2023-04-27 10:18:45 JPM redakcja1 K

To może rozwiązać poważny dotąd problem

Generowanie ekologicznej energii z pomocą roślin? Grupa badaczy po raz pierwszy ukazuje, jak mogłoby to wyglądać.

Rośliny w szklarni (zdjęcie symboliczne): Czy natura zapewni rozwiązanie kryzysu energetycznego? (Źródło: IMAGO/Tass/Vladimir Smirnov) Badania są jeszcze w powijakach, ale nadzieje są ogromne: fotosynteza mogłaby w przyszłości rozwiązać naglące problemy energetyczne i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Sugerują to badania zespołu naukowców opublikowane w czasopiśmie naukowym „Nature”. Poprzez fotosyntezę rośliny zmieniają ubogie w energię substancje takie jak światło, woda i dwutlenek węgla w bogate w energię substancje takie jak glukoza i tlen. Ten prastary proces był badany przez długi czas. Naukowcy wielokrotnie próbowali sztucznie naśladować naturalne procesy w celu produkcji czystych paliw. Dzięki zastosowaniu impulsów laserowych, ultraszybkich technik spektroskopowych i niezwykle małych skal czasu, zespołowi z koordynatorem doktorem Jenny Zhang z University of Cambridge udało się teraz dokonać zupełnie nowych obserwacji. „Czarna skrzynka fotosyntezy nieco się uchyliła” Badacze odkryli, że elektrony mogą wydostawać się na początku fotosyntezy, czyli że białkowy szkielet komórki roślinnej jest „nieszczelny”. W ten sposób w pewnych momentach można było uzyskać ładunki elektryczne z fotosyntezy. „Myśleliśmy, że po prostu używamy nowej techniki do potwierdzenia tego, co już wiedzieliśmy” – powiedział Zhang. „Zamiast tego znaleźliśmy zupełnie nowy sposób i otworzyliśmy czarną skrzynkę fotosyntezy nieco dalej”. Naukowcy mają teraz nadzieję, że będą mogli systematycznie wykorzystywać obserwacje. Zebrane elektrony mogłyby następnie zostać wykorzystane w sieciach energetycznych i bateriach. Jak pisze portal Cnet również rozwój biopaliw mógłby potencjalnie zostać w ten sposób zrewolucjonizowany. Naukowiec Zhang widzi również „kompletnie nowe podejście do produkcji biopaliw”. Elektrony mogłyby być zbierane i kierowane w "najwcześniejszych i najsilniejszych punktach" fotosyntezy. Pokłada w tym projekcie ogromne nadzieje. „W dłuższej perspektywie, jeśli uda nam się stworzyć odnawialną energię i paliwa z samogenerujących się, samorecyklingujących, żywych materiałów, byłaby to jedna z najbardziej proekologicznych opcji, jakie można sobie wyobrazić dla przyszłości zrównoważonego rozwoju”.

Dział: Technologia