B2B czy B2C?
Termin B2B oznacza „Business to Business”. Odnosi się on do rodzaju transakcji i relacji między dwoma firmami. Z kolei termin B2C (Business to Customer) odnosi się do rodzaju transakcji i relacji między firmą a klientem.
Niezależnie jednak od rodzaju transakcji, jedna strona sprzedaje drugiej produkt lub usługę. Jednakże model biznesowy oraz strategie marketingowe są zgoła odmienne.
Jako prosty przykład można podać rolnika sprzedającego truskawki. Może sprzedać on swoje zbiory do sprzedawcy detalicznego lub dystrybutora po niższych cenach (B2B). Może również jednak otworzyć swój niewielki sklep z produktami rolnymi i sprzedawać kobiałki truskawek indywidualnym klientom po wyższych cenach (B2C). Model B2C daje większe zyski właścicielowi, ale wymaga większej ilości czasu.
W modelu B2B, potrzebne są długotrwałe i pewne relacje z innymi firmami. Z kolei w modelu B2C kluczem do sukcesu jest sprawny marketing, rozpoznawalność marki oraz skuteczna reklama.
Dział: Biznes
Autor:
lingua.com | Tłumaczenie: Maciej Dacka
Źródło:
https://lingua.com/pl/angielski-biznesowy/czytanie/b2b-versus-b2c/