2024-04-28 19:21:23 JPM redakcja1 K

Zatrzymajmy degradację Finnmarku

Ponad 100 mil "jednokierunkowych dróg" przez dziką przyrodę - to byłaby konsekwencja, gdyby wszystkie zgłoszone projekty przemysłu wiatrowego w Finnmarku zostały zrealizowane. Tylko w gminie Lebesby zgłoszono dziewięć obiektów, które wymagałyby budowy kilkuset kilometrów dróg.

W Finnmarku zarejestrowano 25 projektów branży wiatrowej z nieznaną liczbą turbin wiatrowych. Zdjęcie: Leif Arne Jåma.

- "Samo istnienie wielu dróg, które będą używane wyłącznie podczas budowy, jest wystarczająco złe. Kiedy zbudowane zostaną drogi większe niż prawie wszystkie drogi powiatowe w tym obszarze - o szerokości około 14 metrów, aby dostarczyć duże elementy turbin - oznacza to ogromną ingerencję w naturę" - mówi Kjell M. Derås ze Stowarzyszenia Ochrony Przyrody.

Na szczęście tylko niewielka część zarejestrowanych projektów będzie mogła zostać zrealizowana ze względu na ograniczenia w sieci elektroenergetycznej, ale nadal będzie to kwestia dużych zniszczeń w środowisku naturalnym.

Rzadka przyroda i dzika przyroda

W Finnmarku zarejestrowano 25 projektów branży wiatrowej z nieznaną liczbą turbin wiatrowych. Realizacja tych wszystkich założeń doprowadziłaby do budowy ponad 1000 kilometrów dróg; Oprócz dróg prowadzących do obiektów na każdą turbinę potrzeba średnio 800 metrów drogi.

Inwestycja odpowiada odległości Oslo – Bodø i będzie największą w historii budową drogi w Finnmark, na wyjątkowych obszarach przyrodniczych.

 – ,,Chociaż wszystkie obiekty nie zostaną zbudowane, będzie to oznaczać ogromną ingerencję w naturę, na z ostatnich dużych i sąsiadujących ze sobą obszarów przyrodniczych w Europie Północnej" - mówi Kjell Derås. - Drogi podzielą krajobraz alpejskiej tundry, który jest bardzo wrażliwy zarówno sam w sobie, jak i na wszystko, od owadów po lisy polarne i sowy śnieżne. Obydwa gatunki są odpowiednio silnie i krytycznie zagrożone.

Niekompetencja

Inne ekosystemy i hydrologia w krajobrazach z obszarami podmokłymi są również bardzo wrażliwe. W połączeniu z ryzykiem naruszenia praw rdzennej ludności, było to przyczyną, dla której większość obszarów została określona jako nienadające się do zagospodarowania w propozycji "Krajowych Ram dla Energetyki Wiatrowej" w 2019 roku. Badanie miało na celu zidentyfikowanie obszarów w Norwegii, które są odpowiednie lub nieodpowiednie dla przemysłu wiatrowego.

- „Naturalne ingerencje są znacznie bardziej poważne niż obecność turbin wiatrowych, chociaż zanieczyszczenie hałasem i zaśmiecanie obszarów również stanowią poważne zagrożenia. Nawet jeśli interwencje zostaną naprawione po zakończeniu budowy, większość szkód będzie trwała," mówi Kjell Derås. "Wiele dróg jest używanych tylko raz, nawet jeśli wymagają pewnych prac konserwacyjnych. Następnie pozostawia się je, aby ulec rozkładowi. Przywrócenie do stanu pierwotnego obszarów dotkniętych przez takie interwencje jest, delikatnie mówiąc, bardzo czasochłonne."

Kraftpack Melkøya to klęska żywiołowa

Rozwój energetyki wiatrowej stanowi część planu mającego na celu pokrycie zapotrzebowania na energię powstałego w związku z zaopatrywaniem Melkøya w energię elektryczną z lądu. Sama Melkøya wymaga podwojenia produkcji energii w Finnmark.

- ,,Jesteśmy bardzo krytyczni wobec ogromnej ingerencji w przyrodę, jaką pociągnie za sobą ta inwestycja" - mówi Kjell Derås.

Linie wysokiego napięcia i prawa ludności tubylczej

Poza samymi turbinami i drogami, elektrownie wiatrowe będą wiązały się z budową kilometrów tras linii wysokiego napięcia. Dopiero planowana nowa linia przesyłowa ze Skaidi do Hammerfest wywołała ostre reakcje i może stać się kolejnym kwestionowanym projektem podobnym do Fosen.

Obszar, na którym planowana jest największa inwestycja, znajduje się na terenie gminy Lebesby. Planowany zakład w Davvi zajmie powierzchnię 63 km2 i będzie wymagał około 110-120 km dróg dojazdowych i wewnętrznych, w zależności od docelowej liczby turbin wiatrowych. Projekt ten wchodzi w silny konflikt zarówno z obszarami zamieszkanymi przez Lapończyków, jak i obszarami naturalnymi wolnymi od interwencji.

Autor:
Kjetil Grude Flekkøy | Tłumaczenie: Agnieszka Wierzycka

Żródło:
https://naturvernforbundet.no/stans-ramponeringen-av-finnmark/

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.