2023-12-06 10:08:14 JPM redakcja1 K

Dlaczego Formuła 1 stała się nowym ulubionym sportem w świecie mody.

Więcej fanów, więcej wyścigów, więcej uwagi: Formuła 1 kwitnie i coraz więcej marek modowych chce na tym skorzystać. Wyposażają całe zespoły i projektują kolekcje związane z tym sportem.

Byli tam wszyscy: Tommy Hilfiger, Rihanna i A$AP Rocky. Marki takie jak Puma, Tag Heuer, Sacaï i Palace. Wszyscy przybyli w miniony weekend, nie na wydarzenie modowe, ale na premierę najnowszego wyścigu Formuły 1 w Las Vegas. Podczas gdy sportowcy jak Max Verstappen i Sergio Pérez ścigali się po ulicach pustynnego miasta, liczne marki modowe i luksusowe organizowały przy granicach wydarzenia imprezy i sklepy tymczasowe.

A$AP Rocky zaprezentował swoją pierwszą kolekcję jako nowy dyrektor kreatywny linii Formuły 1 Puma. Tommy Hilfiger, którego marka od lat zaopatruje zespół Mercedes-AMG i który wspólnie z Lewisem Hamiltonem wprowadziła kilka kolekcji, ogłosił w Las Vegas nowe partnerstwo z aktorem Damsonem Idrisem, który w nowym filmie Formuły 1 ,,Apex” zagra główną rolę obok Brada Pitta. Do partnerów współpracujących z Mercedesem-AMG należy teraz japońska marka Sacai, której projektantka Chitose Abe również przybyła do Las Vegas, Zespół Formuły 1 Haas został wsparty przez Palm Angels i w ramach wydarzenia wprowadził nową linię koszulek, a co z Red Bull’em?

Zaprezentował kolekcję kapsułową swojej marki AlphaTauri we współpracy z amerykańskim artystą Brendanem Monroe’em. 

Raper A$AP Rocky, nowy dyrektor kreatywny Formuły 1 w Puma. Źródło: Puma

To, że świat mody i sportu świetnie się rozumieją, to oczywiście nic nowego. Tenisiści działają jako ambasadorowie marek, luksusowe marki wyposażają drużyny olimpijskie lub stają się sponsorami zawodów. Spotykają się na pokazach mody, wydarzeniach sportowych czy na czerwonym dywanie Met Gala. Nadzieją jest, że każda ze stron może zainteresować obserwujących i społeczność fanów drugiej strony oraz zyskać uwagę. 

To, że marki modowe teraz interesują się właśnie Formułą 1, projektując uniformy dla zespołów oraz specjalne kolekcje dla klientów końcowych, ma związek z rosnącą liczbą ich fanów. Od 2017 roku właściciel Liberty Media, posiadający udziały w różnych amerykańskich koncernach medialnych i drużynach sportowych, takich jak klub baseballowy Atlanta Braves, inwestuje w nowe możliwości marketingowe, które mają na celu dotarcie do pokolenia Z, promuje Formułę 1 i jej gwiazdy w mediach społecznościowych oraz stworzył hit na platformie Nelix - ,,Drive to Survive”, serial dokumentalny o Formule 1, który liczy już pięć sezonów.

Ale jakie są wynik?

 przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, gdzie sport był praktycznie przez lata pomijany, fenomen Formuły 1 kwitnie jak nigdy dotąd. Nowe wyścigi takie jak te w Miami czy Las Vegas przyciągają celebrytów np. Michelle Obama, ale jak i sponsorów i turystów. W 2022 roku liczba widzów w Ameryce Północnej wzrosła o 28 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Coraz więcej z nich to kobiety: według danych Liberty Media stanowią one 40% całej społeczności fanów. W 2017 roku było to zaledwie 8%.

Kolaboracja AMG i Scai jest zainspirowana modelem Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG, pierwszym samochodem wyścigowym Mercedes-AMG, który został przez fanów i prasę czule nazwany ,,Rote Sau”. Źródło: AMG x Sacai

Oczywiście także sami sportowcy czerpią korzyści z zainteresowania wokół swojego sportu. Louis Vuitton, od 2021 roku tworzący spersonalizowany kufer dla Trofeum Grand Prix Monako, wielokrotnie ubierał kierowcę wyścigowego Pierre Gasly’ego i zaprosił go na męski pokaz mody Pharella Williamsa w czerwcu ubiegłego roku. Gwiazda zespołu Alfa Romeo, Zhou Guanyu z Chin, regularnie publikuje zdjęcia swoich stylizacji, często markowych, takich jak Dior czy Lululemon.

Ta nowa generacja gwiazd Formuły 1 podąża śladami Lewisa Hamiltona, który od lat eksponuje się wśród projektantów mody, biżuterii i tatuaży, za co wcześniej dostawał często krytykę od fanów i mediów. Dziś uważany jest za jednego z najlepiej ubranych sportowców, a jego sława dzięki stylizacjom tylko jeszcze bardziej wzrosła. Od dłuższego czasu pracuje również nad własną karierą w modzie poprzez swoją markę +44. Zainteresowanie jego sportem nie zamierza szybko opaść, a o to dba także Hollywood: ,,Ferrari”, biograficzny film o założycielu Ferrari, Enzo Ferrari, w którego rolę wciela się Adam Driver, planowany jest na wiosnę 2024 roku w niemieckich kinach. 

W Las Vegas ogłoszono wieloletnią umowę aktora Damsona Idrisa (po lewej) z marką Tommy Hilfiger, który obecnie pracuje nad filmem o Formule 1 APXGP. Źródło: Tommy Hilfiger.

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Wymagane zalogowanie

Musisz być zalogowany, aby wstawić komentarz

Zaloguj się