Szczyt NATO 2024: zapowiedź wydarzenia z udziałem ambasadora Michaela Carpentera, starszego dyrektora ds. europejskich w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego
Stany Zjednoczone będą gospodarzem szczytu NATO w 2024 roku, który odbędzie się w Waszyngtonie w dniach 9-11 lipca. Przed tym wydarzeniem ambasador Michael Carpenter przedstawi przegląd planowanych działań oraz oczekiwań związanych ze szczytem.
Źródło: https://by.usembassy.gov
THE WASHINGTON FOREIGN PRESS CENTER, WASZYNTON D.C.
Moderator: Dzień dobry wszystkim zgromadzonym w Washington Foreign Press Center (Waszyngtońskim Centrum Prasy Zagranicznej). Nazywam się Miranda Patterson i będę moderatorem dzisiejszej odprawy. To ekscytujący tydzień tutaj w Waszyngtonie, ponieważ obchodzimy Tydzień NATO. Dziś dołączył do nas ambasador Mike Carpenter, specjalny asystent prezydenta i starszy dyrektor ds. europejskich w Radzie Bezpieczeństwa Narodowego. Ambasador Carpenter przedstawi przegląd najważniejszych wydarzeń związanych z NATO, które odbędą się w tym tygodniu.
Niniejsza odprawa jest protokołowana, a jej zapis i nagranie wideo zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej, fpc.state.gov, po zakończeniu spotkania. Dziennikarzy dołączających do nas za pośrednictwem Zooma prosimy o zmianę nazwy wyświetlanej na ekranie na swoje imię i nazwisko oraz nazwę redakcji. A teraz oddaję głos Ambasadorowi Carpenterowi, który wygłosi swoje uwagi wstępne.
AMBASADOR CARPENTER: Świetnie, bardzo dziękuję. Zacznę od kilku uwag wstępnych, a potem chętnie odpowiem na Państwa pytania.
Prezydent Biden z niecierpliwością oczekuje na przyjęcie 38 szefów delegacji w tym tygodniu w Waszyngtonie na historycznym szczycie z okazji 75. rocznicy powstania NATO. Wśród zaproszonych gości znajdą się liderzy naszych 31 sojuszników z NATO, a także partnerzy NATO, w tym Ukraina, Japonia, Nowa Zelandia, Republika Korei, Australia i Unia Europejska. Oczekujemy również na przyjęcie licznej grupy wysokich rangą urzędników, w tym ministrów spraw zagranicznych, ministrów obrony oraz członków rządu z krajów partnerskich NATO z całego świata.
Za chwilę przedstawię harmonogram spotkania, ale najpierw chciałbym poświęcić chwilę na omówienie kontekstu, w którym przywódcy NATO spotkają się w tym kluczowym momencie dla bezpieczeństwa transatlantyckiego. Przez 75 lat NATO zapewniało bezpieczeństwo zarówno Ameryce, jak i całemu światu. NATO jest najsilniejszym sojuszem obronnym w historii i odgrywa nieodzowną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa euroatlantyckiego, skutecznie odstraszając zagrożenia wobec Stanów Zjednoczonych i naszych sojuszników.
Dziś nasz sojusz jest większy, silniejszy, lepiej wyposażony i bardziej zjednoczony niż kiedykolwiek wcześniej, a to w dużej mierze zasługa wysiłków prezydenta Bidena w ciągu ostatnich trzech lat, aby inwestować w umacnianie sojuszu oraz naszych partnerstw na całym świecie. Nasze sojusze sprawiają, że jesteśmy bezpieczniejsi i silniejsi, i z dumą witamy w tym tygodniu Szwecję, która po raz pierwszy weźmie udział w szczycie przywódców NATO jako 32. członek Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Spotykamy się również w tym tygodniu w krytycznym momencie, dwa i pół roku po pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, która zburzyła pokój w Europie i wstrząsnęła podstawami międzynarodowego porządku opartego na zasadach. Jest to największe zagrożenie dla bezpieczeństwa transatlantyckiego od dziesięcioleci, jeśli nie dłużej. Ostatni atak Rosji na szpital dziecięcy w Kijowie świadczy o straszliwych, brutalnych i bezsensownych ludzkich kosztach tej agresji. To tylko jedna z wielu tragedii, jakie Putin wyrządził narodowi ukraińskiemu.
Pod przewodnictwem prezydenta Bidena, Stany Zjednoczone wraz z sojusznikami z NATO zapewniły Ukrainie niezbędne wsparcie i będziemy to kontynuować, wspierając odważnych obrońców Ukrainy. Ukraina utrzymała linie obrony w Kijowie, Charkowie i Chersoniu, zatrzymała rosyjskie ofensywy w 2022 roku i odzyskała ponad 50% terytorium zajętego przez Rosję na początku tego roku. Dziś ukraińskie siły twardo bronią swojej ojczyzny, walcząc odważnie każdego dnia.
W ciągu ostatnich kilku lat NATO wzmocniło nasze globalne partnerstwa. Partnerzy NATO to Australia, Japonia, Nowa Zelandia, Republika Korei, Unia Europejska i Ukraina, a wszyscy oni biorą udział w szczycie w tym tygodniu, aby wspólnie wzmocnić międzynarodowy porządek oparty na zasadach oraz pogłębić naszą współpracę w ramach sojuszu. Jest to niezwykle ważne, ponieważ globalne zagrożenia i wyzwania, przed którymi stoimy, w tym te ze strony podmiotów autorytarnych i organizacji terrorystycznych, są ze sobą nierozerwalnie powiązane.
Sojusznicy NATO dokonują również znaczących inwestycji w nasze zdolności obronne i odstraszające. Kiedy administracja Biden-Harris obejmowała urząd, tylko dziewięciu sojuszników przeznaczało na obronę co najmniej 2% PKB. Dziś rekordowa liczba 23 sojuszników osiąga lub przekracza minimalny poziom 2% PKB na wydatki obronne, co stanowi wynik ponad dwukrotnie większy niż w 2021 roku i prawie ośmiokrotnie większy niż wtedy, gdy sojusznicy po raz pierwszy ustalili ten wskaźnik prawie dekadę temu. Łączne wydatki obronne europejskich sojuszników również po raz pierwszy przekraczają próg 2% PKB i te liczby będą nadal rosły.
Nasi sojusznicy nie tylko zwiększają wydatki na obronę, ale także przeznaczają więcej środków, aby zapewnić Ukrainie to, czego potrzebuje, aby zwyciężyć na polu bitwy. Te wydatki pomagają zrewitalizować linie produkcyjne w całym sojuszu, w tym tutaj w Stanach Zjednoczonych. Produkujemy broń, która poprawia naszą gotowość wojskową i czyni Stany Zjednoczone oraz naszych sojuszników bardziej bezpiecznymi, jednocześnie wzmacniając nasze gospodarki. Więcej na ten temat usłyszycie od nas jutro po południu, kiedy Jake Sullivan zabierze głos na Forum Przemysłu Obronnego przed szczytem.
Podczas szczytu sojusznicy ogłoszą nowe, znaczące środki wsparcia dla Ukrainy. Utworzone zostanie nowe dowództwo wojskowe NATO w Niemczech, które wykorzysta instytucjonalne mocne strony NATO do koordynacji szkoleń i wyposażenia oraz pomoże Ukrainie rozwijać przyszłe siły zbrojne. Sojusznicy zobowiążą się również do udzielenia Ukrainie pomocy w zakresie bezpieczeństwa o wartości 40 miliardów euro w nadchodzącym roku. Ponadto NATO mianuje cywilnego przedstawiciela jako starszego przedstawiciela NATO w Kijowie, który będzie pełnił rolę centralnego punktu współpracy NATO z władzami ukraińskimi.
W deklaracji ze szczytu słusznie położono duży nacisk na to, co sojusznicy powiedzą na temat ścieżki członkostwa Ukrainy. Język będzie jasny i stanowczy. Uznane zostaną kluczowe reformy realizowane na Ukrainie, a sojusznicy okażą swoje wsparcie dla Ukrainy na jej drodze do członkostwa w NATO.
W ramach szczytu prezydent Biden zorganizuje wydarzenie z prezydentem Zełenskim, oraz niemal dwudziestoma naszymi sojusznikami i partnerami, którzy podpisali dwustronne umowy bezpieczeństwa z Ukrainą, co prezydent Biden zrobił w zeszłym miesiącu dla Stanów Zjednoczonych podczas szczytu G7 w Apulii we Włoszech. Stany Zjednoczone i sojusznicy ogłoszą również nowe kroki w celu wzmocnienia ukraińskiej obrony powietrznej, aby pomóc Ukrainie w dalszej obronie i, miejmy nadzieję, zapobiec brutalnym atakom, jak ten na szpital dziecięcy w Kijowie.
Szczyt w Waszyngtonie wyśle silny sygnał do Putina, że jeśli myśli, że może przetrwać koalicję krajów wspierających Ukrainę, to jest w wielkim błędzie. Przekażemy również ważne przesłanie reszcie świata, w tym naszym partnerom w regionie Indo-Pacyfiku, że jesteśmy silniejsi razem, zjednoczeni i wspierający wartości demokratyczne.
Teraz szybko przejdę do harmonogramu, przedstawiając najważniejsze punkty. Jutro wieczorem prezydent Biden powita przywódców NATO, a on i jego żona dr Jill Biden, będą gospodarzami wydarzenia upamiętniającego 75. rocznicę powstania NATO w Mellon Auditorium, miejscu, gdzie w 1949 roku podpisano Traktat Północnoatlantycki, ustanawiający NATO. To także miejsce obchodów 50. rocznicy, które odbyły się za prezydentury Clintona w 1999 roku.
W środę prezydent będzie gospodarzem - przepraszam - odbędzie swoje pierwsze dwustronne spotkanie z nowym premierem Wielkiej Brytanii, Keirem Starmerem, a następnie powita 32 członków sojuszu na posiedzeniu Rady Północnoatlantyckiej. Tego samego wieczoru on i dr Jill Biden będą gospodarzami kolacji dla liderów NATO w Białym Domu.
W czwartek rano NATO odbędzie spotkanie z UE oraz z partnerami z regionu Indo-Pacyfiku, czyli Australią, Japonią, Republiką Korei i Nową Zelandią, aby pogłębić naszą współpracę. Po południu odbędzie się również spotkanie Rady NATO-Ukraina, po którym prezydent zorganizuje wydarzenie z udziałem niemal dwudziestu sojuszników i partnerów, którzy wynegocjowali i podpisali dwustronne umowy bezpieczeństwa, jak już wspomniałem. Następnie prezydent przeprowadzi konferencję prasową i odpowie na pytania mediów.
Oprócz programu dla liderów, który właśnie przedstawiłem, odbędzie się wiele wydarzeń towarzyszących, podkreślających szereg ważnych kwestii dla sojuszu. Pozwólcie, że szybko je przedstawię. We wtorek w Izbie Handlowej odbędzie się forum przemysłu obronnego z udziałem przedstawicieli tego sektora. Tego samego dnia w Departamencie Stanu odbędzie się wydarzenie dotyczące Kobiet, Pokoju i Bezpieczeństwa, którego gospodarzem będzie sekretarz Blinken. Publiczne forum NATO, dwudniowe wydarzenie towarzyszące szczytowi, mające na celu promowanie lepszego zrozumienia polityki i celów NATO oraz decyzji, które zostaną podjęte na szczycie NATO, odbędzie się w dniach 10-11 lipca.
Dodatkowo, aby podkreślić silną współpracę oraz ponadpartyjne wsparcie Kongresu Stanów Zjednoczonych dla NATO, Senat Stanów Zjednoczonych zorganizuje w środę rano oddzielne i ponadpartyjne wydarzenie z udziałem niektórych przywódców naszych sojuszników.
Na koniec, zgodnie z tradycją szczytów organizowanych przez Stany Zjednoczone, dr Jill Biden będzie gospodarzem programu dla liderów oraz ich małżonków i partnerów.
Póki co to wszystkie informacje na ten moment. Teraz chętnie odpowiem na wasze pytania.
MODERATOR: Bardzo dziękuję za te uwagi, Ambasadorze. Teraz przejdziemy do pytań. Dziennikarzy dołączających do nas online proszę o podniesienie ręki, gdy będą chcieli zadać pytanie. Osoby obecne na sali proszę o podanie swojego imienia, nazwiska oraz nazwy redakcji, gdy zostaną wywołane. Najpierw przyjmujemy pytanie ze środka sali. Bardzo proszę.
PYTANIE: Dziękuję. Dmitry Anopchenko, Ukraina, korespondent telewizyjny, kanał INTER. Mike, dziękuję za możliwość zadania pytania. Przygotowałem różne tematy, ale to, co wydarzyło się dzisiaj na Ukrainie, jest naprawdę rozdzierające serce i bolesne. Gdy wspomniałeś, że USA ogłoszą nowe kroki w celu wzmocnienia obrony powietrznej Ukrainy, czy można wierzyć, że te działania pozwolą uniknąć takich tragedii, jakie miały miejsce dzisiaj na Ukrainie? Dziękuję.
AMBASADOR CARPENTER: Tak, dziękuję za pytanie. Jest oczywiste, że sojusznicy muszą zwiększyć swoje działania i dostarczyć Ukrainie dodatkowe systemy obrony powietrznej, aby móc zapobiegać tragediom, jak te, które widzieliśmy dzisiaj – niestety, tragediom, które widzieliśmy wielokrotnie, miesiąc po miesiącu, od początku tej brutalnej i bezsensownej wojny. Ataki na oddziały położnicze i szpitale dziecięce stały się niestety zbyt powszechne w trakcie tego konfliktu.
Pełne szczegóły naszych planów dotyczących wzmocnienia obrony powietrznej Ukrainy ogłosimy jeszcze w tym tygodniu. Stany Zjednoczone, wraz z naszymi sojusznikami i partnerami, zobowiązały się do zwiększenia działań mających na celu pomoc Ukrainie w zakresie obrony powietrznej, w tym dostarczania strategicznych systemów obrony powietrznej, właśnie z tego powodu.
MODERATOR: Dobrze. Przejdziemy teraz do pana Ken’a, który siedzi pośrodku.
PYTANIE: Witam. Ken Moriyasu z Nikkei Asia. Jeśli chodzi o partnerów z regionu Indo-Pacyfiku, kiedyś określaliście ich mianem IP4. Czy obecnie używacie nazwy IP4, czy IPP? A jeśli nie ma w tej nazwie numeru, czy oznacza to, że w przyszłości mogą dołączyć nowi członkowie? Czy fakt, że liderzy IP4 uczestniczą po raz trzeci, oznacza jakąś formę umocnienia ich udziału na tym szczycie? Dziękuję.
AMBASADOR CARPENTER: Dziękuję. Oczywiście nasi partnerzy z regionu Indo-Pacyfiku są niezwykle ważni dla wszystkich naszych sojuszników z NATO. Jest to kluczowy region, w którym bezpieczeństwo Europy wpływa na bezpieczeństwo Indo-Pacyfiku, jak wielokrotnie podkreślał premier Kishida. Z kolei bezpieczeństwo tego regionu wpływa na bezpieczeństwo Europy. Jest to więc istotny moment, abyśmy mogli koordynować działania w takich kwestiach, jak przeciwdziałanie dezinformacji, współpraca przemysłów obronnych i wiele innych.
Jeśli chodzi o nomenklaturę, używamy zamiennie określeń IP4 i IPP. Mamy wielu partnerów w regionie Indo-Pacyfiku, którzy są bardzo wartościowi dla Sojuszu NATO, i będziemy dążyć do włączenia innych partnerów w przyszłych wydarzeniach. Obecni liderzy przybyli na ten konkretny szczyt.
MODERATOR: Dobrze. Przejdźmy tutaj – tak, tutaj.
PYTANIE: Mam kilka pytań, jeśli można. Pierwsze pytanie: Czy wśród członków NATO istnieje jakikolwiek niepokój związany z ewentualną zmianą administracji Stanów Zjednoczonych w nadchodzących wyborach, biorąc pod uwagę, że wiele osób mówi o niechęci Trumpa do współpracy z NATO w takim stopniu, jak w przypadku niechęci do obecnej administracji?
Moje drugie pytanie dotyczy sytuacji na Bliskim Wschodzie. Czy wśród liderów NATO istnieją jakieś obawy i czy będzie to omawiane podczas forum lub szczytu? Czy będą prowadzone dyskusje na temat sytuacji na Bliskim Wschodzie, biorąc pod uwagę obecność przedstawicieli krajów arabskich wśród uczestników?
AMBASADOR CARPENTER: Dziękuję. Jedną z zalet mojej pracy jest to, że nie zajmuję się polityką. Mogę jednak powiedzieć, że istnieje szerokie, ponadpartyjne poparcie dla NATO i Ukrainy. Oczekujemy, że to poparcie będzie podtrzymywane, jak wspomniałem w moich uwagach wstępnych. NATO jest najsilniejszym i najpotężniejszym sojuszem w historii. Obecnie, mając 32 sojuszników, jest większe, silniejsze i bardziej zdolne do odstraszania i obrony niż kiedykolwiek wcześniej. Z pewnością będziemy nadal inwestować w te możliwości.
PYTANIE: (Poza zasięgiem mikrofonu.)
AMBASADOR CARPENTER: Proszę pozwolić mi dokończyć.
MODERATOR: Poczekaj, niech ambasador dokończy swoją odpowiedź.
AMBASADOR CARPENTER: Tak, wtedy przejdziemy do kolejnego pytania.
Nie mam wątpliwości jeśli chodzi o Bliski Wschód, że odbędzie się wiele dyskusji, w tym spotkania dwustronne w ramach szczytu, gdzie ten temat się pojawi. Bliski Wschód nie jest terytorium euroatlantyckim, ale wpływa na bezpieczeństwo regionu euroatlantyckiego. Zatem to, co dzieje się teraz na Bliskim Wschodzie, budzi niepokój wszystkich przywódców NATO.
MODERATOR: Dobrze, dziękuję. Widzę, że mieliśmy kolejne pytanie od Daniele. Proszę się przedstawić.
PYTANIE: Dziękuję. Daniel Compatangelo z La7, włoskiej sieci informacyjnej. Widzimy, że NATO w pewnym sensie rozszerza swoją działalność w regionie Indo-Pacyfiku, więc nie jest już wyłącznie sojuszem transatlantyckim. Tymczasem w Europie obserwujemy wzrost skrajnej prawicy, a kilka dni temu Orban udał się do Putina, do Rosji. Ten ruch spotkał się z krytyką wielu europejskich liderów. Jak ocenia Pan tę wizytę w Rosji, przeprowadzoną przez węgierskiego prezydenta, który obecnie przewodniczy Radzie Europejskiej?
AMBASADOR CARPENTER: Powiem tylko, że nie uważamy tego ruchu za pomocny. Nie sądzę, aby to działanie miało wesprzeć Ukrainę w jej wysiłkach na rzecz znalezienia pokoju, suwerenności lub integralności terytorialnej. I na tym zakończę.
MODERATOR: Dobrze, dziękuję. Przejdziemy teraz do pytania od Bingru.
PYTANIE: Dziękuję, Ambasadorze. Bingru Wang z Hong Kong Phoenix TV. Moje pierwsze pytanie dotyczy współpracy IP4. W miarę jak NATO rozszerza współpracę z azjatyckimi sojusznikami, czy zamierza rozszerzyć Artykuł 5 o sojuszników w Azji? Po drugie, wiemy, że na tym szczycie zostanie poruszona kwestia zagrożenia ze strony Rosji. Czy ten szczyt NATO również skupi się na zagrożeniu ze strony Chin? Jak wspomniał Pan w zeszłym tygodniu, NATO ma w deklaracji zawrzeć mocne sformułowania dotyczące Chin. Czy zobaczymy również więcej działań zbiorowych, jakie NATO podejmie wobec Chin? Dziękuję.
AMBASADOR CARPENTER: Tak, NATO i nasi partnerzy z regionu Indo-Pacyfiku mają wiele wspólnych interesów i istnieje szerokie pole do poprawy współpracy w wielu kwestiach. Wspomniałem o niektórych z nich, takich jak cyberbezpieczeństwo, walka z dezinformacją oraz rozwijanie naszych przemysłowych baz obronnych. NATO nie rozszerza się na region Indo-Pacyfiku i nie ma procesu akcesyjnego. Wszystkie zdolności obronne i odstraszające NATO znajdują się w obszarze euroatlantyckim, na terytorium sojuszników NATO.
To nie oznacza, że nie powinniśmy rozmawiać; wręcz przeciwnie. Powinniśmy współpracować i rozmawiać tak dużo, jak to możliwe, dzieląc się spostrzeżeniami na temat zagrożeń. Oczywiście Rosja jest głównym zagrożeniem dla sojuszników NATO. Jednak, jak wspomniałem w piątek, Chińska Republika Ludowa bezpośrednio wspiera rosyjski przemysł obronny poprzez dostarczanie wielu produktów o podwójnym zastosowaniu. To umożliwiło rosyjskiej armii atakowanie Ukrainy, czego opłakane skutki widzieliśmy w ciągu ostatnich 24 godzin, w tym atak na szpital dziecięcy. To wsparcie dla Rosji stanowi także długoterminowe zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego, co budzi ogromny niepokój wszystkich sojuszników NATO, a także naszych partnerów z regionu Indo-Pacyfiku.
Spodziewam się, że odbędziemy intensywną dyskusję na ten temat, a część tych zagrożeń zostanie uwzględniona w komunikacie.
MODERATOR: Dobrze, dziękuję. Przejdźmy teraz do Rusadan.
PYTANIE: Dziękuję. Odegrał Pan ważną rolę w wzmacnianiu bezpieczeństwa Gruzji…
MODERATOR: Proszę przedstawić swoją redakcję i kraj.
PYTANIE: Przepraszam. Rusadan Shelia, gruzińska agencja prasowa Globalnews, Gruzja. Odegrał Pan ważną rolę we wzmocnieniu bezpieczeństwa Gruzji. Jednak jak ocenia Pan obecną sytuację Gruzji w kontekście integracji euroatlantyckiej, biorąc pod uwagę rosnące wpływy Rosji oraz obserwowane działania Chin w regionie?
I jeśli mogę zadać jeszcze jedno pytanie: Stany Zjednoczone odłożyły ćwiczenia Noble Partner w Gruzji z powodu fałszywych oskarżeń rządu gruzińskiego wobec Stanów Zjednoczonych i innych zachodnich partnerów. Jakie jest Pana zdanie na ten temat? Dziękuję bardzo.
AMBASADOR CARPENTER: Dziękuję. Najpierw zajmę się drugą częścią pytania. Wiele aspektów naszej współpracy z Gruzją, w tym ćwiczenia Noble Partner i inne formy współpracy z rządem gruzińskim, jest obecnie poddanych przeglądowi. Niestety, w ciągu ostatnich kilku miesięcy rząd gruziński podążył w niewłaściwym kierunku, jeśli chodzi o perspektywy integracji euroatlantyckiej. Od dawna wspieramy suwerenność i integralność terytorialną Gruzji w jej międzynarodowo uznanych granicach. Uczestniczyliśmy w ponad 60 rundach międzynarodowych dyskusji genewskich, aby wspierać Gruzję.
Prawdę mówiąc, z niepokojem i smutkiem obserwujemy ten regres. Prześladowania społeczeństwa obywatelskiego oraz uchwalanie ustaw ograniczających przestrzeń dla podstawowych wolności w Gruzji są niezgodne z wartościami, które stanowią fundament Sojuszu NATO. Nie uważamy tych działań za zgodnych z szeroko pojętą integracją euroatlantycką, w tym z Unią Europejską.
Mamy nadzieję na zmianę strategicznego kierunku przez rząd Gruzji. Obecnie jednak wszystkie nasze programy współpracy z Gruzją są pod stałym przeglądem.
MODERATOR: Dobrze, przechodzimy teraz do pana Alexa, siedzącego z przodu.
PYTANIE: Dziękuję bardzo, Ambasadorze. Alex Raufoglu z Turan News Agency. Mam krótkie uzupełnienie do pytania mojego kolegi o dzisiejszy atak. Użył Pan wielu przymiotników, aby go opisać. Powiedział Pan, że jest to przerażające, brutalne i bezsensowne. Jak to możliwe, że nie jest to nazwane aktem terroryzmu? I jak chce Pan, aby świat zrozumiał, że został on przeprowadzony przez obecnego przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa ONZ?
Drugie pytanie dotyczy premiera Węgier, członka NATO, który odwiedził Moskwę. Europejscy sojusznicy nazwali to złagodzeniem. Czy zgadza się Pan z tym stwierdzeniem? Dziękuję bardzo.
AMBASADOR CARPENTER: Do opisania ataku na szpital dziecięcy można użyć wielu przymiotników. Z ludzkiego punktu widzenia jest to przerażające, tragiczne i bezsensowne. Ponadto wymaga to poważnego dochodzenia, ponieważ jest to jedno z działań, które wielokrotnie widzieliśmy w trakcie tej wojny i które muszą zostać zbadane przez osoby ścigające zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości. Uważam, że ten konkretny atak również zasługuje na taką uwagę.
Już wypowiadałem się na ten temat wizyty Orbana w Moskwie. Nie uważamy tego za konstruktywny ruch. Nie widzimy, aby to przyczyniało się do procesu pokojowego. Z pewnością nie pomaga to Ukrainie. Myślę, że Ukraińcy już sami skomentowali tę kwestię i na tym poprzestanę.
MODERATOR: Dobrze, przejdźmy teraz do drugiego rzędu. Tak, Jukka.
PYTANIE: Witam, nazywam się Jukka Lehtinen z fińskiej gazety Kauppalehti. Czy teraz, gdy Finlandia i Szwecja są częścią NATO, nastąpią jakieś zmiany w modelu sił NATO? Czy na tym szczycie zostaną wprowadzone jakieś zmiany w tym zakresie?
AMBASADOR CARPENTER: Tak, dziękuję. Oczywiście, bardzo cieszymy się z przyjęcia dwóch bardzo zdolnych członków, Szwecji i Finlandii. Wnoszą one do NATO unikalne zdolności i zasoby. Dodatkowo, ich położenie geograficzne pomaga NATO w obronie basenu Morza Bałtyckiego. To wprowadza pewne drobne ulepszenia w podejściu do planowania regionalnego na północy – rodzaje zdolności, modele przepływu sił, które stosujemy. Jednak zasadniczo są one już całkowicie zintegrowane we wszystkich działaniach NATO, ćwiczeniach, planowaniu, przeglądach strategicznych itp. Ci dwaj sojusznicy czynią nas silniejszymi i lepiej uzdolnionymi do odstraszania i obrony na całym terytorium sojuszu.
MODERATOR: Dobrze, myślę, że ktoś jeszcze (nie słychać) miał pytanie. Przejdźmy na koniec sali.
PYTANIE: Dziękuję bardzo. Agustinas Semelis z litewskiego nadawcy publicznego Lithuanian. W swoich wstępnych uwagach wymienił Pan długą listę osiągnięć NATO, i z pewnością jest wiele rzeczy, z których można być dumnym. Jednocześnie, patrząc na Ukrainę, nie jest ona bliżej zwycięstwa niż była dwa lata temu. Przyglądając się obecnym realiom jest prawdopodobnie w bardziej niebezpiecznej sytuacji niż na początku wojny, a na tym szczycie nie wygląda, że zapadną jakiekolwiek przełomowe decyzje. Czy w tym kontekście nie jest to rozczarowujące, że nie mamy bardziej ambitnych celów na szczycie? I czy nie grozi nam, że jako sojusz popadniemy za bardzo w samozachwyt?
AMBASADOR CARPENTER: Cóż, pozwolę sobie nie zgodzić się z Pańską tezą. Cofnijmy się o trzy miesiące i spójrzmy na wszystkie ponure prognozy, które wielu z Was wygłaszało na temat sytuacji Ukrainy na czas szczytu. Od czasu, gdy prezydent Biden podpisał ustawę uzupełniającą pod koniec kwietnia tego roku, zwiększyliśmy wsparcie dla Ukrainy o dodatkowe 61 miliardów dolarów. Uruchomiliśmy – o ile wiem – sześć prezydenckich pakietów pomocy. Ponadto, w ramach G7, osiągnęliśmy porozumienie dotyczące odblokowania pożyczki w wysokości 50 miliardów dolarów, która będzie funkcjonować jako dotacja na rzecz Ukrainy. Do czasu tego szczytu ponad 20 krajów podpisze dwustronne umowy bezpieczeństwa z Ukrainą, czyli 10-letnie umowy, które pomogą utrzymać siły zbrojne Ukrainy w przyszłości.
NATO zapewni program wsparcia bezpieczeństwa i szkolenia Ukrainy, który ustanowi całe dowództwo w Wiesbaden, aby wspierać Ukrainę w zakresie koordynacji szkoleń, logistyki, bezpieczeństwa oraz rozwoju sił zbrojnych. Będzie to pomost do członkostwa, który postawi Ukrainę w takiej pozycji, że gdy tylko pojawi się wola polityczna do jej przystąpienia do sojuszu, będzie gotowa od pierwszego dnia do współpracy z resztą sojuszu. Uważam, że jest to znaczący postęp w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
W przeciwieństwie do różnych ponurych prognoz dotyczących miejsca NATO i sojuszników w zakresie wspierania Ukrainy, sytuacja wygląda znacznie lepiej. Nawet nie wspomniałem o zapowiedzi dotyczącej obrony powietrznej, która pojawi się w tym tygodniu, oraz o ogłoszeniu w sprawie F-16. Wszystko to przyczynia się do wzrostu dynamiki po stronie Ukrainy.
Faktem jest, że Ukraińcy zatrzymali Rosjan w Kijowie. Zatrzymali ich w Charkowie, w Chersoniu, a teraz nie dają się złamać również na północy. Rosjanie nadal rzucają do walki coraz więcej żołnierzy, coraz więcej sił. Ich wskaźniki strat są wyjątkowo wysokie. Ale Ukraina nie ugina się pod presją. Czy chcemy, aby Ukraina mogła wyzwolić swoje terytorium? Oczywiście, i będziemy nadal wspierać ich w realizacji tego celu, ale to, co osiągnęli w ciągu ostatnich kilku miesięcy, dzielnie broniąc swojego terytorium, jest niezwykłe.
MODERATOR: Dobrze, przejdźmy do pytania od Pani z czarnym perełkowym naszyjnikiem.
PYTANIE: Dziękuję. Olga Koshelenko, 1+1 TV, Ukraina. Ambasadorze, mam dwa pytania, jeśli można. Po pierwsze, w odniesieniu do umowy bezpieczeństwa między Ukrainą a Stanami Zjednoczonymi, która została niedawno podpisana we Włoszech – czy może Pan potwierdzić, że będzie ona obowiązywać każdą administrację w Stanach Zjednoczonych, nawet jeśli dojdzie do zmiany administracji?
A co do Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, tzw. grupy Ramstein, czy NATO przejmie przywództwo tej grupy?
AMBASADOR CARPENTER: Może odpowiem wpierw na drugie pytanie. Grupa Kontaktowa ds. Obrony Ukrainy, znana również jako format Ramstein, będzie nadal funkcjonować jako skuteczny środek mobilizowania naszych sojuszników i partnerów, czyli ponad 50 krajów, do udzielania kluczowego wsparcia Ukrainie. Struktura tej grupy opiera się na ośmiu koalicjach zdolności. Każda z tych koalicji to kraje, które prowadzą działania mające na celu zapewnienie Ukrainie wsparcia w obszarach takich jak obrona morska, obrona powietrzna i siły powietrzne. Ten proces będzie dalej trwać. Niektóre funkcje, które były częścią UDCG, mogą z czasem stać się częścią NATO, gdy NATO bardziej zaangażuje się w koordynację szkoleń, wyposażenia i logistyki. Jednak UDCG będzie nadal funkcjonować jako sztandarowy program stworzony przez sekretarza Austina w celu zapewnienia bezprecedensowych poziomów wsparcia dla Ukrainy.
PYTANIE: (Poza zasięgiem mikrofonu.)
AMBASADOR CARPENTER: W sprawie dwustronnej umowy bezpieczeństwa, jak wiecie, jest to 10-letnia umowa wykonawcza. Te 10 lat zostało zaprojektowane i wzorowane na umowach z wieloma naszymi partnerami i sojusznikami. Ma to pokazać Putinowi, że nie może nas przetrwać, i że jest to długoterminowe zobowiązanie do wsparcia przyszłych sił zbrojnych Ukrainy. Chcemy dać Ukrainie zdolności do odstraszania i obrony nie tylko teraz, ale i w przyszłości. Jest to umowa wykonawcza między Stanami Zjednoczonymi a Ukrainą.
MODERATOR: Dobrze, przejdźmy teraz do pana tutaj – tak, do Pana. Dziękuję.
PYTANIE: Adrian Morrow z The Globe and Mail. Ambasadorze, jakie rozmowy przewiduje Pan na szczycie w kontekście tego, że Kanada nie ma konkretnego planu na osiągnięcie 2% wydatków na obronę? Obecnie Kanada pozostaje w tyle za innymi krajami NATO w wypełnianiu tego zobowiązania i planuje dojść do poziomu 1,75%, bez określenia, jak zamierza przekroczyć ten próg. Czy to ten czas, aby wywrzeć większą presję na Kanadę, aby spełniła swoje zobowiązania?
AMBASADOR CARPENTER: Myślę, że jedną z rzeczy, które zobaczymy na szczycie, a które odbędą się za zamkniętymi drzwiami, będzie to wzajemne wywarcie presji sojuszników w kwestii zobowiązań dotyczących wydatków na obronę. Ciężar współdziałania jest sednem sojuszu. Było to podkreślane przez lata, począwszy od zobowiązania w Walii, ale szczerze mówiąc, nawet wcześniej było to jednym z pierwszych punktów poruszanych na spotkaniach sojuszników. Spodziewam się więc, że presja na sojuszników, którzy nie osiągnęli progu 2%, będzie kontynuowana, aby zapewnić równomierny podział obciążeń w całym sojuszu.
Kanada bardzo zaangażowała się w wspieranie Ukrainy, zarówno werbalnie, jak i poprzez dostarczanie pewnych zdolności. Mamy nadzieję, że w przyjdzie taki moment, że ujrzymy wiarygodny plan na osiągnięcie progu 2%.
PYTANIE: Czy zatem publicznie wywrzecie presję na Kanadę?
AMBASADOR CARPENTER: Nie wiem, jak liderzy publicznie zareagują i jak wypowiedzą się na ten temat.
MODERATOR: Dobrze, myślę, że mamy czas na jeszcze jedno pytanie. Odpowiemy na jedno pytanie online. Czy dziennikarka Tuna Sanli mogłaby wyłączyć wyciszenie, włączyć ekran i zadać swoje pytanie? Proszę również podać nazwę swojej redakcji.
PYTANIE: Nazywam się Tuna Sanli i reprezentuję Turkish Radio Television, nadawcę publicznego Turcji. Ambasadorze Carpenter, dziękuję za poświęcony czas. Odwiedził Pan Ankarę 1 i 2 lipca, spotykając się z tureckimi urzędnikami, aby omówić współpracę w szerokim zakresie kwestii oraz rozwijać dodatkowe obszary partnerstwa między Turcją a Stanami Zjednoczonymi przed szczytem NATO. Ten szczyt jest historyczny, ponieważ liderzy Sojuszu NATO wracają do Waszyngtonu, D.C., gdzie Sojusz NATO powstał 75 lat temu.
Turcja wyraziła zgodę na członkostwo Szwecji i Finlandii w NATO. Odgrywa kluczową rolę w regionie Morza Śródziemnego i Morza Czarnego – można powiedzieć, że na południowej flance NATO. W ostatniej dekadzie rola i wpływy Turcji wykraczają poza jej region, a jej przemysł obronny szybko się rozwija. Zatem, Ambasadorze Carpenter, czy mógłby Pan opowiedzieć nam o swoich spotkaniach w Ankarze oraz jak administracja Stanów Zjednoczonych ocenia znaczenie Turcji dla NATO? Dziękuję.
AMBASADOR CARPENTER: Dziękuję za pytanie. Na początku zeszłego tygodnia mieliśmy bardzo wszechstronne i owocne rozmowy w Ankarze na różne tematy, w tym dotyczące Ukrainy, Bliskiego Wschodu, NATO, nadchodzącego szczytu oraz dwustronnej współpracy w wielu kwestiach, w tym zwalczania terroryzmu i innych. Turcja jest ważnym sojusznikiem. Położona jest w bardzo ważnym miejscu, zarówno w kontekście wschodniego Morza Śródziemnego, Kaukazu Południowego, jak i Morza Czarnego. To, co Turcja zrobiła w kontekście Konwencji z Montreux, było niezwykle ważne w ograniczeniu obecności rosyjskich okrętów wojennych na Morzu Czarnym. Turcja jest ważnym sojusznikiem i musimy w dalszym ciągu omawiać szeroki zakres tematów z naszymi tureckimi przyjaciółmi.
MODERATOR: Dziękuję, Panie Ambasadorze. Wiem, że ma Pan bardzo pracowity tydzień, więc zakończymy teraz sesję pytań i odpowiedzi. Czy chciałby Pan dodać jakieś końcowe uwagi?
AMBASADOR CARPENTER: Nie, myślę, że to wszystko. Dziękuję.
MODERATOR: Dobrze. Chcę szczególnie podziękować naszemu prelegentowi za poświęcony nam dzisiaj czas oraz wszystkim, którzy dołączyli do nas. Życzę wszystkim udanego i bezpiecznego tygodnia. Dziękuję.
Dział: Świat
Autor:
U.S. Department of State | Tłumaczenie: Michalina Roszkowska - praktykantka fundacji: https://fundacjaglosmlodych.org/praktyki/
Źródło:
https://www.state.gov/briefings-foreign-press-centers/fpc-nato-series/nato-summit-2024-preview