieci, ale nie można zaprzeczyć, że jest niezwykle gościnny).

"Odwiedzaliśmy przyjaciół, od których w rzeczywistości byliśmy odizolowani" ... wiele osób nadal spędza czas grając w Animal Crossing

Wielu graczy przeczytało tę pocieszającą wiadomość w niepewnych i przerażających czasach w świecie realnym: Animal Crossing: New Horizons ukazało się na Nintendo Switch 20 marca 2020 roku, na kilka dni przed wprowadzeniem w Wielkiej Brytanii pierwszego lockdownu wywołanego przez Covid.

Wybór tej daty okazał się strzałem w dziesiątkę. Kiedy wszyscy utknęliśmy w domu, gra pozwoliła nam sadzić nasze rodzime owoce, pielęgnować nasze kwiaty i zobaczyć, co oferuje pobliski sklep, spłacając Tomowi Nookowi nasze niemałe pożyczki (na szczęście nieoprocentowane). Był to idealny sposób na ucieczkę od chaosu i codziennych informacji o ofiarach śmiertelnych. Otworzyliśmy bramy do naszych wysp i powitaliśmy przyjaciół, a nawet nieznajomych w naszych spokojnych małych światach. Gdy prawdziwe życie się rozpadało, zaczęliśmy od nowa z kotami w okularach, owcami przebranymi za klauny i nosorożcami, które wyglądały jak ciasta.

Nagła popularność gry sprawiła, że sprzedaż Nintendo Switch gwałtownie wzrosła pomimo niedoborów spowodowanych pandemią. Do grudnia 2023 roku New Horizons sprzedało się w 44,79 milionach egzemplarzy - prawie trzy i pół raza więcej niż jakakolwiek inna gra z serii Animal Crossing, która działa od 2001 roku. Jest to, jak do tej pory, druga najlepiej sprzedająca się gra na Switcha, zaraz za Mario Kart 8 Deluxe.

Graczka April powiedziała mi, że ona i jej partner, Matthew, spędzili w grze ponad 700 godzin, zamieniając swoją wyspę we wspólny kreatywny projekt. "Zaplanowaliśmy konkretne motywy i przedmioty, których zamierzaliśmy użyć, wygląd dzielnic, a nawet historię niektórych miejsc i postaci" - mówi, dodając, że impreza w grze zorganizowana przez Matthew była jednym z najlepszych przyjęć urodzinowych, jakie kiedykolwiek miała. "Nigdy nie identyfikowałam się jako gracz i jest to pierwsza gra od czasu, gdy byłam nastolatką, którą kupiłam i w którą grałam" - mówi Amy. "Widziałam poczucie wspólnoty, jakie oferowała moim przyjaciołom, gdy nie mogliśmy nic robić razem w prawdziwym życiu. Organizowaliśmy tam randki, obserwowaliśmy gwiazdy, odwiedzaliśmy przyjaciół i robiliśmy zdjęcia z ludźmi, od których byłam w rzeczywistości odseparowana".

Christine Davitt (awatar, po prawej) i jej partner na pierwszej randce, która miała miejsce w Animal Crossing. Fot. Animal Crossing

Wielu graczy, w tym Amy, nadal gra. Dzieli się grą ze swoją pięcioletnią siostrzenicą: "Teraz gramy razem, a ja mogę przekazać to, co już wiem i oglądać niekończącą się radość z gry". Dziewczynka może odkrywać wyspę Amy, pełną szczęśliwych wspomnień stworzonych w ciągu ostatnich czterech lat.

John O'Shea, dyrektor kreatywny National Videogame Museum w Sheffield, jest niezwykle dumny z pracy swojego zespołu nad Animal Crossing Diaries (Dzienniki Animal Crossing), cyfrową wystawą mającą na celu udokumentowanie wpływowych i niezapomnianych chwil przeżytych przez graczy podczas lockdownu na całym świecie. O'Shea porównuje ten projekt do zbierania przez Science Museum Group kluczowych "artefaktów" z ery Covida, w tym pierwszej fiolki szczepionki używanej w programie masowej immunizacji. "W przyszłości będziemy mogli na nie spojrzeć i powiedzieć, że odzwierciedlają to, jak wyglądała pandemia, ale tak naprawdę myślę, że Animal Crossing Diaries, jako archiwum ludzkich doświadczeń, daje fascynujący wgląd w psychologię tamtych czasów" - mówi.

Wpisy są bardzo osobiste i pozwalają nam ponownie przeżyć pewną część pandemii oczami kogoś innego, od solowych festiwali równości po 50. urodziny (wymyślna kreacja obowiązkowa). Podobnym sensie, jeden z autorów opisuje, jak granie pomaga mu "zapomnieć o wszystkich strasznych rzeczach, które się teraz dzieją". Wpis w dzienniku Shivani dokumentuje stworzenie wyspy Bollywood, "by oddać hołd mojemu kulturowemu wychowaniu". Gra była dla nich kreatywnym ujściem, gdy Indie zmagały się z pandemią. Mieli nadzieję, że Bollywood umożliwi odwiedzającym graczom poznanie kultury Indii.

Gdy lockdown wreszcie się dobiegł końca, inni gracze, pod napływem inspiracji, przeniesieśli swoje doświadczenia z Animal Crossing poza granice cyfrowe - tak jak May Naidoo, który postawił sobie za cel zobaczenie oryginałów wszystkich 43 dzieł sztuki w muzeum w Animal Crossing. Naidoo udokumentował swoje doświadczenie na TikToku, gromadząc ponad 1,8 miliona wyświetleń w momencie zakończenia tego wyzwania. 

Możemy to zbudować... Animal Crossing: New Horizons pomogło graczom wyznaczyć cele i wyzwania po zakończeniu lockdownu. Fot. Nintendo

"Ukończenie go [wyzwania] poszerzyło moje ogólne uznanie dla sztuki, a ja mogłem osobiście zobaczyć najważniejsze dzieła sztuki i po raz pierwszy odwiedzić niesamowite kraje i miasta" - mówi Naidoo. "Prawdopodobnie nigdy nie odwiedziłbym niektórych z tych miejsc, gdyby nie ten cel. Cała akcja sprawiała wrażenie bardzo globalnej, w kilku ostatnich miastach, które odwiedziłem, po tym, jak poprzednie filmy zyskały rozgłos w Internecie, mogłem poznać ludzi i zaprzyjaźnić się z nimi, a także zostać zaproszonym na prywatne zwiedzanie niektórych muzeów".

Naidoo, podobnie jak inni dzielący się swoimi historiami, jest wdzięczny za możliwości i doświadczenia zdobyte podczas grania podczas lockdownów i trzymał się ich na długo po tym, jak świat wrócił do normy. Niektórzy uważają, że rozmowa o wspomnieniach budzi chęć powrotu do przeszłości.

W swojej książce Playing With Reality: Gaming in a Pandemic, dziennikarka Alex Humphreys zastanawia się nad rolą, jaką gry wideo odegrały w naszym życiu podczas pandemii Covida. Przeglądając Dzienniki, Humphreys zauważa zatarte granice między rzeczywistościami: "czasami jedynym sposobem, aby dowiedzieć się, o którym świecie mówią, jest zobaczenie waluty 'bells', o której mowa w następnym zdaniu". Dla milionów osób Animal Crossing stało się czymś więcej niż tylko grą.

Animal Crossing Diaries to cyfrowa wystawa zorganizowana przez Narodowe Muzeum Gier Wideo w Sheffield

Dział: Gry

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE