Elon Musk mówi, że naprawi rząd podczas trwania kadencji Trumpa. Jego osiągnięcia pokazują co innego
Elon Musk składa wielkie obietnice podczas kampanii na rzecz byłego prezydenta Donalda Trumpa. Jego dotychczasowe osiągnięcia biznesowe budzą jednak wątpliwości, czy będzie w stanie je zrealizować.
Elon Musk, założyciel SpaceX i Tesli, bierze udział w spotkaniu w stylu otwartej debaty, aby promować wczesne i korespondencyjne głosowanie w Ridley High School 17 października 2024 r. w Folsom w Pensylwanii. Zdjęcie: Anna Moneymaker/Getty Images
Musk i Trump publicznie rozmawiali o potencjalnej roli rządowej dla CEO Tesli i SpaceX, jeśli Trump wygra wybory prezydenckie. Choć nie podano żadnych szczegółów, Musk żartobliwie wspomniał o możliwości objęcia stanowiska szefa „departamentu efektywności rządowej” (DOGE), nawiązując do swojego ulubionego mema i kryptowaluty. Trump natomiast powiedział w zeszłym tygodniu w Fox News, że Musk mógłby pełnić funkcję „sekretarza ds. cięć kosztów”, agencji rządowej, która również obecnie nie istnieje.
Gdyby Musk przewodził jakimś zespołem zadaniowym, zleciłby ostre cięcia w celu ograniczenia marnotrawstwa wydatków, które nie przynoszą korzyści Amerykanom, być może wykorzystując sztuczną inteligencję do określenia, gdzie należy wprowadzić redukcję – powiedział na trasie kampanii i w wywiadzie udzielonym Trumpowi w sierpniu X. Powiedział również, że zaproponowałby masowe wycofanie regulacji rządowych, na które od dawna narzekano. Musk obiecał delikatne podejście, oferując hojne pakiety odpraw dla zwalnianych pracowników rządowych, jednocześnie proponując system oceny, który grozi zwolnieniami niewystarczalnych pracowników. Wszystkie te taktyki Musk stosował lub obiecywał w swoich firmach. Jego osiągnięcia są mieszane. Musk nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Znaczne redukcje
Trump podczas wywiadu z Muskiem w sierpniu i w późniejszych publicznych dyskusjach na temat możliwej roli Muska w rządzie, chwalił go za jego bezwzględność w zwalnianiu pracowników. Związek zawodowy pracowników przemysłu samochodowego UAW złożył w sierpniu pozew przeciwko parze po tym, jak Trump nazwał Muska „bezwzględnym” i zasugerował, że zwolni strajkujących pracowników. Trump, ogłaszając we wrześniu swoje plany dotyczące możliwej roli Muska, powiedział, że przedstawi on zalecenia dotyczące „drastycznych reform”.
W niedzielę na spotkaniu otwartym w Pittsburghu, podczas dyskusji o tym, co mógłby zrobić dla rządu, Musk powiedział, że konieczne będą poważne cięcia wydatków rządowych: „Krok nr 1 to wydawać znacznie mniej” — powiedział Musk. „Zacznijmy od zera”. Cięcia nie zawsze jednak sprawdzały się dobrze dla firm Muska.
Musk dokonał znaczących zwolnień w X, zwalniając około 80% pracowników firmy. Doprowadziło to do powstania niskiej jakości, niestabilnego produktu, o czym świadczą jego katastrofalne awarie technologiczne – przekazuje wywiad z gubernatorem Florydy Ronem DeSantisem z 2023 r. i Trumpem kilka miesięcy temu. Musk wyeliminował również zespoły ds. zaufania i bezpieczeństwa X, co doprowadziło do eskalacji mowy nienawiści i niekontrolowanej dezinformacji — oraz odejścia reklamodawców z platformy. Według Fidelity serwis X jest warte o 80% mniej niż wtedy, kiedy Musk kupił je w październiku 2022 r.
Wycofywanie przepisów
Przepisy od lat dręczą Muska, który występuje przeciwko temu, co nazywa niepotrzebną biurokracją. To nie jest nowa skarga wśród liderów biznesowych. Różni się to podejściem Muska do omijania lub naginania przepisów, co czasami prowadzi do katastrofalnych skutków. W Tesli Musk ambitnie posuwał się naprzód we wdrażaniu technologii „pełnej autonomicznej jazdy”, mimo licznych wypadków oraz ostrzeżeń i dochodzeń rządowych. W podejściu „najpierw wdroż, a później napraw” Tesla ogłosiła kilka wycofań tej technologii, chociaż firma utrzymywała, że oprogramowanie do automatycznego prowadzenia pojazdów ratuje życie.
Najważniejszy amerykański regulator bezpieczeństwa ogłosił w piątek kolejne dochodzenie w sprawie Tesli po śmiertelnym wypadku z udziałem pieszego potrąconego przez samochód wykorzystujący samojezdne funkcje Tesli. W zeszłym roku Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego stwierdziła, że technologia „doprowadziła do nieuzasadnionego ryzyka dla bezpieczeństwa pojazdów mechanicznych z powodu niewystarczającego przestrzegania przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Ostrzegał również, że FSD może łamać przepisy ruchu drogowego na niektórych skrzyżowaniach, „zanim niektórzy kierowcy zdążą interweniować”.
W SpaceX omijanie kalifornijskich regulatorów rządowych doprowadziło do notorycznie niezadowolonych mieszkańców i pozwów w teksańskim miasteczku, w którym firma założyła sklep, aby wystrzelić i przetestować swoje potężne rakiety. Wśród skarg znalazły się wtargnięcia, wybite okna i duże pola szczątków. Musk przeniósł znaczną część działalności SpaceX z Kalifornii do Teksasu z powodu zbyt wielu regulacji. Firma pozwała kalifornijskiego regulatora w zeszłym tygodniu.
Dbanie o zwolnionych pracowników
Musk zasugerował zaoferowanie zwolnionym pracownikom rządowym dwuletniej odprawy, według Wall Street Journal, który uczestniczył w kilku wiecach Muska na rzecz Trumpa. „Nie chodzi o to, aby być okrutnym lub sprawić, aby ludzie nie byli w stanie spłacić kredytu hipotecznego” — powiedział Musk w piątek. Musk z X był jednak wielokrotnie pozywany za niedotrzymanie obietnicy wypłacenia odpraw zwolnionym pracownikom — w tym byłemu dyrektorowi generalnemu i innym ważnym dyrektorom, którym odmówiono wypłaty setek milionów dolarów w ramach odpraw.
Zanim Musk kupił Twittera (obecnie X) w 2022 r., plan odpraw firmy przewidywał, że pracownicy, którzy pozostali po przejęciu i zostali następnie zwolnieni, otrzymają do sześciu miesięcy wynagrodzenia plus jeden tydzień wynagrodzenia za każdy rok pracy dla firmy. Jednak pozwy przeciwko Muskowi i firmie twierdzą, że firma odmówiła wypłaty. Musk wygrał jeden taki pozew na początku tego roku, ale kilka pozostaje w toku.
Dział: Świat
Autor:
David Goldmann | Tłumaczenie: Olga Baćkowska – praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://edition.cnn.com/2024/10/22/tech/elon-musk-government-efficiency/index.html