2023-01-10 16:06:49 JPM redakcja1 K

Wszyscy zmierzają w stronę elektryczności, Bosch przechodzi do wodorowej ofensywy

Zwycięstwo elektromobilności wydaje się być przesądzone. Ale największy dostawca branży motoryzacyjnej nie spisał jeszcze na straty innej alternatywy: Wodór. Transport, przemysł, wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła - wszystko to powinno być zasilane wodorem. Bosch rozwiązał właśnie jeden z głównych problemów

Ryk silników to najmniej co można dziś oczekiwać : w końcu 4 500 pracowników zatrudnionych na terenie zakładu Robert Bosch GmbH w Homburgu o powierzchni 130.000 m kw. produkuje głównie systemy wtryskowe do silników Diesla i sterowniki hydrauliczne do maszyn rolniczych.

Osoby odwiedzające zakłady Bosch w Saarze mogą jednak spokojnie zostawić zatyczki do uszu w domu: Poza śpiewem ptaków w fabrykach panuje cisza, a kilka dużych limuzyn sunie po fabrycznych ulicach w zupełnej ciszy.

Jest to niewielka flota samochodów Toyota Mirai w cenie jednostkowej 63 900 euro w wersji podstawowej. Rzadko spotykane na drogach, na terenie podwórka Bosch samochody są ozdobą. Niczym cichy, wyzywający bunt przeciwko globalnej tendencji do elektromobilności, największy dostawca motoryzacyjny na świecie mówi tutaj: nie zapominajcie o zaletach wodoru i ogniw paliwowych.

Bo prędzej czy później wszystkie Toyoty Bosch kierują się do dwóch białych zbiorników na obrzeżach terenu fabryki i napełniają swoje baki wodorem. Bosch sam produkuje dwadzieścia ton tego lotnego gazu w znajdującej się tuż obok instalacji produkcyjnej o wymiarach kontenera, która czerpie energię elektryczną z własnego parku słonecznego. „Paliwo jest już tańsze niż olej napędowy"- mówi Stefan Aßmann, Business Chief Digital Officer z działu techniki przemysłowej.

Bosch jest dostawcą branży motoryzacyjnej, ale nie tylko: także producent ogrzewania Bosch Thermotechnology dostrzegł potencjał neutralnego dla klimatu produktu rozpadu wody. Dlatego też Bosch chce obecnie znacznie rozszerzyć produkcję i wykorzystanie wodoru jako kwestię nadrzędną. W Homburgu planowany jest cały „obwód wodorowy", począwszy od produkcji za pomocą elektrolizy, poprzez zastosowanie w systemach grzewczych i silnikach, aż do ponownego przetworzenia na prąd w stacjonarnych ogniwach paliwowych

„Wodór staje się kluczowym elementem bezpieczeństwa dostaw"- mówi dyrektor zarządzający i szef produkcji Bosch Rolf Najork- „Dlatego obecnie wyprowadzamy technologie oparte na wodorze z laboratoriów do rzeczywistości przemysłowej - na drogi i do fabryk".

Na targach w Hannoverze, które po raz pierwszy przyciągną masy 30 maja jako impreza terazniejszości, Bosch chce pokazać, jak daleko już zaszedł w tej kwestii i co jeszcze planuje. Celem jest nie mniej, nie więcej, tylko „sector coupling", czyli połączenie transportu, przemysłu, wytwarzania energii elektrycznej i ciepła za pomocą wodoru jako nośnika energii.

Podzespoły Bosch montowane na całym świecie

Cykl rozpoczyna się od elektrolizy, czyli rozszczepienia wody za pomocą energii elektrycznej. Po raz pierwszy Bosch chce również produkować komponenty do instalacji elektrolizy i łączyć je z elektroniką energetyczną w „inteligentne moduły", aby móc elastycznie dopasować produkcję wodoru do zapotrzebowania w zależności od obszaru zastosowania.

Jeśli chodzi o wykorzystanie wodoru, kluczowym elementem jest rozwiązanie opracowane przez firmę Bosch Rexroth i jej partnera Maximator Hydrogen, służące do sprężania gazu w stacjach paliw, magazynach i rurociągach, które jest testowane w Homburgu. Do końca dekady technologia ta ma być stosowana w 4000 stacji tankowania wodoru na całym świecie. Wówczas co trzecia stacja tankowania wodoru na świecie będzie wyposażona w komponenty Bosch.

Na szybko rozwijającym się międzynarodowym rynku wodoru i jego technologii, faktem jest, że wynalazcy Boscha chcą opanować szczególną trudność w postępowaniu z tym gazem: problem z uszczelnieniami.

Wodór, najmniejsza cząsteczka o wzorze molekularnym H2, jest trudny do kontrolowania i w czystej postaci nie może być transportowany na duże odległości: Rozprasza się wszędzie i łatwo wydostaje się niewykorzystany do atmosfery. To jedna z pięt achillesowych tej technologii", mówi kierownik Aßmann, ale znaleziono remedium: Za sprawą patentu posiadanego przez partnera firmy Maximator, stacje tankowania wodoru nie będą już musiały wymieniać uszczelnień rurociągów raz w miesiącu, a jedynie raz w roku.

Umożliwia to automatyczna wymiana uszczelek. „Nowe sprężarki oparte na kontenerach mogą potencjalnie obniżyć całkowite koszty dla operatorów o połowę"- świętuje firma. Bosch i Maximator wnoszą tym samym „istotny wkład w ekonomiczne wykorzystanie ekologicznego wodoru w samochodach, pojazdach użytkowych, autobusach i pociągach." 

Dział: Biznes

Udostępnij
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Treść wiadomości jest wymagana.


INNE WIADOMOŚCI


NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE