2025-02-24 10:49:25 JPM redakcja1 K

Za dużo gier, za mało czasu – ale czy jest szansa na zmianę?

W Japonii istnieje słowo opisujące półkę pełną kupionych, lecz nigdy nie przeczytanych, książek - tsundoku. Gry wideo mają swoją własną wersję tego wyrazu – kupka wstydu.

Twórcy nowego RPG, Avowed, chcą aby gra „szanowała czas graczy”. Zdjęcie:https://www.bbc.com/news/articles/czxklzlxxwyo

Większość właścicieli konsol lub komputerów PC prawdopodobnie ma taką – stale rosnącą kolekcję niedokończonych lub nawet nierozpoczętych tytułów. Istnieją strony internetowe umożliwiające graczom segregowanie swoich cyfrowych szafek wstydu oraz grupy wsparcia Reddit, dzielących się wskazówkami, jak takie zbiory zmniejszyć. To osobna kwestia. A także symptom potencjalnie większego problemu.

Większa ilość gier jest wydawana niż kiedykolwiek wcześniej, a szczególnie hity wysokobudżetowe stają się coraz dłuższe. Niektóre szacunki sugerują, że zaledwie 10% kupujących grę dociera do jej końca. Jednak czy sytuacja zaczyna się zmieniać?

Pożeracz czasu: gracze Baldur's Gate 3 mogą spodziewać się co najmniej 70 godzin z charyzmatycznym wampirem Astarionem. Zdjęcie: https://www.bbc.com/news/articles/czxklzlxxwyo

Według Metacritic – strony internetowej agregującej recenzje gier - spośród 10 najlepiej ocenianych gier od 2020 r. ukończenie pięciu zajmie co najmniej 60 godzin. Analityk Rhys Elliott z Midia Research twierdzi, że trend na dłuższe gry „z biegiem czasu zaczął się prawie niezauważalnie rozprzestrzeniać”.

„Z każdym rokiem gry stawały się coraz większe, a potem, w ciągu 10 lat, nastąpił niesamowity skok jeśli chodzi o długość produkcji”.

Rhys używa jako przykładu popularnej serii Assassin's Creed. Ukończenie wcześniejszych sequeli zajmowało około 25 do 30 godzin. Ale gra Assassin's Creed Valhalla z 2020 roku może zająć od 60 do ponad 100 godzin.

W teorii, obecna cena większej ilości gier wydaje się świetną okazją. Rhys twierdzi jednak, że tworzenie gier trwa dłużej i kosztuje więcej niż kiedykolwiek, a cena, jaką płacą za nie gracze, nie wzrosła tak bardzo. Na podstawie publicznych danych pochodzących od głównych producentów konsol oraz ze sklepu Steam dla komputerów PC, Rhys odkrył że im dłuższa jest gra, tym mniejsza jest liczba graczy, którzy ją ukończą.

„A to sugeruje, że bardziej napięte harmonogramy prac rozwojowych i rosnące budżety napędzające dłuższe gry nie przynoszą już tak dużych zysków” – mówi.

Rhys opublikował już wcześniej badania, w których argumentował, że byłoby lepiej dla firm, gdyby tworzyły one krótsze gry.

„Gdyby twórcy gier skrócili długość gry takiej jak Assassin's Creed o 20%, większość graczy nigdy by tego nie zauważyła”.

Jest jeszcze jedna możliwość – dać graczom wybór. Carrie Patel to Game Director w firmie Obsidian, pracujący nad grą Avowed – wydaną w tym tygodniu na Xbox i PC. Należące do Microsoftu studio ma długą historię w gatunku gier RPG i posiada na swoim koncie takie hity, jak The Outer Worlds i Fallout: New Vegas. Ukończenie gier RPG zajmuje zazwyczaj dziesiątki godzin, ale Carrie twierdzi że studio próbowało zaprojektować Avowed tak, aby dostosować się do graczy, którzy chcą krótszej rozgrywki.

„Zdecydowanie słyszałem od wielu naszych pracowników i graczy opinię: ‘Jak fajnie! Gra, którą naprawdę mogę ukończyć’„ – mówi.

Recenzenci sugerują, że szybkie przejście gry Avowed zajmie około 15 godzin, a ukończenie całej dodatkowej opcjonalnej zawartości pochłonie 40 lub więcej. Podobnie jest w przypadku niektórych poprzednich tytułów studia, ale w przypadku Avowed twórcy chętnie podkreślali, że jest to gra, która „szanuje czas gracza”.

„Wiemy, że każdy ma mnóstwo możliwości oraz wiele rzeczy do zrobienia w swoim czasie. Dlatego chcemy, aby wszystko, co znajdą w naszych grach, było warte ich czasu” – mówi Carrie.

Avowed jest osadzone w tym samym uniwersum co wczesne gry z serii Pillars of Eternity. Zdjęcie: https://www.bbc.com/news/articles/czxklzlxxwyo

Gry nie muszą zawierać setek godzin przygód, aby były wielkimi hitami. Niektórzy fani narzekali, gdy dowiedzieli się, że pełna wersja Spider-Mana 2, wydana na PS5 w 2023 roku, może zostać ukończona w niecałe 30 godzin. Gra zebrała jednak dobre recenzje i pobiła rekord sprzedaży Sony – był to przypadek, w którym jakość przewyższała ilość. To podejście pasuje do Carrie.

„Nie sądzę, żeby większość ludzi szukała czegoś tylko po to, żeby zabić czas na kilka godzin” – mówi.

„Chcą naprawdę wciągającego i cennego przeżycia”.

Analityk Rhys twierdzi, że jest to „inteligentne” podejście.

„Jeśli chcesz po prostu przez to przebrnąć, możesz to zrobić, a mimo to będziesz mieć pełne doświadczenie.

„I myślę, że prawdopodobnie zobaczymy w przyszłości trochę więcej tego rodzaju eksperymentów”.

Rodzi się pytanie – dlaczego firmy w ogóle robią tak długie produkcje? Nawet w przypadku gry takiej jak Avowed spora liczba graczy zobaczy jedynie ułamek tego, co ma ona do zaoferowania. 

Carrie przyznaje: „Zawsze z tyłu głowy słyszysz ten cichy głosik, który mówi: ‘A co z graczami, którzy to pominą?’".

„Dlatego zawsze chcesz mieć pewność, że masz boczne drogi dla osób, które są mniej zainteresowane wchodzeniem w szczegóły fabuły.

„Mogę jednak być pewna, że ludzie, którzy będą gotowi w pełni eksplorować naszą grę, spędzą w Avowed swój najlepszy czas”.

Dział: Gry

Autor:
Tom Richardson | Tłumaczenie: Andrzej Wachnicki - praktykant fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/

Źródło:
https://www.bbc.com/news/articles/czxklzlxxwyo

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się

INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE