2024-07-05 17:46:38 JPM redakcja1 K

UE twierdzi, że płatna opcja bez reklam na Instagramie narusza przepisy

Komisja Europejska twierdzi, że model reklamowy „płać lub wyraź zgodę”, właściciela Facebooka, firmy Meta, narusza obowiązujące w niej przepisy. W ramach nowej usługi technologicznego giganta w UE użytkownicy muszą albo wyrazić zgodę na otrzymywanie spersonalizowanych reklam, albo płacić 12,99 euro miesięcznie za ich usunięcie.

Źródło: Getty Images 

Komisja poinformowała firmę Meta, że doszła do „wstępnego wniosku”, iż „binarny” wybór reklam przedstawiony użytkownikom nie spełnia wymogów Aktu o rynkach cyfrowych.  Meta twierdzi jednak, że jej model reklamowy reklamy jest zgodny z przepisami. „Abonament bez reklam jest zgodny z wytycznymi Sądu Najwyższego w Europie i jest zgodny z aktami o rynkach cyfrowych” – powiedział rzecznik Meta.Firmie grozi potencjalna kara w wysokości do 10% jej światowych przychodów, jeśli UE uzna, że ​​nie przestrzegała jej przepisów. UE twierdzi, że zgodnie z aktami o rynkach cyfrowych użytkownicy, którzy nie wyrażają zgody, „powinni mimo to uzyskać dostęp do równoważnej usługi, która wykorzystuje mniej danych osobowych” – w tym przypadku do reklam spersonalizowanych. Posunięcie to nastąpiło niecały tydzień po tym, jak regulatorzy UE oskarżyli Apple o naruszenie tych samych przepisów w App Store – po raz pierwszy stwierdzono, że firma narusza akta o rynkach cyfrowych. Joe Jones z Międzynarodowego Stowarzyszenia Specjalistów ds. Prywatności powiedział BBC, że „pomimo tego, że są to nowe przepisy w europejskiej cyfrowej piaskownicy regulacyjnej, akta o rynkach cyfrowych nie marnują czasu na działanie”. „Pojawia się wiele pytań dotyczących wdrożenia i wzajemnych powiązań między znacznie rozszerzonym zestawem narzędzi regulacji cyfrowych UE” – stwierdził. „Te pytania nie mają luksusu czasu na odpowiedź, gdy egzekwowanie rozpoczęło się szybko i konsekwentnie”. 

Meta stoi przed trudniejszymi obowiązkami jako jedna z kilku dużych firm technologicznych wyznaczonych jako „strażników” na mocy przepisów bloku mających na celu utrzymanie równych warunków działania i konkurencyjności platform cyfrowych. Kiedy w 2023 r. przyjęła model „płać lub wyraź zgodę”, wzbudziła obawy szeregu europejskich organów nadzorujących dane. Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) przyjęła w kwietniu opinię, w której stwierdziła, że ​​platformy pobierające opłatę za dostęp do równoważnej wersji swoich usług bez reklam spersonalizowanych „powinny poważnie rozważyć zaoferowanie dodatkowej alternatywy”. Aby rozwiać obawy organów regulacyjnych, w marcu Meta zaproponowała obniżenie podstawowej opłaty abonamentowej z 9,99 euro do 5,99 euro. Komisja twierdzi jednak, że model Meta nie stanowi prawdziwego wyboru dla użytkowników. „Chcemy umożliwić obywatelom przejęcie kontroli nad własnymi danymi i wybranie mniej spersonalizowanych reklam” – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji i szefowa ds. polityki konkurencji. Dodała, że ​​dochodzenie komisji rozpoczęte pod koniec marca ma na celu zapewnienie konkurentom możliwości konkurowania na rynku reklamy cyfrowej, „na którym strażnicy tacy jak Meta gromadzili dane osobowe milionów obywateli UE przez wiele lat”. Zamierza zakończyć dochodzenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 

 

Dział: Technologia

Autor:
Liv McMahon | Tłumaczenie: Łukasz Topolski - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/clky017yl1jo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE