2025-02-13 11:47:41 JPM redakcja1 K

Twierdzi, że sztuczna inteligencja skróciła jego tydzień pracy o połowę

Pracownik gminny wykorzystał narzędzie sztucznej inteligencji w pracy i całkowicie odmienił swoją codzienność zawodową.

Lars Erik Brekne Johnsen wykorzystał sztuczną inteligencję, aby nauczyć się sztucznej inteligencji i zyskał nową codzienność w pracy. Zdjęcie: Renathe Seland „Wierzę, że zwiększyłem efektywność mojej pracy o co najmniej 50 procent” – mówi Lars Erik Brekne Johnsen.

Pracuje w dziale HR w gminie Kristiansand i z własnej inicjatywy zaczął korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji w pracy w ubiegłym roku. „To było tak, jakby pojawiło się sto Larsów Erików” – opowiada. Jego praca polega głównie na sporządzaniu protokołów, pisaniu e-maili i koordynowaniu – mnóstwie małych i dużych zadań, które narzędzia sztucznej inteligencji mogły pomóc mu rozwiązywać błyskawicznie.

 

Lars Erik Brekne Johnsen używa również sztucznej inteligencji do nauki obsługi oprogramowania w pracy. Zdjęcie: Jan Erik Gabrielsen / gmina Kristiansand

„Zacząłem cały czas testować różne rozwiązania, oglądałem filmy na YouTube i korzystałem z innych źródeł, aż w końcu stałem się w tym naprawdę dobry”. Po zaledwie kilku miesiącach jego codzienność w pracy całkowicie się zmieniła.  

Zadania, które wcześniej zajmowały godziny i minuty, były wykonywane w zaledwie kilka sekund, mówi Brekne Johnsen. Dzięki sztucznej inteligencji mógł podsumowywać długie dokumenty, pisać bardziej precyzyjne wiadomości e-mail i upraszczać małe i duże procesy w pracy. Dodatkowy czas poświęca teraz na podejmowanie się znacznie większej liczby zadań. 

„Działałem trochę jak królik Duracell. W zasadzie zgadzałem się na prawie wszystko, co pojawiło się na mojej drodze”.

Sztuczna inteligencja może pomóc gminom

Wielu odniesie ogromne korzyści postępując jak Brekne Johnsen. Według raportu firmy Sopra Steria, niektórzy pracownicy administracyjni mogliby zaoszczędzić 33 procent swojego tygodnia pracy dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji „Jeśli jest wykorzystywana właściwie, potencjał w niektórych obszarach jest ogromny” – mówi Jens-Petter Berget, doradca specjalistyczny w KS (Organizacja Sektora Komunalnego).

Berget wyjaśnia, że dużym wyzwaniem w sektorze komunalnym jest niewystarczająca liczba pracowników do wykonywania wszystkich niezbędnych zadań. „Dotyczy to szczególnie sektora zdrowia. Sztuczna inteligencja może pomóc nam w zarządzaniu zasobami w różnych obszarach” – mówi Berget.

 

Jens-Petter Berget, doradca specjalistyczny w KS, prowadzi kursy na temat sztucznej inteligencji dla pracowników gmin w Norwegii.

Jednak wdrożenie większej ilości sztucznej inteligencji nie jest czymś, co da się zrobić od ręki. Istnieje również wiele wyzwań, które firmy i pracownicy muszą rozważyć zanim zaczną korzystać z nowych narzędzi. „Niektóre obszary będą trudniejsze do wdrożenia sztucznej inteligencji, na przykład opieka zdrowotna, opieka społeczna i opieka nad dziećmi” – podkreśla Berget.

Problemy etyczne

Nowe narzędzia sztucznej inteligencji stwarzają również nowe problemy. W oprogramowaniu biurowym takim jak Microsoft 365, spotkania mogą być automatycznie transkrybowane i przechowywane. „Nagle istnieje tekst, który nie powstałby bez transkrypcji. To sprawia, że kluczowe jest przeprowadzenie etycznej oceny ryzyka i skutków takiej technologii” – mówi Leonora Bergsjø, która bada etykę cyfrową.

 

Leonora Bergsjø, badaczka etyki cyfrowej w Høgskolen w Østfold. Zdjęcie: Bard Halvorsen

To dotyczy również sposobu, w jaki dane mogą być udostępniane i wykorzystywane wewnętrznie w systemie. Wyzwaniem jest to, że narzędzia sztucznej inteligencji nieustannie zmieniają sposób, w jaki wykorzystują i przechowują dane. „To, co było słuszne wczoraj, może się zmienić. Więc podczas naszej rozmowy moje przykłady mogą być już nieaktualne, a to może być trochę niebezpieczne, jeśli mamy do czynienia z wrażliwymi informacjami”.

Z tym zgadza się także Brekne Johnsen z Kristiansand. Podkreśla, że bardzo ważnym jest przestrzeganie wytycznych dotyczących używania sztucznej inteligencji w miejscu pracy. „Ważne jest też, aby być świadomym, jakie dane wprowadza się do modeli sztucznej inteligencji. Jeśli korzysta się z publicznych źródeł, łatwiej jest bezpiecznie pracować z danymi”.

Trzy rady od Brekne Johnsena dla osób chcących testować sztuczną inteligencję:

  • Poproś chatbota o wyjaśnienie, jak go używać. Jeśli nie rozumiesz wyjaśnienia, po prostu poproś o prostsze wytłumaczenie.
  • Zapoznaj się z wytycznymi dotyczącymi sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Wykorzystaj sztuczną inteligencję, aby sprawdzić, które regulacje związane z RODO i przepisami prawnymi są najważniejsze w twojej roli.
  • Aktywnie używaj sztucznej inteligencji do szybkiej nauki nowych rzeczy, które są ci potrzebne w pracy. Pozwól sztucznej inteligencji wyjaśnić skomplikowane pojęcia dopasowane do twoich potrzeb. 

Dział: Technologia

Autor:
Egil Aslak Hagerup, Julie Helene Günther | Tłumaczenie: Agnieszka Koźniewska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.nrk.no/norge/sier-kunstig-intelligens-halverte-arbeidsuka-hans-1.17215668

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE