Kilonii kończą się najważniejsze ćwiczenia morskie BALTOPS 22 na Morzu Bałtyckim
KIEL, Niemcy – Szesnaście krajów sojuszniczych i partnerskich NATO zakończyło 51. iterację Baltic Operations 2022 (BALTOPS22) w Kilonii, Niemcy, 17 czerwca 2022 r.
Podczas pobytu w porcie uczestnicy zastanowią się nad osiągnięciami i relacjami, które powstały podczas 13-dniowych ćwiczeń, w których na Morzu Bałtyckim wzięło udział 47 statków, 89 samolotów i 7 000 personelu. „BALTOPS, o wysokim stopniu złożoności, przetestował naszą zbiorową gotowość i zdolności adaptacyjne, jednocześnie podkreślając siłę naszego Sojuszu i determinację w zapewnieniu morskiej domeny wolności nawigacji dla wszystkich” — powiedział wiceadmirał Gene Black, dowódca USA Szósta Flota i Siły Uderzeniowe i Wsparcia Marynarki Wojennej NATO (STRIKFORNATO). Dowodzony przez US Sixth Fleet, BALTOPS 22 był dowodzony i kontrolowany przez STRIKFORNATO. Z kwatery głównej w Oeiras w Portugalii kontradmirał James Morley, zastępca dowódcy STRIKFORNATO, był odpowiedzialny za spełnienie przez uczestników wszystkich celów szkolenia. „My tutaj [w STRIKFORNATO] bezpiecznie przeprowadziliśmy ambitny program szkoleniowy w imieniu 16 krajów sprzymierzonych i partnerskich podczas ćwiczeń, poprawiając gotowość bojową i demonstrując zdolność do bezproblemowej współpracy we wszystkich środowiskach - w powietrzu, na ziemi, i na morzu — powiedział Morley. Kraje uczestniczące obejmowały Belgię, Bułgarię, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Niemcy, Łotwę, Litwę, Holandię, Norwegię, Polskę, Szwecję, Turcję, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone. Kraje te uczestniczyły obok siebie, aby przetestować elastyczność, zdolności adaptacyjne i możliwości sił morskich i desantowych. Chociaż nie jest to pierwszy raz, kiedy Szwecja bierze udział w BALTOPS, ta iteracja była wyjątkowa, ponieważ zbiegła się z obchodami 500-lecia szwedzkiej marynarki wojennej. Szwecja udzieliła znacznego wsparcia BALTOPS 22, w tym była gospodarzem konferencji poprzedzającej rejs w Sztokholmie oraz licznych wydarzeń na terytorium Szwecji oraz na szwedzkich wodach i w przestrzeni powietrznej. Wyspa Gotlandia w Szwecji służyła jako poligon dla kilku insercji powietrznych i lądowań desantowych z USS Kearsarge Amphibious Ready Group-22. Marine Expeditionary Unit i szwedzkich odpowiedników. Dodatkowo ćwiczenie obejmowało złożone scenariusze szkolenia w zakresie odzyskiwania personelu i ratownictwa z łodzi podwodnej. Na południowym wschodzie siły łotewskie zintegrowały się z innymi państwami partnerskimi, aby ćwiczyć lądowania na wielu domenach, a polski poligon w Ustce służył jako miejsce postoju dla rygorystycznych desantów desantowych podczas BALTOPS 22. Kontradmirał John Menoni, dowódca Drugiej Ekspedycyjnej Grupy Uderzeniowej i szef wszystkich sił desantowych podczas ćwiczeń, zauważył, że BALTOPS 22 zapewnia uczestnikom dwutygodniowe okno na zunifikowaną operację i „nie tylko zapewnienie prawidłowego działania radia i uzbrojenia, ”, ale raczej „w sposobie, w jaki wspólnie żeglujemy i walczymy”. Menoni odnotował również kilka przypadków, w których siły wykroczyły poza znane metody prowadzenia wojny, aby przekroczyć granice dzięki nowym technologiom na morzu i na lądzie. „Niezależnie od tego, czy były to UUV do polowania na miny, uporczywy wywiad, obserwacja i rozpoznanie z obserwowalnego UAV, czy demonstracja wartości powstającej koncepcji korpusu piechoty morskiej dotyczącej ekspedycyjnych operacji bazowych (EABO), nasi mężczyźni i kobiety nadal rozwijają taktykę, techniki i procedury, które ostatecznie wnoszą znaczący wkład w świadomość domeny morskiej i zwiększają śmiertelność naszych sił”. Na morzu statki dopracowują taktyczne manewry, zwalczanie okrętów podwodnych, szkolenie z ostrego ognia, operacje przeciwminowe i uzupełnianie na morzu. Szwedzki okręt podwodny biorący udział w ćwiczeniu, brytyjski niszczyciel obrony powietrznej klasy Daring HMS Defender (D 36) oraz samoloty innych uczestniczących krajów przeszkolone w walce z okrętami podwodnymi. Tymczasem operacje kopalniane stanowiły idealny obszar do testowania nowych technologii. Naukowcy z pięciu krajów przenieśli na Morze Bałtyckie najnowsze osiągnięcia w technologii bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV), aby zademonstrować skuteczność pojazdu w scenariuszach operacyjnych. Grupa zadaniowa BALTOPS ds. przeciwdziałania minom wyruszyła w całym regionie bałtyckim, ćwicząc lokalizowanie, eksploatację i rozbrojenie amunicji w krytycznych wąskich punktach morskich. Personel Północnego Centrum Połączonych Operacji Powietrznych NATO (CAOC) bezpiecznie kontrolował 89 samolotów sojuszniczych i krajów partnerskich biorących udział w BALTOPS 22, co stanowiło największą integrację powietrzną w historii ćwiczeń. Samoloty te operowały zarówno z platform morskich, jak i lądowych. Przeprowadzili ponad 400 lotów bojowych, dwukrotnie więcej niż w 2021 r. Szkolenie obejmowało całe spektrum dziedziny lotniczej, w tym powietrze-powierzchnia, powietrze-powietrze, powietrze-ziemia, zwalczanie okrętów podwodnych, tankowanie, wywiad ćwiczenia obserwacyjne i rozpoznawcze. Starając się dostosować do ciągle zmieniającego się środowiska operacyjnego, personel STRIKFORNATO koordynował kilka innych obszarów tematycznych, których celem było szkolenie dowódców grup zadaniowych w zakresie podejmowania decyzji w odniesieniu do pogody, nowych domen operacyjnych i wsparcia personelu. Uczestnicy z Francji i USA służyli jako personel meteorologiczny i oceanograficzny BALTOPS 22, dostarczając spójnych, dokładnych i konkretnych informacji na temat obecnych i przewidywanych stanów mórz. Dziedzina kosmiczna została również uwzględniona w scenariuszach szkoleniowych ćwiczenia, przedstawiając realistyczne, symulowane wyzwania, w tym reakcję na zagłuszanie, pogodę kosmiczną i wpływ na dokładność GPS. Wpływ na misję i dynamiczną nawigację w domenach morskich pozostaje głównym elementem szkolenia BALTOPS. Jednak starając się zwiększyć wymagania dotyczące podejmowania decyzji, projekt STRIKFORNATO włączył strategie wsparcia duszpasterskiego i duchowego dla personelu w czasach kryzysu. Ta integracja w scenariuszu przetestowała zdolność uczestników do zapewnienia wsparcia kapelana w złożonej dziedzinie morskiej, przy jednoczesnym pokonywaniu barier i ograniczeń w środowisku. „W przypadku konfliktu musimy być duchowo i psychologicznie gotowi do reagowania” — powiedział kapitan marynarki wojennej USA Brian Weigelt, kapelan marynarki wojennej USA w Europie i Afryce oraz kapelan szóstej floty USA. „Wykorzystując naszą zdolność do zapewniania wsparcia kapelana zamiennie między krajami podczas potencjalnego kryzysu, będziemy w stanie bezproblemowo zintegrować się, jeśli zajdzie taka potrzeba”. Planowanie przyszłorocznych ćwiczeń już się rozpoczęło i będzie opierać się na osiągnięciach BALTOPS 22, aby uwzględnić wyciągnięte wnioski. BALTOPS 22 to najważniejsze ćwiczenia morskie w regionie bałtyckim. Ćwiczenia stanowią wyjątkową okazję szkoleniową do wzmocnienia połączonych zdolności reagowania, kluczowych dla zachowania wolności żeglugi i bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim. Od ponad 80 lat Siły Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Europie i Siłach Morskich Stanów Zjednoczonych w Afryce (NAVEUR-NAVAF) tworzą strategiczne relacje z naszymi sojusznikami i partnerami, wykorzystując wspólne wartości w celu zachowania bezpieczeństwa i stabilności. Z siedzibą w Neapolu we Włoszech, NAVEUR-NAVAF obsługuje siły morskie USA w obszarach odpowiedzialności Dowództwa Europejskiego USA (USEUCOM) i Dowództwa Afryki USA (USAFRICOM). Szósta Flota Stanów Zjednoczonych jest na stałe przydzielona do NAVEUR-NAVAF i wykorzystuje siły morskie w pełnym spektrum wspólnych i morskich operacji. STRIKFORNATO, z kwaterą główną w Oeiras w Portugalii, jest wiodącą kwaterą główną Naczelnego Dowódcy Sił Sojuszniczych w Europie (SACEUR), którą można szybko rozmieścić i elastyczną projekcją siły morskiej, zdolną do planowania i wykonywania wspólnych operacji morskich w pełnym spektrum.
Dział: Politycznie Europa
Autor:
wlnavy.miasna navy.mil