Rumunia wygrywa przed TSUE: Międzynarodowi przewoźnicy drogowi są zwolnieni z obowiązku powrotu pojazdu do kraju co dwa miesiące
Rumunia wygrała przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdzenie nieważności przepisu z Pakietu Mobilności I, który nakładał na przewoźników drogowych obowiązek zapewnienia co 8 tygodni powrotu pojazdu do centrum operacyjnego w państwie członkowskim siedziby, informuje News.ro, cytując oświadczenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych Bukaresztu.

Źródło: Shutterstock
Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwo Transportu i Infrastruktury z zadowoleniem przyjmują decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 4 października 2024 r. w sprawie C-547/20, Rumunia przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, informuje Ministerstwo Sprawiedliwości Spraw Zagranicznych.
„Dzięki tej decyzji sąd UE wygrał sprawę Rumunii, unieważniając przepis Pakietu Mobilności I, który nakładał na przewoźników drogowych obowiązek zapewnienia co 8 tygodni powrotu pojazdu do centrum operacyjnego w państwie członkowskim siedziby. Reprezentację prawną państwa rumuńskiego w tej sprawie zapewnił pełnomocnik rządowy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, wspierany przez prawników Służby ds. Sporów UE w Ministerstwie Spraw Zagranicznych” – stwierdza MAE w komunikacie prasowym.
Ogłoszona w piątek decyzja jest efektem nieustannych wysiłków, ale także dobrej współpracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Transportu i Infrastruktury, Ministerstwa Środowiska, Wody i Leśnictwa, Ministerstwa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych oraz Komisji ds. Konkurencji Rada.
MAE stwierdza, że decyzja ta jest ostateczna.
Pakiet Mobilność I składa się z 3 aktów prawnych, opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 31 lipca 2020 r.:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2020/1054. Rozporządzenie (UE) nr 561/2006 w sprawie minimalnych wymagań dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku oraz Rozporządzenie (UE) nr 2006/2006. 165/2014 w sprawie pozycjonowania za pomocą tachografów;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (WE) nr 2020/1055. 1071/2009, (WE) nr. 1072/2009 i (UE) nr. 1024/2012 w celu dostosowania ich do zmian w sektorze transportu drogowego;
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiająca zasady szczegółowe dotyczące dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE w sprawie delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmiany dyrektywy 2006/22/WE w sprawie wymagań kontrolnych i Rozporządzenia (UE) nr. 1024/2012.
Wszczęcie sprawy C-547/20 wpisuje się w działania podjęte przez Rumunię w celu unieważnienia niektórych postanowień Pakietu Mobilności, które uznałem za mające negatywne skutki dla rynku wewnętrznego i konkurencyjności transportu towarów w UE.
Oprócz rozpoczęcia działań w zakresie częściowego anulowania Pakietu Mobilność I Rumunia interweniowała, wspierając działania w zakresie anulowania rozpoczęte przez 6 innych państw członkowskich – Litwę, Bułgarię, Cypr, Węgry, Maltę i Polskę.
Dział: Politycznie
Autor:
Bogdan Enache | Tłumaczenie JPM