Wielka Brytania jako pierwsza uzyskała licencję na pionowy start rakiety
Firma stojąca za silnikiem rakietowym, który wybuchł podczas testu na nowym porcie kosmicznym w Szetlandach w Wielkiej Brytanii, może nadal być pierwszym w Europie, która przeprowadzi pionowe starty rakiet do orbity ziemskiej.
Zdjęcie: RFA
Niemiecka firma Rocket Factory Augsburg (RFA, Fabryka rakiet Augsburg) otrzymała pierwszą licencję operatora startów, pozwalającą na start rakiet z portu kosmicznego SaxaVord. Licencja, przyznana przez Civil Aviation Authority (CAA, Urząd Lotnictwa Cywilnego), daje pozwolenie firmie RFA na przeprowadzanie do dziesięciu startów rakiet rocznie, wynoszących małe satelity i inne ładunki na orbitę.
RFA określiła tę licencję, jako „przełomowy moment”, pierwszą tego rodzaju przyznaną w Europie. „To nowa era dla przemysłu lotniczego, a przyznanie pierwszej licencji na pionowy start z terytorium Wielkiej Brytanii przybliża nas do historycznego kamienia milowego dla narodu,” powiedział Rob Bishton z CAA. „Ta licencja jest zwieńczeniem ogromnej pracy wykonanej za kulisami, aby wprowadzić odpowiednie środki bezpieczeństwa i ochrony środowiska przed rozpoczęciem startów.”
SaxaVord Spaceport posiada już wszystkie niezbędne licencje do działalności i ma nadzieję, że w przyszłości będzie w stanie przeprowadzać do 30 startów rakiet rocznie. Kolejne sześć firm rakietowych planuje starty z portu kosmicznego w Szetlandach, jednak to RFA jest najdalej w swoich planach. Ich pierwszy lot testowy jest już całkowicie zarezerwowany, a siedem niemieckich firm zobowiązało się do umieszczenia swoich cennych ładunków na pokładzie.
Brytyjska firma Orbex ogłosiła niedawno, że przeniosła swój plan startów z portu kosmicznego Sutherland w północno-zachodniej Szkocji do SaxaVord Spaceport. Kolejna niemiecka firma, HyImpulse, ma nadzieję na wyniesienie własnego pojazdu na orbitę z miejsca Unst. Szkocka firma Skyrora również czeka na zatwierdzenie swojej licencji operatora startów przez CAA. Jeśli zostanie jej przyznana, firma planuje wyniesienie swojego pojazdu Skylark L z Szetlandów pod koniec 2025 roku lub na początku 2026 roku, z maksymalnie 16 startami rocznie po tym czasie.
Port kosmiczny znajduje się w jednym z najbardziej wysuniętym na północ miejscu w Szkocji. Zdjęcie:https://www.bbc.com/news/articles/c4gzl9dz5rdo
Jörn Spurmann, współzałożyciel RFA, powiedział: „To przełomowy moment dla RFA i dla europejskiego przemysłu kosmicznego.” „Zdobycie pierwszej licencji startowej poza ustalonym ośrodkiem ESA w Kourou to silne potwierdzenie naszej doskonałości technicznej i punkt zwrotny dla europejskiej innowacji kosmicznej.” „Ta licencja to odważny krok Europy w stronę niezależnego, konkurencyjnego i zrównoważonego dostępu do przestrzeni kosmicznej.”
„Dzięki umożliwieniu opłacalnych i elastycznych startów z kontynentu europejskiego, kładziemy fundamenty pod nową erę eksploracji kosmosu i komercjalizacji, zapewniając, że Europa pozostanie na czołowej pozycji w globalnym wyścigu kosmicznym.” Minister ds. biznesu rządu Szkocji, Richard Lochhead, powiedział, że ta wiadomość to „monumentalna chwila” dla szkockiego sektora kosmicznego. „Szkocja nie tylko produkuje satelity, ale teraz jesteśmy na dobrej drodze do ich wystrzelenia i dostarczania eksperckiej analizy danych, które one później dostarczają”, dodał.
Pierwszy start
RFA jest pewna, że pierwszy lot testowy rakiety RFA ONE o wysokości 30 m odbędzie się w 2025 roku. Spurmann powiedział BBC Scotland News, że ma realistyczne podejście do możliwości, że pierwsza rakieta trafi na orbitę. „Pierwszy start to lot testowy. Zobaczymy, jak daleko uda nam się zajść”, dodał. „Statystyki na całym świecie są bardzo niekorzystne, ale zobaczymy, jak daleko uda nam się dotrzeć.”
Rakieta wystartuje z platformy startowej 1 „Fredo” na terenie portu kosmicznego SaxaVord. Następnie poleci na północny zachód, nad Morze Norweskie i Biegun Północny, zanim, mamy nadzieję, wejdzie na orbitę na wysokości około 500 km nad powierzchnią Ziemi. W czasie okna startowego wokół Szetlandów zostanie wprowadzona Strefa Wyłączenia Startu (LEZ), a także nałożone zostaną ograniczenia dotyczące pobytu wszelkich samolotów i statków w tym obszarze.
Po starcie pierwsza i druga część rakiety oddzielą się i spadną po zużyciu paliwa, umożliwiając trzeciej części kontynuowanie lotu z cennym ładunkiem.
Poprzedni start zakończył się niepowodzeniem i eksplozją. Zdjęcie: https://www.bbc.com/news/articles/c4gzl9dz5rdo
W przeciwieństwie do rakiety Starship Elona Muska, sekcje paliwowe rakiety nie będą ponownie wykorzystywane. Zamiast tego, pierwsza i druga część spadną z powrotem do morza, opadając na dno, gdzie utworzą sztuczną rafę i staną się siedliskiem dla życia morskiego. W zeszłym roku, podczas testu znanego jako „hot-fire” (gorący ogień), silnik RFA wybuchł na terenie portu kosmicznego SaxaVord, powodując pewne uszkodzenia platformy startowej i całkowicie niszcząc silnik.
Nowy test „hot-fire” dziewięciosilnikowego Helixa będzie musiał zostać przeprowadzony na stole startowym, zanim zostanie wydane pozwolenie na start. Pozostała część trójfazowej rakiety RFA ONE jest już na ostatnich etapach budowy w Augsburgu, w Niemczech i zostanie złożona na Szetlandach w nadchodzących miesiącach.
Dział: Kosmos
Autor:
BBC | Tłumaczenie: Julia Nawrocka - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/