Nowelizacja systemu sankcji podatkowych
Na posiedzeniu w środę 21 lutego 2024 r. Rada Ministrów wstępnie przeanalizowała tekst dekretu ustawodawczego, który w ramach wdrażania ustawy upoważniającej do reformy podatkowej (ustawa nr 111/23) przewiduje rewizję systemu kar podatkowych. Na tym samym posiedzeniu, informacje, dyskusja na temat zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Zdjęcie: Pakin Songmor
Reformie podatkowej poświęciliśmy artykuł: Reforma podatkowa: 3 dekrety wykonawcze w Dzienniku Ustaw
1. Obszary interwencji fiskalnej dla systemu kar
Tekst zatwierdzony we wstępnej analizie, wdrażający ustawę upoważniającą do reformy podatkowej (ustawa nr 111/23), odnosi się do:
Przepisów wspólnych dla sankcji administracyjnych i karnych, w tym integracji różnych rodzajów sankcji, zmiany relacji między postępowaniem karnym a postępowaniem podatkowym, wprowadzenia mechanizmów kompensacyjnych między sankcjami, które mają zostać nałożone, a tymi już nałożonymi (zakaz „bis in idem”) oraz obniżenia sankcji;
Sankcji karnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeglądu profili kar za powtarzające się uchybienia płatności;
Sankcji administracyjnych, zapewniając większą proporcjonalność między sankcjami a zakwestionowanym zachowaniem, bez uszczerbku dla większego znaczenia oszukańczego zachowania i skutkując rewizją dyscypliny kumulatywnych i ciągłych przestępstw.
2. Informacja na temat bezpieczeństwa i higieny pracy
Minister Pracy i Polityki Społecznej poinformował Radę Ministrów o bezpieczeństwie i higienie pracy, po czym odbyło się szerokie porównanie. Minister przedstawił dostępne informacje na temat poważnego wypadku, który miał miejsce we Florencji w ubiegły piątek, wskazując, że policja sądowa nadal pracuje nad ustaleniem faktów. Minister poinformował również Radę o działaniach kontrolnych przeprowadzonych w 2023 r., podkreślając krytyczne kwestie, które pojawiły się, zwłaszcza w obszarze firm budowlanych:
Z łącznej liczby 92 658 dostępów, 20 755 dotyczyło nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, co stanowi wzrost o 3 720 kontroli w porównaniu z rokiem poprzednim;
Jeśli chodzi o kontrole w sektorze budowlanym, poziom odnotowanych nieprawidłowości wyniósł 76,48%, przy czym średni wskaźnik nieprawidłowości przekroczył 85,2% w przypadku firm zaangażowanych w prace związane z 110% super bonusem;
Według najnowszego raportu INAIL, w okresie od stycznia do grudnia odnotowano 585 356 zgłoszeń wypadków przy pracy (-16,1% w porównaniu do 2022 r.), z których 1 041 było śmiertelnych (-4,5%).
Sama minister zwróciła uwagę na niedawny wzrost liczebności sił inspekcyjnych: liczba pracowników do dyspozycji Państwowej Inspekcji Pracy wynosi 3 198 inspektorów cywilnych, z czego 846 to technicy, plus personel kontrolny jednostki karabinierów, Inps i Inail. Przy obecnej liczbie pracowników możliwe będzie rozwinięcie w 2024 r. konkretnej działalności dochodzeniowej, która będzie o 40 procent wyższa niż w ubiegłym roku. Ponadto, w świetle ustaleń dotyczących bardzo dużej liczby nieprawidłowości w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, rekrutacja zostanie uruchomiona w celu zwiększenia kontyngentu inspektorów pracy, zespołu inspekcyjnego karabinierów oraz personelu inspekcyjnego Inps i Inail. Środek organiczny zostanie włączony do porządku obrad następnej Rady Ministrów:
Wzmocnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy,
Koordynacja i wzmocnienie działań kontrolnych oraz systemu sankcji, w tym w odniesieniu do podwykonawstwa oraz nielegalnych i nieuczciwych przestępstw,
Kwalifikacji przedsiębiorstw,
Szkolenia pracodawców i pracowników,
Ochrona stałych przedsiębiorstw.
Dział: Europa
Autor:
diritto.it | Tłumaczenie: Maja Szymańska
Źródło:
https://www.diritto.it/revisione-sistema-sanzionatorio-tributario-ok-esame/